Снимка: Istock
Противоречивата роля на Илон Мъск в администрацията на Тръмп изглежда влошава имиджа на главния изпълнителен директор на Tesla – и собствената марка на Tesla – по време на ключов момент за EV индустрията.
През уикенда стотици протестиращи демонстрираха недоволството си в представителствата на Tesla (TSLA) в САЩ, както и на няколко международни места. Наречени „Tesla Takedown“ и „Tesla Takeover“, протестите бяха координирани от групи като Anonymous в Bluesky (алтернатива на x.com).
Със знаци като „Мъск краде от вас“, „Спрете преврата на Мъск“ и „Tesla финансира фашисти“, протестиращите скандираха пред шоурумите на Tesla от квартала Мийтпакинг в Ню Йорк до улица Бойлстън в Бостън и дори до родния град на Тесла Остин, Тексас.
„Продайте вашите Tesla, изхвърлете акциите си, присъединете се към опашките“, извикаха организаторите на събитието в Остин. „Нараняването на Tesla означава спиране на Мъск. Спирането на Мъск ще помогне за спасяването на животи и нашата демокрация.“, гласяха още надписите на протестиращите.
Мъск, като ръководител на новосформирания отдел за правителствена ефективност (DOGE), стои зад масовите съкращения на държавни служители. Много от тези уволнения са обект на съдебни дела, в които се твърди, че DOGE и Белият дом са действали незаконно с уволненията.
Последните проучвания показват, че много избиратели не одобряват действията на Мъск. Проучване на Quinnipiac от края на януари установи, че гласоподавателите са против Мъск да играе важна роля в администрацията на Тръмп с разлика от 53% до 39%.
„Илън Мъск, мощен и основен играч във вътрешния кръг на Тръмп, получава колеблива оценка от гласоподавателите, като жените очевидно са по-критични към него, отколкото мъжете“, каза Тим Малой, анализатор на социологическите проучвания от университета Quinnipiac.
Според по-ново проучване, проведено от American EV Jobs Alliance, двупартийна група, изследваща приемането на EV в целия политически спектър, шофьорите на EV дават на Мъск 35% положителна оценка, а 42% му дават отрицателна оценка. Неговото положение сред респондентите има по-дълбоко разделение (34% благоприятно, 43% неблагоприятно).
Преминаването на Мъск от „EV Jesus“ към „MAGA god“ вреди на имиджа на марката Tesla, каза Майк Мърфи, ветеран стратег и главен изпълнителен директор на American EV Jobs Alliance, пред Automotive News. „Мъск има повече идентичност на MAGA, отколкото идентичност на електрическа кола. Той е кошмар за главния маркетинг директор на Tesla, защото сега пречи.“
Според проучване, което анкетира вероятни купувачи на EV за възприемането на тяхната марка, сред конкурентите в EV - Ford, Toyota и VW, Tesla имаше най-ниската благоприятна оценка (63%) и най-високата неблагоприятна (37%).
Намалената популярност на Tesla идва в момент, когато федералните данъчни кредити за EV могат да бъдат намалени при администрацията на Тръмп, което означава, че Tesla ще трябва да се конкурира на по-равна основа с чуждестранните производители на автомобили. Загубата на данъчни кредити за EV също ще доведе до по-ниски продажби за цялата EV индустрия, от която Tesla е силно привлечена, като се има предвид нейното изцяло EV продуктово портфолио.
Дори служителите на Tesla се страхуват, че Мъск е навредил на марката на компанията, както е документирано в скорошен запис на среща на персонала на Tesla, получен от Washington Post. В друга част от срещата висшите мениджъри очевидно посочиха, че Tesla ще бъде по-добре, ако Мъск подаде оставка.
Докато официалният отчет за доставките на Tesla за първото тримесечие ще излезе в началото на април, потъващият имидж на марката на Мъск и Tesla вече удря силно в определени региони.
Германия отчете само 1277 нови автомобила Tesla, регистрирани през януари, което е спад с близо 60% спрямо същия месец на 2024 г., след като Мъск ухажва крайнодясната партия в страната AfD. Януарските продажби са паднали с 63% във Франция, 38% в Норвегия и 12% в Обединеното кралство.
Анализаторът на Oppenheimer Колин Ръш каза, че нахлуването на Мъск в политиката не може да дойде в по-лош момент.
„Ние разглеждаме политическата активност на г-н Мъск и увеличената регионализация като потенциален надвес върху продажбите на Tesla. Виждаме най-големия риск в Калифорния и по-широкия ЕС, където TSLA наблюдава непрекъснати спадове от началото на 2023 г.“, написа Ръш миналата седмица, като също подчертава смекчаването на продажбите през януари в Китай и ЕС като проблем.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▼0.37% |
USDJPY | 149.29 | ▼0.10% |
GBPUSD | 1.26 | ▼0.25% |
USDCHF | 0.90 | ▼0.02% |
USDCAD | 1.42 | ▲0.39% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 485.00 | ▼1.81% |
S&P 500 | 6 030.66 | ▼1.75% |
Nasdaq 100 | 21 694.20 | ▼2.12% |
DAX 30 | 22 240.10 | ▼0.63% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 96 344.80 | ▼0.24% |
Ethereum | 2 772.05 | ▲0.30% |
Ripple | 2.56 | ▼0.57% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.22 | ▼3.38% |
Петрол - брент | 73.84 | ▼3.14% |
Злато | 2 936.07 | ▼0.17% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 603.62 | ▲0.61% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.58 | ▲0.42% |
Germany Bund 10 Year | 131.69 | ▲0.76% |
UK Long Gilt Future | 92.56 | ▲0.52% |