Снимка: iStock
Китайският производител на електромобили изглежда подценен, но може ли да впечатли биковете отново?
Nio (NIO 3,59%) е изключително нестабилна акция след IPO-то си през 2018 г. Китайският производител на електрически превозни средства излезе на борсата на 6,26 долара на акция и скочи десетократно до рекордните 62,84 долара по време на лудостта при купуване на акции на мемове през февруари 2021 г., коментират от The Motley Fool.
Към момента на писане обаче акциите на Nio се търгуват на около 5 долара на акция. Биковете се оттеглиха, когато доставките ѝ се охладиха, маржовете ѝ се свиха и натрупа големи загуби.
Защо Nio се върна обратно към своята IPO цена?
Nio произвежда широка гама електрически седани и SUV. Тя се отличава от своите конкуренти със своите сменяеми батерии, които могат бързо да се сменят в собствените ѝ станции за смяна на батерии като по-бърза алтернатива на традиционните зарядни устройства.
Nio достави първите си превозни средства през 2018 г., а годишните ѝ доставки се увеличиха почти 11 пъти от 2019 г. до 2024 г. Но след повече от удвояване на годишните си доставки през 2020 г. и 2021 г., доставките ѝ се забавиха значително през 2022 г. и 2023 г., тъй като се бореше с ограниченията на веригата за доставки, по-силната конкуренция и икономическото забавяне на Китай.
Годишният марж на превозните средства на Nio, който достигна рекордно високо ниво от 20,2% през 2021 г., също се сви до 13,7% през 2022 г. и 9,5% през 2023 г., тъй като ценовата ѝ мощ отслабна. Нейната годишна нетна загуба се е увеличила повече от четири пъти от 2021 г. до 2023 г. Всички тези предизвикателства – заедно с търговското напрежение и нарастващите лихвени проценти – прогониха биковете.
Какво предстои за Нио?
След две години на забавяне на растежа растежът на доставките на Nio се ускори отново през 2024 г. Бизнесът ѝ се стабилизира, тъй като увеличи пазарния си дял в Китай и се разшири в Европа.
Това възстановяване се движи от стабилните продажби на неговите ET седани, ES SUV и EC кросоувъри, както и от пускането на пазара на по-ниския клас Onvo L60, който прилича на Tesla (TSLA) Model Y, но започва от само 149 900 юана (20 646 долара). Тя също така продължава да се разширява в Европа, въпреки че е изправена пред по-високи мита върху произведените в Китай електромобили в целия регион.
Но въпреки този натиск тримесечните маржове на превозните средства на Nio се стабилизираха през 2024 г., нараствайки от 9,2% през първото тримесечие до 12,2% през второто тримесечие и 13,1% през третото тримесечие. Очаква тази цифра да нарасне отново до 15%, когато публикува отчета си за печалбата за четвъртото тримесечие на 21 март. Отдава това възстановяване на по-ниските си разходи за материали и нарастващите продажби на премиум превозни средства (включително нейния седан ET7 Executive Edition) в Китай, което до голяма степен компенсира по-ниските ѝ средни продажни цени.
Миналия декември Nio пусна Firefly, компактен електрически хечбек, който е насочен към купувачите на по-малки превозни средства като BMW (BAMXF) Mini, с начална цена от само 148 800 юана (20 495 долара). Освен това възнамерява да пусне Firefly в Европа тази година и може да локализира част от производството си в ЕС в бъдеще, за да противодейства на митата.
Могат ли акциите на Nio да се върнат?
Ако приемем, че доставките и маржовете на превозните средства на Nio продължат да нарастват, анализаторите очакват приходите ѝ да нараснат със сложен годишен темп на растеж (CAGR) от 30% от 2023 г. до 2026 г., тъй като намалява приблизително наполовина годишната си нетна загуба. Nio няма да излезе на печалба скоро, но все още е субсидиран от китайското правителство и разполага с 6 милиарда долара в брой и еквиваленти в края на последното тримесечие.
Със стойност на предприятието от 76,9 милиарда юана (10,9 милиарда долара), Nio все още се търгува при по-малко от 1 пъти по-високи от прогнозираните си продажби от 97,6 милиарда юана (13,5 милиарда долара) за 2025 г. За сравнение, Tesla търгува при 6 пъти повече от прогнозираните си продажби за 2025 г.
Оценките на Nio вероятно са притиснати от постоянното напрежение между САЩ и Китай, заплахите от по-високи тарифи и опасенията относно охлаждащия пазар на електромобили. Но ако този натиск отслабне, тъй като Nio разшири бизнеса си, тя може отново да бъде преоценен като акции на растеж и да осигури големи печалби от настоящите си цени.
Така че, въпреки че все още е твърде рано да се каже дали Nio може да ви „осигури за цял живот“ в дългосрочен план – малко вероятно постижение за всяка една акция – това може да бъде високорискова игра с висока печалба за смели инвеститори. Nio не е доказала, че нейният бизнес модел е устойчив или че може да генерира постоянни печалби, но това е атрактивна акция за закупуване, ако очаквате търговското напрежение да намалее и пазарът на EV да се затопли.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Tesla планира по-евтина версия на своя Model Y в Шанхай
Продажба на щатски акции за 1 трлн. долара може да е в играта
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.09 | ▲0.36% |
USDJPY | 148.60 | 0.00% |
GBPUSD | 1.30 | ▲0.46% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.38% |
USDCAD | 1.43 | ▼0.62% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 42 053.30 | ▲0.95% |
S&P 500 | 5 703.36 | ▲0.75% |
Nasdaq 100 | 19 899.90 | ▲0.54% |
DAX 30 | 23 378.00 | ▲0.19% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 83 719.70 | ▲1.41% |
Ethereum | 1 919.01 | ▲1.67% |
Ripple | 2.35 | ▲2.39% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 67.64 | ▼0.07% |
Петрол - брент | 71.10 | ▲0.81% |
Злато | 2 996.48 | ▲0.23% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 570.75 | ▲2.54% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.86 | ▲0.09% |
Germany Bund 10 Year | 127.98 | ▲0.54% |
UK Long Gilt Future | 92.32 | ▲0.47% |