Снимка: Istock
Тае Хелтън, любител на автомобилите, който живее на минути от водещата фабрика на Tesla Inc. (TSLA) в Калифорния, купи една Tesla за семейния автопарк и почти купи втора миналата година. След като Илон Мъск направи жестове, наподобяващи нацистки поздрав на събитие за встъпване в длъжност на президента Доналд Тръмп миналия месец, той не иска да има нищо общо с марката, пише финансовото издание Bloomberg.
„Гордостта и доброто усещане, които имах, докато карах в Tesla, изчезнаха за мен“, каза Хелтън за Model 3, който е карал само около 2500 мили. Политически умереният 49-годишен планира да изплати предсрочно заема си за кола и да продаде седана преди края на годината.
Хелтън има компания сред клиентите и потребителите на Tesla. Продажбите на производителя на електромобили паднаха с 45% в цяла Европа през януари, след първия годишен спад на глобалните доставки от повече от десетилетие. Компанията проявява особени признаци на напрежение на места, където нейният главен изпълнителен директор се намесва в политиката по начини, които противоречат на обявената мисия и ценности на Tesla.
В Калифорния продажбите на Tesla паднаха с 12% миналата година, тъй като Мъск атакува лидерите на щат, който изигра ключова роля в оцеляването на автомобилния производител в бурните си ранни години и превръщането му в една от най-ценните компании в света.
В Германия – където регистрациите се сринаха с 41% миналата година и 59% през януари – милиардерът категорично подкрепя крайнодясна партия, която отрича вредата от емисиите на въглероден диоксид. А в Обединеното кралство – сега най-големият пазар на електрически превозни средства в Европа – Мъск се присъедини към политици, които искат отмяна на целите за нетно нулево натоварване и насочват политиките, насочени към насърчаване на приемането на EV, като „война срещу шофьорите“.
„Най-голямото предизвикателство пред Tesla през 2025 г. не е технологията – това е възприятието“, казва Джейкъб Фалкенкроун, глобален ръководител на инвестиционната стратегия в Saxo, датската банка с над 105 милиарда евро клиентски активи. „Политическият багаж на Илон Мъск сега тежи върху продажбите, лоялността към марката и доверието на инвеститорите.“
Поляризиращото поведение на Мъск не е нищо ново, нито са индикации, че много от клиентите му са се огорчили от него. През 2023 г. Bloomberg News анкетира повече от 5000 собственици на Tesla и настроенията към главния изпълнителен директор претърпяха най-голям спад сред всички теми, задавани на потребителите около четири години по-рано.
Но реакцията срещу Мъск премина на друго ниво в началото на тази година.
Във фабриката на Tesla извън Берлин активисти прожектираха кадри от жеста на Мъск върху фасадата на сградата в трик, гледан милиони пъти в X, неговата платформа, известна преди като Twitter. Шоурумите на Tesla са вандализирани в Холандия, Колорадо, Орегон и Вашингтон. Протести през уикенда бяха организирани в десетки магазини на компанията в САЩ.
„Не знам дали някога е имало по-голямо унищожаване на капитала на марка за такъв кратък период от време“, каза Том Прайс, жител на Бъркли, Калифорния, който се появи на демонстрация в града с надпис „Не шофирай DOGE“. „Tesla се превърна в билборд с четири колела за унищожаването на нашата демокрация.“
Мъск показва лоши проучвания сред британците, германците и шведите, като проучване в последната страна също открива все по-негативно отношение към Tesla. Регистрациите на Model Y в Швеция са спаднали с 48% миналия месец, докато продажбите на Model 3 са спаднали с 31%.
Pew Research установи, че мнозинството от американците гледат неблагоприятно на Мъск, докато университетът Quinnipiac казва, че преобладаващата част от избирателите смятат, че той има твърде много власт, за да взема решения, засягащи САЩ. Републикански стратег, който се застъпва за двупартийно приемане на електромобили в страната, установи, че Мъск сега е по-популярен сред хората, които карат коли на газ, отколкото сред тези, които карат електрически.
„Преди бях обожаван от левицата“, каза Мъск по време на съвместно интервю с Тръмп от Шон Ханити от Fox News, излъчено миналата седмица. „В наши дни по-малко.“
Ръководството на Tesla каза на инвеститорите миналия месец да очаква бизнесът с превозни средства да се върне към растеж през тази година, въпреки че избегна да предложи конкретни цифри. Три месеца по-рано Мъск каза, че вижда потенциал за 20% до 30% скок на продажбите.
Има причини да сме оптимисти. Tesla може да продаде повече автомобили тази година, въпреки бавния старт. Някои от слабостите на продажбите в началото на годината са свързани със смяната на производствените линии за най-популярния му автомобил, Model Y, който е преработен. Актуализирането на четирите фабрики за сглобяване на спортното превозно средство ще доведе до няколко седмици загуба на продукция през това тримесечие, каза главният финансов директор Вайбхав Танеджа миналия месец.
Tesla също каза на инвеститорите, че по-достъпни модели са на път да влязат в производство през първата половина на тази година, въпреки че са предложили малко подробности за превозните средства. Въпреки че акциите на автомобилния производител паднаха с 37% от рекорда, достигнат в средата на декември, те все още са нагоре с 20% след изборите на 5 ноември.
Някои потребители няма да обърнат внимание на новите модели на Tesla. Ерик Търбър, жител на района на залива на Сан Франциско, който купи Model 3 през 2021 г., очакваше да запази колата си поне пет или шест години. След деня на встъпването в длъжност той реши да продаде на голяма загуба.
„Вече не можех да се справя с това, което правеше Илон Мъск“, каза 58-годишният мъж. Търбър беше проверил стойността на препродажбата на колата си месеци по-рано и получаваше периодични актуализации, показващи, че тя рязко се обезценява. Макар че все още дължеше около 27 000 долара за Model 3, той искаше да се отъвре от нея, когато Carvana оцени, че струва приблизително 22 000 долара. Той смени колата за електрически седан BMW i4.
Мика Барбър, професор в колеж в Остин, където Мъск премести централата на Tesla в края на 2021 г., в момента кара SUV Chevrolet Equinox, работещ на газ, и планира да направи следващото превозно средство на семейството EV. Въпреки че се възхищава на това колко много иновации е донесла Tesla в автомобилната индустрия, той изключи възможността да купи една от колите на компанията заради Мъск.
„Той се превърна в един от най-опасните хора в нашата страна“, каза 43-годишният Барбър за Мъск на протест, организиран този месец в шоурума на Tesla в столицата на Тексас.
Марките, които натрупват пазарен дял за сметка на Tesla, варират според пазара. В Калифорния Honda и Hyundai спечелиха най-голям дял от пазара на електромобили в щата миналата година. В Германия VW, Seat и Skoda на Volkswagen AG и едноименната марка на BMW AG регистрираха най-голямото увеличение на продажбите през януари.
По-голямата част от клиентите на Lucid Group Inc. в исторически план са притежавали Teslas, а производителят на седана Air за $69 900 наблюдава нарастващ интерес през последните няколко тримесечия, се казва в изявление, изпратено по имейл. Главният изпълнителен директор на Polestar, производителят на електромобили, отделен от Volvo Car AB, каза пред Bloomberg News миналия месец, че е наредил на търговците да се насочат към недоволните собственици на Tesla.
„Преди три или четири години можеше да се каже, че това беше нещо като надбягване с един кон“, каза за динамиката на пазара BJ Birtwell, главен изпълнителен директор на Electrify Expo, която е домакин на EV фестивали за потребители в САЩ. „Сега е толкова свръхконкурентен, че повечето производители на автомобили имат наистина силни предложения, които създават конкуренция за Tesla, каквато никога не са виждали.“
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▼0.29% |
USDJPY | 149.40 | ▲0.24% |
GBPUSD | 1.27 | ▼0.15% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.33% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.34% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 790.00 | ▲0.06% |
S&P 500 | 5 998.16 | ▲0.21% |
Nasdaq 100 | 21 302.90 | ▲0.37% |
DAX 30 | 22 841.00 | ▲1.19% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 87 469.30 | ▼1.33% |
Ethereum | 2 426.11 | ▼2.69% |
Ripple | 2.24 | ▼3.51% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.80 | ▼0.43% |
Петрол - брент | 72.30 | ▼0.34% |
Злато | 2 910.52 | ▼0.27% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 589.12 | ▲0.35% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.54 | 0.00% |
Germany Bund 10 Year | 131.95 | ▲0.32% |
UK Long Gilt Future | 93.38 | ▲0.24% |