Снимка: iStock
Компанията се бори силно на чужди пазари като Китай, пишат от The Motley Fool.
Индустрията за облекло е свръхконкурентна и участниците трябва да се справят с цикли на бум и спад, постоянни нови участници и променящи се тенденции, изглежда всяка година. Една компания за спортно облекло си създаде репутация за силно представяне в тази индустрия: Nike (NKE 0,43%). Собственикът на марки като своя съименник Jordan и Converse привлича доминиращо мнение сред спортисти и млади потребители, което води до нарастващи приходи година след година.
Някои инвеститори обаче се чудят дали това царуване на господство е към края си. Акциите на Nike са в едно от най-резките си спадове досега, с 63% спад от историческите върхове, поставени в края на 2021 г. След бурен растеж по време на пандемията от COVID-19, приходите на Nike спадат на пазарите по целия свят, докато конкурентите заемат пазарен дял. Току-що назначи нов главен изпълнителен директор, за да помогне на марката да се възстанови, но календарната 2025 година се очертава да донесе още лоши финансови новини за инвеститорите.
Умните инвеститори знаят, че (потенциално) временната слабост на една иначе силна компания може да се превърне във възможности за закупуване за тези с дългосрочно мислене. Това прави ли сега добър момент за закупуване на акции на Nike?
Повишаване на конкурентния интензитет
През последното тримесечие приходите на Nike са паднали със 7% на годишна база в постоянна валута до 11,3 милиарда долара. Растежът беше слаб навсякъде, като приходите на Nike в Северна Америка спаднаха с 4% на годишна база през периода. Това идва на фона на други марки, които се справят доста добре в обувките и облеклото в момента. On Holding (ONON -0,54%) е увеличил продажбите си с 40% през годината, Deckers Outdoor (DECK 0,33%) е нараснал със 17% през годината, а Lululemon Athletica (LULU -3,43%) е увеличил приходите си с 14% през годината през последното тримесечие, всички на постоянна валутна база. Разбира се, и трите от тези конкуренти са много по-малки от Nike, така че растежът през годината е по-лесен. Но Nike дори не расте.
Въпреки че тези марки не винаги са директни конкуренти на Nike, припокриването на клиенти е голямо в повечето ситуации. Ако клиент обмисля закупуването на обувки за бягане, той ще обмисли Nike и множеството начинаещи марки, които вече са достъпни за потребителите. Сегашната позиция на Nike изглежда отслабва, пример за непостоянния характер на пазара на облекло и как нейните тенденции се променят от година на година.
Тези насрещни ветрове на конкуренцията се показват в крайните резултати на Nike. Като се изключи пандемията, оперативният марж на Nike достигна 10-годишно дъно от 10,3% през последните 12 месеца. Печалбата на акция (EPS) през последното тримесечие е намаляла с над 20% от най-високите си стойности за всички времена. Компанията е в трудна ситуация и това не означава само в Северна Америка.
Международни неволи
Разбивайки финансовите ѝ данни, изглежда, че най-тежката ситуация на компанията е в международен план, особено в Китай. Китай и неговите 1,5 милиарда души представляват най-голямата държава на дейност на Nike освен Съединените щати и не вървят добре. През последното отчетено тримесечие приходите в Китай са намалели с 15% на годишна база, а оперативните приходи са паднали с колосалните 42%.
Местни марки като Anta се разраснаха бързо в нацията, резонирайки много по-добре с потребителите от Nike. Всъщност, след години на чудовищен растеж, приходите на Nike в Китай достигнаха своя връх през 2021 г. от 8,3 милиарда долара и достигнаха 7 милиарда долара през последните 12 месеца. Част от това се дължи на огромен спад в потребителските разходи в нацията - който може да се възстанови в крайна сметка - но голяма част от вината е свързана с това, че марката губи дял от местните конкуренти.
Може ли новото ръководство да оправи кораба?
С всички тези борби Nike реши да назначи нов лидер, който да управлява бизнеса в края на 2024 г. Името му е Елиът Хил, ветеран от Nike, който работи в компанията повече от 30 години. Хил вярва, че марката трябва да започне отново да прави иновации с асортимента на продуктите и да се фокусира отново върху маркетинга към спортистите.
Хил изглежда като перфектния лидер за тази компания. Той познава продукта отблизо и има богат опит в индустрията. Днес акциите се търгуват при съотношение цена/печалба (P/E) от 21, близо до най-ниското ниво през последните 10 години. И това е с маржове на печалба, много по-ниски от дългосрочната средна стойност.
Nike е настроена да бъде печеливша акция, ако успее да спре този низ от спадове на приходите и печалбите. Nike прогнозира спад на приходите през следващото тримесечие с над 10%, докато конкурентите ѝ вероятно ще продължат да растат. Умно е компанията да се съсредоточи върху маркетинга за спортисти, но това не е непременно причината да губи дял от Lululemon и On. Това са лайфстайл марки, а не само за спортни постижения.
Облеклото е труден пазар, който Nike доминираше за впечатляващо дълъг период. Но това не прави компанията непобедима. Въпреки ниското P/E, стойте далеч от акциите на Nike и не ги купувайте за вашето портфолио днес.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.08 | ▲0.52% |
USDJPY | 150.01 | ▲0.17% |
GBPUSD | 1.30 | ▲0.47% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.12% |
USDCAD | 1.43 | ▲0.15% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 42 533.50 | ▲0.56% |
S&P 500 | 5 718.12 | ▲0.63% |
Nasdaq 100 | 19 775.50 | ▲0.68% |
DAX 30 | 22 640.60 | ▼0.38% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 86 739.90 | ▲1.84% |
Ethereum | 1 905.79 | ▲0.03% |
Ripple | 2.15 | ▲0.48% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.80 | ▲0.76% |
Петрол - брент | 75.00 | ▲0.71% |
Злато | 3 123.78 | ▲0.28% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 539.12 | ▼0.26% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 111.58 | ▲0.12% |
Germany Bund 10 Year | 129.03 | ▼0.23% |
UK Long Gilt Future | 91.87 | ▼0.15% |