Съоснователят и председател на Alibaba Group Holding Джак Ма не успява да се справи с лошата репутация на компанията си, свързана с факта, че в сайта се продават фалшификати и евтини копия на прочути марки, пише в свой анализ "Блумбърг".
Той се насочва към 2016 г. след една не особено лека година, в която компанията изгуби около 50 млрд. долара от своята пазарна стойност заради множеството съдебни дела и критиките от китайските и американските регулатори.
Изчистването на имиджа ще бъде една от ключовите цели на Alibaba през следващата година, за да може да спечели доверието на търговците и на пазаруващите в чужбина, откъдето Джак Ма иска да получава повече от половината приходи на компанията, като се надява това да се случи в рамките на десетилетие.
„Забавянето на растежа на китайската икономика прави тези задачи още по-трудни за изпълнение. На вътрешния си пазар JD.com печели клиенти, отчасти, защото разполага със стоките и продава директно на клиентите си, подобно на Amazon. Този бизнес модел е по-лесен за регулиране", твърди Мишел Ма, анализатор на "Блумбърг".
"Досега ръководството трябваше да е елиминирало този проблем. Фактът, че не са, е притеснителен знак за инвеститорите", посочва Сайръс Меуауала, управляващ директор на базираната в Лондон CM Research.
Неуспехите в премахването на фалшификатите и съмнителните продукти в платформите на Alibaba е част от по-голям проблем в Китай, където пиратството е широко разпространено и засяга всичко - от DVD-та до всичко останало. Но с течение на времето разрастващата се средна класа ще започне да иска по-висок клас продукти, с което натискът върху Alibaba да отстрани проблемните стоки ще стане още по-голям.
Китайската компания печели от Taobao благодарение на рекламните приходи, които получава, а трети страни продават стоките си през платформата. Разнообразието е голямо - от храна до медицинско оборудване. Откакто продуктите не попадат директно в ръцете на Alibaba, за нея е много по-трудно да удостовери дали са фалшиви или не.
„Alibaba е ангажирана със защитата на правата върху интелектуалната собственост и борбата с фалшифицирането. Фалшифицирането е проблем, с който се сблъскват всички глобални компании за електронна търговия и ние правим всичко възможно, за да се справим с това", обяви компанията в свое изявление.
Компания е премахнала повече от 90 млн. продукта преди първичното си публично предлагане през 2014 г.
„Собствениците на брандове могат да използва платформата за подаване на сигнали онлайн, за да докладват за нарушения. Обвинените в продажбата на фалшификати разполагат с три дни, за да опровергаят твърденията. Ако се докаже, че стоките са фалшиви, те биват премахнати от уебсайта", посочват от Alibaba.
Освен това компанията работи с марки като Nike и Adidas за премахването на фалшификатите в категориите за спортни обувки, часовници и чанти в Taobao, а стотици търговци са били санкционирани за нарушения.
Всички тези усилия обаче не успяха да спрат критиките. През миналата седмица от организацията на американските търговски представители предупреди компанията, че трябва да положи повече усилия, за да не попадне в черния списък, от който успя да се измъкне през 2012 г. Федералната агенция издаде сериозно предупреждение, че усилията на Alibaba за борба с пиратството не са достатъчни и тя трябва да направи повече през следващата година.
Регулаторът заяви, че носителите на права върху проблемните стоки са отправили критики към Alibaba, защото действа бавно и като цяло липсва прозрачност.
Въпреки че е най-големият оператор в Китай, Alibaba е силно зависима от вътрешния си пазар, който носи около 80% от нейните приходи. Със забавянето на китайската икономика, способността ѝ да развие своя бизнес в други страни ще бъде от решаващо значение.
"През следващите 10 години няма да се задоволят само с китайския пазар. Те искат да привлекат чуждестранни търговци, които искат да продават в Китай", коментира Мишел Ма.
Държавната администрация на индустрията и търговията в Китай издаде т.нар. „бял списък", в който обвинява Alibaba в това, че е позволила на търговците да продават фалшификати на всякакви стоки.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.06 | ▼0.03% |
USDJPY | 151.52 | ▲0.12% |
GBPUSD | 1.27 | ▼0.02% |
USDCHF | 0.88 | ▲0.05% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.08% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 879.20 | ▲0.01% |
S&P 500 | 6 021.72 | ▲0.03% |
Nasdaq 100 | 20 847.30 | ▲0.12% |
DAX 30 | 19 322.10 | ▼0.23% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 96 055.40 | ▲0.10% |
Ethereum | 3 648.19 | ▼0.24% |
Ripple | 1.46 | ▼0.76% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.84 | ▲0.09% |
Петрол - брент | 72.38 | ▼0.03% |
Злато | 2 637.94 | ▲0.05% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 549.08 | ▲1.97% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.60 | ▲0.03% |
Germany Bund 10 Year | 135.60 | ▲0.14% |
UK Long Gilt Future | 95.57 | ▲0.50% |