Снимка: Istock
Колата на Ferrari за 4 милиона долара може да доведе до поскъпване на акциите на компанията. Производителят на автомобили е водещ в луксозния клас.
Ferrari обединява автомобили и лукс по начин, който кара съперниците да се чувстват по-ниски, докато излагането му на колебливата икономика на Китай е по-ограничено.
Ferrari е синоним на червеното „rosso corsa“ на своите суперавтомобили – и в момента инвеститорите във Ferrari също виждат червено. Но след скорошен спад, акциите може да се готвят да се съберат отново.
На пръв поглед акциите на италианския автомобилен производител, които са нараснали с близо 28% през 2024 г., се справят добре, особено в сравнение с други производители на луксозни стоки и автомобили от висок клас. LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton и собственикът на Gucci Kering са поевтинели съответно с 21% и 45%, докато Mercedes-Benz Group е спаднал с 21%, тъй като слабите потребителски разходи в Китай забавят продажбите им.
Но след като Ferrari падна с 13% от края на август, е справедливо да се чудим дали подобни проблеми са застигнали компанията. Инвеститорите не трябва да се притесняват - Ferrari все още надделява над кожите и ароматите. Със своите автомобили за милиони долари, той обединява автомобили и лукс по начин, който кара другите да се чувстват недостойни, докато излагането му на колебливата икономика на Китай е по-ограничено. Нещо повече, най-новият автомобил на базираната в Маранело компания, F80 за 3,8 милиона долара, е настроен да осигури значително увеличение на приходите, което може да помогне на акциите на Ferrari да спечелят 30% от тук, смятат някои пазарни наблюдатели.
Успехът на Ferrari започва с мястото, където продава коли. Китай, Тайван и Хонг Конг представляват само 8% от доставките на Ferrari през първите девет месеца на 2024 г. – за Mercedes това е 35%. Това означава, че въпреки че доставките на Ferrari в Китай са намалели с 22% тази година, едноцифрен ръст в други региони е довел до ръст на приходите.
Има причини за недоекспонирането. Ferrari смята, че бъдещите купувачи в Китай все още се нуждаят от „повече време, за да опознаят и да се запознаят с нашата марка“, казва главният маркетингов и търговски директор Енрико Галиера пред Barron’s. Той добавя, че е било трудно да се сравнява Китай с други пазари, предвид високото ниво на данъчно облагане на луксозните стоки. Пекин въведе данък от 10% върху суперавтомобилите през 2016 г., а през октомври неговото министерство на търговията заяви, че обмисля увеличаване на тарифите за някои вносни превозни средства.
Струва си да се отбележи, че 85-годишната компания навлезе в Китай през 1992 г. LVMH отвори първия си бутик в Пекин през същата година – и регионът, съдържащ Китай, се превърна в най-големия пазар на френския конгломерат, съставляващ повече от 30% от приходите му.
Но Маранело винаги е внимавал да не наводни зоната със своите стоки. Основателят Енцо Ферари често обещаваше „винаги да доставя една кола по-малко от изискванията на пазара“, отразявайки строгия контрол върху доставките, който помогна за поддържането на репутацията на марката. „Това, което правим в Китай, е повече или по-малко същото като на другите пазари. Никога не искаме огромен поток от автомобили, ако търсенето просто липсва“, казва Галиера.
Разбира се, има шанс благословията от слабото излагане на Китай да се превърне в проклятие. Пекин разкри множество мерки за стимулиране в опит да стимулира растежа и може да има още. Ако това накара китайската икономика да се разгорещи отново, липсата на присъствие на Ferrari там може да я остави зад конкурентите си.
Оценяването може да бъде още една неравностойност. Акциите носят 48 пъти бъдещи печалби - по-високи от победените си конкуренти, въпреки че тази цифра достигна 51,5 през октомври. Акциите се понижиха през ноември въпреки повишението на печалбите за третото тримесечие: Инвеститорите са толкова свикнали с по-добри резултати, че очакваха увеличение на прогнозите в края на годината. Сега акциите се търгуват на оценката, която имаше през февруари.
Но нов модел, който се появява веднъж в поколение, означава, че подобни спадове са възможност за покупка. Ferrari представи F80 през октомври. Това би трябвало да помогне на акциите да продължат да обикалят полето, дори ако китайските потребителски разходи се възстановят.
F80 едва ли е скромно комби. Той има максимална скорост от близо 220 мили в час и ускорява от нула до 125 мили в час за по-малко от шест секунди. Двигателят му работи с технология, използвана във Формула 1.
Трябва да се хареса както на инвеститорите, така и на автомобилните фанатици. Ferrari вече е попълнила книгата си с поръчки за всички 799 автомобила F80 и е настроена да започне да ги доставя в края на следващата година, когато продажбите на модела за близо 4 милиона долара ще започнат да се показват в отчетите за приходите. Анализаторите очакват печалбата на акция да нарасне с 10% до 8,89 евро.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.39% |
USDJPY | 157.15 | ▲0.40% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.37% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.60% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.31% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 230.00 | ▼0.45% |
S&P 500 | 6 009.10 | ▼0.20% |
Nasdaq 100 | 21 669.30 | ▲0.06% |
DAX 30 | 20 063.00 | ▲0.07% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 96 186.20 | ▲1.13% |
Ethereum | 3 343.12 | ▲1.98% |
Ripple | 2.22 | ▲0.59% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.10 | ▼0.69% |
Петрол - брент | 72.20 | ▼0.58% |
Злато | 2 615.00 | ▼0.34% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 535.38 | ▲0.45% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.82 | ▼0.14% |
Germany Bund 10 Year | 133.87 | ▼0.13% |
UK Long Gilt Future | 92.58 | ▼0.40% |