Снимка: Istock
Производството на Tesla Inc. (TSLA) на Optimus, робот, който обещава да поеме домакинската работа във всеки дом, беше прекъснато от китайските ограничения върху износа на редки земни елементи, въведени от Пекин по-рано този месец в ескалиращата търговска война с Вашингтон.
Говорейки по време на конференцията за приходите на компанията във вторник, главният изпълнителен директор Илон Мъск каза, че производството е повлияно от „проблема с магнита“. Докато се очакват седмици на закъснения, тъй като износителите се борят с по-строги изисквания за разрешителни за ключовите съставки, Tesla е един от купувачите с най-висок профил досега, който отбелязва пряката последица от промяната.
"Ние работим по това с Китай. Надяваме се, че ще получим лиценз за използване на редкоземните магнити", каза Мъск, който е и съветник в Белия дом. "Китай иска някои гаранции, че те не се използват за военни цели, което очевидно не е така. Те просто влизат в хуманоиден робот."
Пекин добави седем редкоземни минерала към списъка си за контрол на износа в отговор на все по-наказателните мита, наложени от президента на САЩ Доналд Тръмп. В него се казва, че са необходими ограничения, тъй като редкоземните елементи се считат за артикули с двойна употреба - материали с цивилни, но и военни приложения.
Минералите, макар и нишови, имат жизненоважни приложения в оптичните лазерни технологии, радарни устройства, магнити за вятърни турбини, покрития на реактивни двигатели и други напреднали технологии.
Китайските акции, свързани с роботите, се повишиха след резултатите за печалбите на Tesla, като UBTech Robotics Corp. (9880.HK), Horizon Robotics Inc. (8YO.SG), Zhejiang Changsheng Sliding Bearings Co. (300718.SZ) и Jiangsu Pacific Precision Forging Co. (300258.SZ) скочиха с над 10%. Акциите на производителя на редкоземни материали JL Mag Rare-Earth Co. също скочиха с над 10%.
Мъск също прецени влиянието на тарифите, като каза, че енергийният бизнес на Tesla е най-засегнат.
„Въздействието на тарифите върху енергийния бизнес ще бъде извънредно голямо, тъй като доставяме батерийни клетки LFP (литиево-железен фосфат) от Китай“, каза той в съобщението за приходите. „Ние сме в процес на пускане в експлоатация на оборудване за местно производство на батерийни клетки LFP в САЩ“, каза той, добавяйки, че Tesla работи за осигуряване на доставки от небазирани в Китай доставчици, но процесът ще отнеме време.
Илон Мъск казва, че 10 до 20 Tesla Model Y в Остин ще предлагат платени разходки с роботакси през юни, но даде малко технически подробности – „можете да видите сами след два месеца“
Мъск обеща, че трансформацията на Tesla в услуга за роботи-такси е на път и се движи с пълна скорост за дебюта си в Остин след два месеца, въпреки че изпадналият в затруднение главен изпълнителен директор заобиколи някои от ключовите въпроси за това как автомобилният производител ще направи подобно постижение.
Мъск каза, че Tesla ще започне да продава платени превози на клиенти в напълно автономни превозни средства Model Y през юни, започвайки с 10 до 20 автомобила в обращение в „Ден първи“ и бързо разширявайки се след това. До втората половина на следващата година бизнесът с роботиксита ще бъде в множество градове в САЩ и ще допринесе значително за финансовите резултати на Tesla, каза Мъск, говорейки с инвеститори по време на разговора за печалбите на Tesla за първото тримесечие във вторник.
Въпреки, че много анализатори или наблюдатели от индустрията изразиха скептицизъм, че услугата за роботизирано такси на Tesla може да бъде готова толкова скоро, Мъск подчерта графика през юни и увери, че след като Tesla изглади всички пропуски, компанията ще може бързо да навлезе в други градове до втората половина на тази година.
„След като можем да го накараме да работи в няколко града в Америка, можем да го накараме да работи навсякъде в Америка“, каза Мъск. До втората половина на 2026 г., каза той, бизнесът с роботиксита ще „премести значително финансовата игла“.
Решението на Tesla да се придържа към агресивния си краен срок през юни изненада дори някои анализатори, които изглеждаха скептични, че стартирането ще се случи това тримесечие. „Страхувахме се, че Tesla може предпазливо да се оттегли от ангажиментите си през юни“, пише Александър Потър, старши анализатор на Пайпър Сандлър в изследователска бележка, която излезе малко след разговора.
Акциите на Tesla скочиха с цели 5% в следборсовата търговия, въпреки че много инвеститори може би се радваха на факта, че Мъск обяви по време на разговора, че ще върне вниманието си към Tesla и ще намали времето си за работа с противоречивия отдел на администрацията на Тръмп за правителствена ефективност.
Все пак пускането на роботаксито в Остин е важно, тъй като Tesla отчита разочароващи финансови резултати. Автомобилните приходи на Tesla паднаха с 20% на годишна база през първите три месеца на годината, с участието на Мъск в администрацията на Тръмп и опасенията относно митата, които тежат върху акциите. Нетният доход на Tesla през първото тримесечие спадна с близо 40% до 409 милиона долара - почти 200 милиона долара по-малко от прогнозите на Уолстрийт.
Голям скок от ниво 2 на автономност
Тъй като основният бизнес се бори, Мъск многократно използва скорошни обаждания за печалби, за да привлече вниманието към своите планове за автономно шофиране и предстоящия хуманоиден робот на компанията. „Бъдещето на компанията се основава основно на широкомащабни автономни автомобили и голям обем, огромен брой автономни хуманоидни роботи“, каза Мъск по време на разговора във вторник, отбелязвайки по-късно, че „реалността е, че в бъдеще повечето хора няма да купуват коли“.
Но услугата роботакси, както беше посочено, би била значителен скок във възможностите спрямо ограничените възможности за самостоятелно управление, налични в момента в колите на Tesla – и Мъск и другите ръководители на Tesla в разговора предоставиха малко подробности за това как ще преодолее празнината.
Докато Waymo, компанията за самоуправляващи се автомобили, собственост на Alphabet, в момента предлага платени пътувания с автомобили без човешки шофьори в няколко града в САЩ, технологията за самоуправляване на Tesla е далеч от това ниво на усъвършенстване. Наличните в момента функции за самостоятелно шофиране на Tesla са това, което се нарича "ниво 2" автономия, което означава, че има човек на шофьорската седалка, който трябва да обръща пълно внимание на пътя през цялото време.
Мъск, който от януари настояваше, че услугата за роботизирано такси на Tesla няма да има безопасни шофьори, предполага скок към ниво на автономност 4, където превозното средство е под пълен контрол и не е необходим човек, за да управлява превозното средство. Това предполага, че в момента Tesla разполага с неиздаден софтуер, способен на ниво 4 автономност, който ще бъде въведен във флотилията на роботакси в Остин, въпреки че Мъск даде малко подробности (той отбеляза в един момент, че до края на годината собствениците на автомобили на Tesla с най-новия софтуер в няколко града в САЩ ще могат да заспят зад волана и да се събудят на местоназначението си).
Според Мъск първите роботиксита в експлоатация ще бъдат превозни средства Model Y Tesla, а не специално създадените Cybercabs, които Мъск показа на пресконференция миналата година. Роботаксито Model Y ще има вградени възможности за аудио сензори, позволявайки на роботиксито да чува сирени и други звуци, отбеляза Мъск. Финансовият директор на Tesla уточни по време на обаждането, че услугата robotaxi на Tesla ще – подобно на Waymo и, преди да бъде затворена, Cruise – ще има така наречения екип за „дистанционна поддръжка“, който е екип от агенти, които помагат на колата да се „откачи“, ако блокира трафика или не е сигурен как да се движи.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.14 | ▲0.20% |
USDJPY | 142.34 | ▼0.26% |
GBPUSD | 1.33 | ▲0.03% |
USDCHF | 0.83 | ▼0.07% |
USDCAD | 1.39 | ▲0.21% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 39 981.00 | ▲0.09% |
S&P 500 | 5 419.52 | ▲0.13% |
Nasdaq 100 | 18 875.90 | ▲0.61% |
DAX 30 | 22 071.30 | ▲2.13% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 92 260.70 | ▼1.27% |
Ethereum | 1 773.26 | ▲0.94% |
Ripple | 2.20 | ▼0.47% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 61.86 | ▼3.72% |
Петрол - брент | 64.78 | ▼3.10% |
Злато | 3 278.14 | ▼1.75% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 531.62 | ▼0.77% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.98 | ▲0.20% |
Germany Bund 10 Year | 131.44 | ▼0.37% |
UK Long Gilt Future | 92.56 | ▲0.11% |