Снимка: iStock
Въпреки че Nvidia (NVDA -0,02%) носи по-голямата част от приходите си в наши дни от своите графични процесори (GPU) в своя център за данни, използвани за обучение и изпълнение на AI работни натоварвания, тя все още е преобладаващият пазарен лидер на пазара на GPU за игри. Пазарният дял на компанията обикновено се движи над 80%, като AMD е на много далечно второ място, коментират от The Motley Fool.
Една от причините, поради които Nvidia поддържа такава доминираща преднина толкова дълго време, е, че непрекъснато разширява обхвата с нови функции. Популярните игри и двигатели за игри прилагат тези функции, които може да работят само на хардуера на Nvidia, създавайки стимул за геймърите да се придържат към Nvidia, за да отключат най-добрата графична производителност и качество.
На CES 2025 Nvidia най-накрая представи своята графична карта от серия RTX 50, която е изградена върху архитектурата Blackwell. Компанията обещава до два пъти по-висока производителност от продуктите от последно поколение благодарение на различните си функции, задвижвани от изкуствен интелект, които могат да увеличават изображенията, да генерират рамки в движение и да изпълняват други трикове за повишаване на производителността. Заедно със съобщението, Nvidia обсъди някои нови възможности на AI, които трябва да помогнат на компанията да остане на върха на пазара на графични карти.
AI на повече места
Nvidia пусна четвъртото поколение DLSS, своя пакет от технологии, базирани на изкуствен интелект, които са в състояние значително да увеличат скоростта на кадрите, заедно със серията RTX 50. Въпреки че Nvidia рекламира, че новите ѝ графични карти могат да осигурят два пъти по-висока производителност от своите предшественици, голяма част от това увеличение на производителността ще бъде постигнато чрез подобрения на тези технологии, а не чрез увеличаване на суровата изчислителна мощност.
Една от характеристиките на DLSS е възможността за генериране на рамки в движение. Вместо да рендирате игра със 100 кадъра в секунда, като всеки кадър преминава през пълния тръбопровод за графична обработка, играта може да бъде рендирана с по-ниска честота на кадрите, а кадрите между тях могат да бъдат интерполирани. Това позволява на геймърите да се наслаждават на подобрена визуална прецизност, без да намаляват честотата на кадрите.
DLSS 4 увеличава максималния брой кадри, които могат да бъдат генерирани наведнъж. Предишната итерация на DLSS беше ограничена до генериране само на един допълнителен кадър, тъй като генерирането на повече би довело до проблеми с производителността. Nvidia също подобри качеството на генерираните рамки, твърдейки, че DLSS 4 намалява визуалните артефакти, които са присъщи на този тип генериране на рамки.
Освен подобренията на съществуващите функции, Nvidia въвежда AI по-дълбоко в графичния тръбопровод с RTX Neural Rendering. Идеята е да се въведат малки невронни мрежи в програмируемите шейдъри, които вършат работата по преобразуването на триъгълници, текстури и други данни в 3D сцени. Разработчиците могат да извършват множество итерации на обучение на своите данни за играта и код на шейдър, с крайната цел да ускорят определени задачи по време на изпълнение.
Тази функция може да бъде голяма работа. Едно приложение е използването на AI за компресиране на текстури, което позволява на разработчиците да съхраняват повече изображения с висока разделителна способност в същото количество видео памет. Друг е да се използва AI за компресиране на много сложен шейдър код, повишавайки производителността до пет пъти. Колко добре работи всичко това остава да видим, но има много потенциал.
Още една нова функция от Nvidia е RTX Neural Faces. Тази функция позволява на разработчиците да използват генериращ AI, комбиниран с входни данни, за да генерират реалистични лица за герои. Тези лица се обучават върху хиляди генерирани изображения, които покриват различни ъгли, емоции и условия на осветление, което води до естествен и убедителен резултат.
Поддържайки преднината си
Ще има 75 игри, които работят с DLSS 4, когато графичните карти от серията RTX 50 стартират, като още ще има по-късно. Широката поддръжка на специфични за Nvidia функции е една от причините, поради които компанията успя да отблъсне AMD и Intel на пазара на графични карти. За тези, които искат абсолютно най-доброто игрово представяне и визуално качество, в много игри Nvidia е най-добрият избор.
Серията RTX 50 скоро ще се сблъска с нови графични карти от AMD, въпреки че AMD все още не е разкрила много информация. След като Nvidia попълни гамата си с графични карти от среден клас, което вероятно ще се случи по-късно тази година, впечатляващата графична карта B580 на Intel също ще бъде на прицела.
Въпреки че Nvidia ще има силна конкуренция, иновациите на компанията в областта на изкуствения интелект, които повишават честотата на кадрите, намаляват използването на видео памет и увеличават реализма, ще го направят трудно да бъде победена.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Кое допринася за разпродажба на държавните облигации на САЩ?
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.03 | ▼0.14% |
USDJPY | 158.09 | ▼0.07% |
GBPUSD | 1.23 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.91 | ▲0.15% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.09% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 42 824.80 | ▼0.03% |
S&P 500 | 5 944.60 | ▼0.08% |
Nasdaq 100 | 21 301.40 | ▼0.07% |
DAX 30 | 20 466.00 | ▼0.08% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 92 269.50 | ▼2.95% |
Ethereum | 3 218.88 | ▼3.25% |
Ripple | 2.28 | ▼3.97% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 73.48 | ▲0.33% |
Петрол - брент | 77.18 | ▲1.33% |
Злато | 2 669.64 | ▲0.28% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 532.50 | ▼0.69% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.20 | 0.00% |
Germany Bund 10 Year | 131.34 | ▼0.21% |
UK Long Gilt Future | 89.90 | ▼0.22% |