Източник: Бул Тренд Трейдър
Преди 15 години Парк Сун-Бо се присъедини към най-големия южнокорейски производител на коли с временен договор. Вече на 42 години, той все още работи за Hyundai, но, въпреки че законодателството постановява, че той трябва да стане част от персонала след 2 години работа, той остава на временен договор.
„Всички правим едно и също на производствената линия, но получаваме само около 60% от това, което се плаща на редовните работници, без никакви социални придобивки” заяви г-н Парк. „И трябва постоянно да се тревожим за сигурността на работното си място, като се има предвид, че производствените линии стават все по- автоматизирани”.
Hyundai обжалва септемврийското съдебно постановление, с което на компанията бе наредено да сключи редовни договори с около 1 200 свои служители на временен договор, включително г-н Парк. От компанията твърдят, че постепенно превръщат временните работници в постоянни служители.
„Ние искаме да разрешим проблема с временните работници чрез дискусия на доброволни начала със съюза, вместо чрез правни разправии” заявиха от Hyundai, като отбелязаха, че компанията е назначила около 2 880 временни работници на постоянен договор от юли 2012 до сега и планира да увеличи това число до 4 000 до края на годината.
Тежкото положение на 6- те млн. временни работници в Южна Корея и поляризацията на 18-те млн. силна работна сила са същината на предизвикателството пред страната при прилагането на трудовата реформа.
Президентът Пак Кън Хе постави пазара на труда в основата на структурните реформи и се насочи към съживяване на икономическия растеж. Икономиката на Южна Корея нарасна едва с 0,4% през последните три месеца на миналата година спрямо предходното тримесечие, което е най- ниското темпо на растеж за последните 2 години.
„Нашата икономика е на кръстопът” заяви тя по време на среща с бизнес лидери. „Създаването на работни места и съживяването на икономиката ще бъдат възможни едва когато създадем нова структура на пазара на труда, която да благоприятстваща заетостта”.
Но работниците и синдикатите се страхуват, че промяната, която включва удължаване срока на договора за хора като г-н Парк с две до четири години, само ще създаде още временни работници с дори по- малко права.
Южна Корея вече има един от най-високите проценти на временна заетост в рамките на ОИСР- 32,4%.
Около 200 000 работници в автомобилната и строителната индустрии се очаква да започнат стачка на 24 април, чрез която да протестират срещу реформите.
„Трябва да създадат работни места чрез намаляване на работното време. Казват, че редовните работници са свръхпокровителствани, но ние непрестанно сме уволнявани чрез най- различни програми” заяви Парк Сун- Шик, говорител на Корейската конфедерация на профсъюзите.