Снимка: iStock
Докато 2024 г. беше силна година за пазара, една акция, която изпитваше затруднения, беше Celsius Holdings (CELH -3,33%). Акциите на производителя на енергийни напитки бяха намалени почти наполовина тази година към момента на писане на тази статия, докато акциите се понижиха с повече от 70% от върховете, които достигнаха по-рано през годината, коментират от The Motley Fool.
Забавяне на растежа
Въпреки че нейните енергийни напитки съществуват от известно време, компанията избухна на сцената преди няколко години, след като се разшири отвъд първоначалния фокус на канала за фитнес. Марката се насочи към маркетингово послание за по-здравословни за вас, като същевременно се насочи към това, което преди беше пренебрегван пазар за индустрията на енергийните напитки: жените. Със своя тънък дизайн на кутии и аромати, като Peach Vibe, компанията успя да привлече жени на пазара, доминиран от мъже. В миналото компанията каза, че демографското ѝ разделение е около 50/50 мъже и жени.
Сделка за дистрибуция и инвестиция от Pepsico, междувременно, значително разшириха разпространението на марката в САЩ, особено в най-важния канал за магазини. Това помогна да доведе до повече от удвояване на продажбите през 2023 г. до 1,3 милиарда долара.
Въпреки това, след като Celsius стана напълно разпространен в САЩ, растежът на продажбите ѝ, не е изненадващо, започна да се забавя. В същото време магазините отбелязаха спад в трафика през 2024 г., тъй като потребителите започнаха да се борят с въздействието на високата инфлация. Енергийните напитки често са импулсивни покупки, така че категорията енергийни напитки като цяло отбеляза бавен растеж.
В допълнение към нещата за Celsius, компанията отчете спад на продажбите си с 31% през третото тримесечие поради оптимизиране на запасите от най-големия ѝ дистрибутор (Pepsico). Отбелязва се, че се наблюдава по-тясна връзка между продажбата и продажбата, но отрицателното въздействие все пак ще продължи през Q4.
Възможности за растеж
Най-голямата възможност за напредъка на Celsius е разширяването на международните пазари. В момента само около 7% от продажбите ѝ идват от чужбина. Досега компанията наистина е установила силно присъствие само в скандинавските страни като Финландия и Швеция. Междувременно току-що започна да навлиза на пазари като Обединеното кралство и Ирландия, започвайки с каналите за фитнес, като същевременно започва да навлиза на пазари като Австралия, Франция и Нова Зеландия.
За сравнение, Monster Beverage (MNST 1,61%) получава над 35% от продажбите си извън САЩ, докато по-голямата част от продажбите на Red Bull идват извън САЩ (около 85%). Като такъв, Celsius има много дълга потенциална писта за растеж, тъй като навлиза на повече международни пазари. Както и в САЩ, ключът ще бъде намирането на правилните партньори за разпространение в отделните страни и региони.
Междувременно непрекъснатите иновации са друга възможност за компанията. По-рано тази година компанията навлезе в категорията енергийни напитки от 16 унции с привидно по-ориентиран към мъжете фокус, използвайки по-агресивен дизайн на кутии и маркетингово послание, съсредоточено върху производителността. Първоначално тя пусна тази линия, наречена Celsius Essentials, в магазините 7-Eleven и каза, че е видяла малко канибализация на продажбите на другите си напитки. Междувременно въвежда редица нови вкусове, включително черешова кола, лимонада и газирана вода.
Едно интересно нещо, което компанията планира, е да въведе предложения за ограничено време (LTO). Тази стратегия помогна на Keurig Dr Pepper да стане номер 2 производител на газирани напитки в САЩ. Celsius наскоро купи своя съпътстващ опаковчик, Big Beverages, за да има по-добър контрол върху своята верига за доставки и да въведе нови иновации като LTOs. Марката Celsius вече резонира с по-младите демографски групи - наскоро беше най-популярната енергийна напитка в проучването на Пайпър Сандлър сред тийнейджърите - и наклоняването към различни LTO вкусове с маркетинг може да се превърне в голям двигател.
Остойностяване
От гледна точка на оценката, Celsius в момента се търгува при форуърдна цена към печалба (P/E) малко над 29 пъти въз основа на прогнозите за следващата година. Това не е много по-различно от множителя 27 пъти напред, с който Monster търгува в момента.
Въпреки това, Celsius е много по-малък по размер от Monster и има много по-големи възможности пред себе си. Марката помогна да се движи категорията на енергийния пазар през 2022 г. и 2023 г. в САЩ и в крайна сметка ще има подобна възможност да направи това на международните пазари.
Докато компанията ще продължи да се справя с несъответствието на инвентара в близко бъдеще, дългосрочните ѝ перспективи остават стабилни. Междувременно индустрията на магазините търси възстановяване на трафика през 2025 г., което би трябвало да помогне на категорията енергийни напитки като цяло. Като такава, компанията за напитки изглежда като солиден кандидат за възстановяване през 2025 г.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Ръст за американските фючърси, след силно представяне на азиатските индекси
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.40% |
USDJPY | 157.14 | ▲0.39% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.39% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.77% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.38% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 42 972.30 | ▼1.04% |
S&P 500 | 5 977.84 | ▼0.72% |
Nasdaq 100 | 21 545.60 | ▼0.52% |
DAX 30 | 19 990.00 | ▼0.31% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 93 125.70 | ▼2.10% |
Ethereum | 3 273.87 | ▼0.14% |
Ripple | 2.14 | ▼2.87% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.68 | ▼1.29% |
Петрол - брент | 71.76 | ▼1.18% |
Злато | 2 611.49 | ▼0.47% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 539.12 | ▲1.15% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.70 | ▼0.26% |
Germany Bund 10 Year | 133.78 | ▼0.20% |
UK Long Gilt Future | 92.52 | ▼0.46% |