Снимка: iStock
Времето изтича за традиционните чуждестранни автомобилни производители да се адаптират към пазара на електрически автомобили в Китай, сигнализирайки на анализаторите в индустрията, че компаниите трябва да удвоят местните партньорства, за да оцелеят, пише CNBC.
Автомобилните производители, базирани на изкопаеми горива, се борят да задържат позициите си на най-големия автомобилен пазар в света, който бързо се трансформира в такъв, където превозните средства с нова енергия сега представляват повече от половината от продажбите на автомобили в страната.
Ако чуждестранните марки „не успеят скоро да пуснат конкурентни превозни средства с чиста енергия на китайския пазар, единствената надежда за спасяване на някакъв пазарен дял вероятно е чрез партньорство с местен играч“, каза Ту Ле, основател и управляващ директор на Sino Auto Insights. „Но твърде малко ли е твърде късно? Може би за редица чужди марки“, каза Ту Ле.
Американският автомобилен производител General Motors, германският Volkswagen и японският Nissan отчетоха спад на приходите си в Китай между 2019 г. и 2023 г., според изчисленията на CNBC от данни на компанията.
През 2023 г. южнокорейската Kia отчете продажби в Китай с повече от 30% по-ниски от нивата от 2020 г. Tesla за сравнение каза, че продажбите му в Китай са се увеличили повече от шест пъти между 2019 г. и 2023 г.
Тъй като опасенията на инвеститорите нарастват, ръководството обмисля планове. Главният изпълнителен директор на GM Мери Бара каза по време на разговор за печалбите миналия месец, че компанията е организирала срещи с акционери и членове на борда на съвместни предприятия, за да обсъдят „преструктуриране“, за да подобрят печалбите в Китай, някога най-добрият пазар на GM по приходи.
Американски, германски и други чуждестранни производители на автомобили, които навлязоха в Китай преди десетилетия, бяха изискани от Пекин да създадат съвместни предприятия с местни компании, обикновено държавни.
Едва през 2022 г. китайските власти позволиха на чуждестранните автомобилни компании да притежават изцяло местното си производство. Но това беше доходоносен пазар, като GM и Volkswagen държаха първите две места по пазарен дял до 2022 г.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
| Валута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| EURUSD | 1.17 | ▼0.01% |
| USDJPY | 155.83 | ▲0.23% |
| GBPUSD | 1.34 | ▼0.12% |
| USDCHF | 0.80 | ▲0.22% |
| USDCAD | 1.38 | ▼0.03% |
| Референтен индекс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Dow 30 | 48 859.40 | ▼0.66% |
| S&P 500 | 6 889.12 | ▼1.06% |
| Nasdaq 100 | 25 464.60 | ▼1.79% |
| DAX 30 | 24 238.10 | ▼0.57% |
| Криптовалута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Bitcoin | 90 257.90 | ▼0.02% |
| Ethereum | 3 117.81 | ▲0.09% |
| Ripple | 2.02 | ▲0.06% |
| Фючърс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Петрол - лек суров | 57.32 | ▼0.68% |
| Петрол - брент | 61.20 | ▼0.62% |
| Злато | 4 300.00 | ▲0.57% |
| Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
| Пшеница | 529.12 | ▼0.82% |
| Срочност | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| US 10 Year | 112.22 | ▼0.17% |
| Germany Bund 10 Year | 127.44 | ▼0.03% |
| UK Long Gilt Future | 92.67 | ▼0.37% |