Снимка: iStock
Rivian, Nio и Polestar могат да процъфтяват, докато Tesla пада, коментират от The Motley Fool.
Докато тарифите на администрацията на Тръмп за „Деня на освобождението“ разтърсват пазарите, може да изглежда като ужасен момент за инвестиране в акции на електрически превозни средства (EV). Тези по-високи тарифи биха могли да нарушат веригите за доставки, да увеличат разходите за труд и компоненти и да направят електромобилите много по-скъпи.
Акциите на Tesla, лидерът в сектора, вече паднаха с 40% тази година. Този спад може да се отдаде на забавянето на продажбите, свиващия се марж, поляризиращата работа на Илон Мъск с администрацията на Тръмп и нарастващите тарифи.
И все пак продължаващите проблеми на Tesla могат да представляват възможности за по-малките производители на EV. Три от тези аутсайдери – Rivian (RIVN -2,99%), Nio (NIO -7,62%) и Polestar (PSNY -9,67%) – заслужават малко повече внимание на този хаотичен пазар.
Rivian
Rivian продава пикап R1T, SUV R1S и персонализирани електрически ванове за доставка. Компанията планира да пусне следващото си превозно средство, по-евтиният SUV R2, през 2026 г. Доставките ѝ скочиха със 147% до 50 122 превозни средства през 2023 г., но се повишиха само с 3% до 51 759 превозни средства през 2024 г., тъй като се справи с ограниченията на веригата за доставки, силната конкуренция и временното спиране на завода в Илинойс.
За 2025 г. Rivian има за цел да достави само 46 000 до 51 000 превозни средства, тъй като отново затваря своя завод в Илинойс за допълнителни надстройки преди пускането на R2 следващата година; бори се с повече недостиг на компоненти; справя се с последиците от пожарите в Лос Анджелис, един от най-добрите пазари; и се подготвя за входящите тарифи на администрацията на Тръмп.
Тази перспектива изглежда неясна, но брутният марж на Rivian всъщност се подобри от минус 188% през 2022 г. до минус -24% през 2024 г. и очаква "скромна" брутна печалба през 2025 г. Тези подобрения се дължат на по-ниските производствени разходи, разширяването на нейния бизнес със софтуер и услуги с по-висок марж и продажбите на собствени регулаторни кредити на други автомобилни производители. Скоро няма да стане печеливша, но този напредък може да проправи пътя за гладко пускане на R2 през следващата година.
Със стойност на предприятието от 12,6 милиарда долара, Rivian се търгува само 2,3 пъти над продажбите за тази година. Tesla се търгува при 6,9 пъти продажбите за тази година. Следователно, всяко положително развитие по отношение на настоящите ѝ превозни средства или предстоящия R2 може да повиши акциите ѝ.
Nio
Nio е китайски производител на електрически седани и SUV, който прави малки стъпки в Европа. Тя се отличава от своите конкуренти със сменяеми батерии, които могат бързо да се сменят в собствените ѝ станции за смяна на батерии.
Доставките на Nio нараснаха повече от два пъти през 2020 г. и 2021 г., след което нараснаха с 34% през 2022 г. и с 31% до 160 038 превозни средства през 2023 г. Това забавяне, което се отдава на проблеми с веригата за доставки, по-силна конкуренция и охлаждащата се икономика на Китай, изплаши биковете.
Но през 2024 г. доставките на Nio нараснаха с 39% до 221 970 превозни средства, тъй като увеличи вътрешния пазарен дял със своите ET седани, ES SUV и EC кросоувъри. Тя също така пусна своя Onvo L60 от по-нисък клас, който прилича на Model Y на Tesla, но започва от само 20 500 долара. Нейният годишен марж на превозните средства, който спадна от 20,1% през 2021 г. на 9,5% през 2023 г., също се разшири до 12,3% през 2024 г., тъй като продаваше по-висока комбинация от премиум превозни средства.
Тази година нейният нов компактен електрически хечбек Firefly може значително да увеличи доставките си в Китай и Европа. Освен това може да прехвърли част от производството си в Европа, за да компенсира нарастващите мита в региона върху китайските електромобили.
Не се очаква Nio да излезе на нула скоро, но се разраства, разполага с много пари и все още е частично субсидиран от китайското правителство. С корпоративна стойност от 8,9 милиарда долара, Nio изглежда дори по-евтин от Rivian с 0,7 пъти продажбите тази година.
Polestar
Polestar, която преди беше търговска марка на Volvo, преди да бъде отделена като независим производител на електромобили, продава три луксозни електромобила: компактния Polestar 2, средния SUV Polestar 3 и компактния SUV купе Polestar 4.
Доставките на Polestar скочиха с 80% през 2022 г., но нараснаха само с 6% през 2023 г., тъй като някои софтуерни проблеми я накараха да отложи пускането на пазара на Polestar 3 от края на 2023 г. до средата на 2024 г. Освен това все още не е отчела резултатите си за цялата година за 2024 г. поради преизчисляването на документите си за 2023 г., за да коригира някои счетоводни грешки, но преди това очакваше приходите ѝ да намалеят до „средата на тийнейджърите“ за годината, тъй като се справяше с по-бавните от очакваното продажби на Polestar 3 и Polestar 4 на труден пазар.
Тези проблеми смазаха акциите ѝ, но това идва, след като Tesla тази година със своите сделки „Търговия с вашата Tesla“ на стойност до 20 000 долара за лизинг на нов Polestar 3. Тези оферти може да наберат повече скорост, тъй като марката на Tesla губи своя блясък. Публикуването на отчета за приходите за четвъртото тримесечие и за цялата година – което вече беше отлагано два пъти – също може да успокои разтърсените инвеститори.
Polestar все още е силно нерентабилна, но анализаторите очакват приходите ѝ да се удвоят повече от 2025 г., когато пусне следващия си автомобил, Polestar 5 grand tourer, и разшири производствените си заводи в САЩ и Южна Корея. Със стойност на предприятието от 4,6 милиарда долара изглежда много евтино при 1,0 пъти повече от прогнозираните си продажби за 2025 г. – и акциите ѝ могат да скочат до небето, ако се събере.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Наблюдавайте за разделяне на акциите: Alphabet ли е следващата?
2 дивидентни акции на Уорън Бъфет, които да купувате и да държите завинаги
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.09 | ▼0.44% |
USDJPY | 148.00 | ▲1.83% |
GBPUSD | 1.28 | ▼1.27% |
USDCHF | 0.86 | ▲0.80% |
USDCAD | 1.42 | ▼0.31% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 38 016.50 | ▲2.34% |
S&P 500 | 5 075.50 | ▲3.34% |
Nasdaq 100 | 17 516.10 | ▲4.75% |
DAX 30 | 20 133.50 | ▼1.99% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 78 279.50 | ▼0.02% |
Ethereum | 1 551.65 | ▼1.72% |
Ripple | 1.88 | ▼2.19% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 61.24 | ▲2.58% |
Петрол - брент | 64.74 | ▼1.86% |
Злато | 2 967.46 | ▼1.09% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 535.28 | ▲1.26% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 112.02 | ▼1.66% |
Germany Bund 10 Year | 129.93 | ▼0.37% |
UK Long Gilt Future | 91.86 | ▼2.13% |