Снимка: iStock
На пръв поглед Boeing (BA 4,10%) изглежда така, сякаш има всички съставки на потенциална инвестиция за милионери, коментират от The Motley Fool.Пазарът на самолети расте, конкуренцията е минимална, а държавните поръчки са в изобилие. Но въпреки многото си предимства, този лидер в аерокосмическата индустрия е загубил 60% от стойността си за половин десетилетие. Дали този спад създаде възможност за закупуване на този някога звезден бизнес, или трябва да се разглежда като предупреждение към инвеститорите да стоят далеч?
Грандиозен икономически ров
Фразата „икономически ров“ – популяризирана от легендата за инвестиране Уорън Бъфет – се отнася до определени видове трайни конкурентни предимства, които една компания може да притежава, които затрудняват потенциалните съперници да пробият път срещу нея.На пазара на големи пътнически самолети тя се конкурира в дуопол с европейския конкурент Airbus, с пазарен дял от около 40% за големи пътнически самолети (в сравнение с 60%) на Airbus. Тя също така играе забележителна роля в договорите за отбрана на САЩ, доставяйки оръжейни системи като емблематичния хеликоптер Apache.
Инвеститорите не трябва да очакват дуополът да приключи скоро. Индустрията за производство на големи пътнически самолети има невероятно висока бариера за навлизане поради необходимите капиталови инвестиции, интензивен регулаторен надзор и бизнес отношенията между производителите и големите авиокомпании, които може да не желаят да експериментират с нови доставчици.
В много дългосрочен план китайски съперник като COMAC може да използва по-ниски разходи за труд и подкрепа от правителството в Пекин, за да си пробие път в индустрията. Но Международното авиационно бюро (IBA) очаква нововъзникналият да улови само около 1% от възможността до 2030 г. Тъй като прекъсването на индустрията е възможно след десетилетия, най-голямата заплаха за Boeing може да бъде самата тя.
Може ли намаляването на разходите да промени нещата?
През третото тримесечие приходите на Boeing са намалели с около 1% на годишна база до 17,8 милиарда долара, като резултатите са намалени от сегмента на търговските самолети, където продажбите са намалели с 5% до 7,44 милиарда долара. Този основен бизнес се бореше с множество проблеми, включително седемседмична трудова стачка на Международната асоциация на машинистите и аерокосмическите работници (IAM), която приключи този месец.
Новият договор предвижда 38% увеличение на заплатите на работниците през следващите четири години, заедно с по-щедри пенсионни обезщетения, което оказва още по-голям натиск върху този губещ бизнес. За контекст, сегментът на търговските самолети на Boeing генерира оперативна загуба през третото тримесечие от 4 милиарда долара, така че по-високите разходи за труд вероятно са последното нещо, което акционерите искат да видят в момента.
Само седмици след новия IAM договор федералните документи разкриха, че Boeing ще уволни 2200 работници в САЩ. Този ход вероятно ще бъде първият залп в плана ѝ за съкращаване на 10% от глобалната работна сила (17 000 работни места), обявен по време на стачката през октомври. Като зряла и бавно развиваща се компания, агресивното съкращаване на разходите ще помогне на Boeing да увеличи максимално дългосрочната стойност за акционерите.
В най-добрия случай Boeing успешно ще намали разходите и ще рационализира пътя си към оперативна рентабилност, като същевременно избягва бъдещи прекъсвания, свързани с труда, в производствените си линии. Но дори ако компанията успее да постигне това, тя ще трябва да се съобрази с планината от дългосрочни дългове от 53,2 милиарда долара в баланса си. Оттеглянето на тези пасиви ще изтощи паричния ѝ поток, ограничавайки възвръщаемостта на потенциалните инвеститори.
Само през третото тримесечие лихвените разходи на Boeing възлизат на около 2 милиарда долара. И като производител на самолети, тя също е изправена пред огромни изходящи потоци за научноизследователска и развойна дейност (около 3 милиарда долара само през първите три тримесечия на тази година). Ще бъде трудно да се намалят тези разходи за развитие, без да се изложи компанията на риск от изоставане в технологично отношение. Имайки предвид всичко това, Boeing изглежда далеч от потенциални милионери. Вместо това вероятно ще се представи по-слабо от S&P 500 в бъдеще.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Amazon удвоява инвестициите в Big Tech
Как се представят основните активи преди встъпването в длъжност на Тръмп?
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.01% |
USDJPY | 154.48 | ▲0.22% |
GBPUSD | 1.26 | ▼0.24% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.03% |
USDCAD | 1.40 | ▲0.31% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 676.90 | ▲0.18% |
S&P 500 | 6 014.58 | ▲0.10% |
Nasdaq 100 | 20 955.90 | ▲0.09% |
DAX 30 | 19 382.40 | ▼0.10% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 139.90 | ▲0.09% |
Ethereum | 3 483.30 | ▲3.49% |
Ripple | 1.48 | ▲3.13% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.17 | ▼0.17% |
Петрол - брент | 74.58 | ▲0.05% |
Злато | 2 682.93 | ▼1.36% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 535.90 | ▼1.55% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.86 | ▼0.18% |
Germany Bund 10 Year | 134.57 | ▲0.02% |
UK Long Gilt Future | 94.60 | ▲0.10% |