Последното проучване на консултантската компания Colliers показва, че промените в икономиката и производствените капацитети през последните две десетилетия значително са повлияли на търсенето и дистрибуцията в автомобилния сектор в глобален мащаб.
Към 2015 г. на Китай се дължи около 30% от увеличението на продажбите на автомобили по света, което представлява 400% ръст за по-малко от 10 години. През същия период, производството в Европа е спаднало наполовина от 43% на 21%, предимно в западната част от континента. Държавите, засегнати в най-голяма степен са Италия, Франция и Белгия. Обединеното Кралство и Испания също са в групата, като само в Германия не се наблюдава сериозно низходящо изменение в производствените обеми.
Карел Странски, директор корпоративни решения в Colliers, казва: „Автомобилното производство се е увеличило в ЦИЕ, като Словакия, Чехия и Румъния са сред най-бързо развиващите се пазари. Този растеж е предизвикан в голяма степен от пренасочването на дейност от Западна Европа, поради по-ниски разходи за труд, държавна помощ и инфраструктурни подобрения в ЦИЕ."
Перспективата
Проучването на Colliers показва, че 80% от новите заводи за автомобили през последните 5 години изобщо не се намират в Европа. В момента 36% от новостроящите се такива на европейски компании са в Азия, а 27% в Северна Америка.
Странски обяснява: „През последните 5 години фокусът на европейските автомобилни компании се измества от Европа, предимно от западната й част, към други световни пазари. Това ще принуди производителите да направят оптимизации и да намалят разходите си чрез реорганизация по веригата на доставки. Пазарите в ЦИЕ и тези в съседство, като напр. Турция, изглеждат по-добре подготвени да посрещнат структурните промени в търсенето и предлагането. Те ще продължат да привличат инвестиции от автомобилната индустрия поради локацията си и ниските разходи за труд, водещи до ограничаване на производствените разходи и по-добри възможности за обслужване на европейските и други пазари.
Спад в продажбите на автомобили
Демографските промени, продължаващата урбанизация, споделеното пътуване - всичко това ще доведе до спад в продажбите на автомобили в Европа. Ново търсене ще се генерира основно за еко автомобили, в резултат на повишаването на екологичната култура на купувачите и покровителството на европейските законодатели в тази сфера.
В по-зрелите пазари предизвикателствата пред автомобилната индустрия ще се изразяват не толкова в продажбата на коли, колкото в предоставянето на услуги. За началото на тази тенденция говори интересът на някои компании към създаването и развиването на услуги за споделено пътуване - BMW DriveNow, Mercedes Car2Go и Ford GoDrive.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.39% |
USDJPY | 151.37 | ▼1.04% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.39% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.34% |
USDCAD | 1.41 | ▲0.01% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 971.00 | ▼0.03% |
S&P 500 | 6 031.88 | ▼0.15% |
Nasdaq 100 | 20 938.40 | ▼0.24% |
DAX 30 | 19 265.90 | ▼0.52% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 93 040.30 | ▲1.21% |
Ethereum | 3 455.06 | ▲3.92% |
Ripple | 1.42 | ▲1.13% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.14 | ▲0.41% |
Петрол - брент | 72.68 | ▲0.36% |
Злато | 2 652.78 | ▲0.79% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 551.88 | ▲2.49% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.64 | ▲0.32% |
Germany Bund 10 Year | 135.66 | ▲0.17% |
UK Long Gilt Future | 95.43 | ▲0.35% |