Отрицателните лихвени проценти вредят на индустрията и отлагат изключително необходимото консолидиране в сектора. Това посочва собственикът на най-голямата линия в търговското корабоплаване, цитиран от "Блумбърг".
„Паричната политика предполага, че консолидирането ще бъде много по-бавно, защото за банките е лесно да поддържат слабите компании в търговското корабоплаване", смята Нилс Смедегард Андерсен, главен изпълнителен директор на A.P. Moeller-Maersk A/S.
Това е поредният пример как отрицателните лихвени проценти изкривяват пазарите и имат потенциала дори да забавят растежа. Засега тази политика има ограничен успех в съживяването на инфлацията, освен това редица експерти предупреждават, че може да се стигне до балони в цените на активите, посочва "Блумбърг".
Непредвидените последици включват и по-бавна глобална индустрия на търговското корабоплаване и съмненията за ефективността на отрицателните лихвени проценти изглежда ще се задържат.
„Политиците не провеждат необходимите реформи и оставят паричната политика да реши проблемите, пред които много държави са изправени - ниска конкурентоспособност и слаби инвестиции. Разчитането на евтино финансиране в търговското корабоплаване доведе до много негативни ефекти", казва Андерсен.
„Тази индустрия няма буферите, за да се справи с повече препятствия и започва „ужасна 2016 г." със забавяне на глобалните търговски обеми, ниски товарни нива и свръхкапацитет", пише в доклад на Drewry Maritime Equity Research от април. По изчисления на авторите секторът ще изгуби 6 млрд. долара тази година.
Hanjin Shipping Co. - най-голямата южнокорейска компания в търговското корабоплаване и номер 8 в света - се намира в разгара на преструктуриране на дълга, като миналата седмица кредиторите й се споразумяха за нови условия.
Глобалните лидери в търговското корабоплаване формират съюзи, за да си сътрудничат в намаляването на разходите. Миналия месец CMA CGM SA и три други големи оператора подписаха предварително споразумение за формирането на нова група - Ocean Alliance, която може да стане втората най-голяма след партньорството между Maersk Line и Mediterranean Shipping Co.
"Доволни сме с настоящата си позиция в алианса, но ако се появи линия за продажба, с правилния профил и на подходяща цена, ще го обмислим. В крайна сметка това е бизнес", казва Андерсен.
Ерата на мащабните парични стимули обаче изглежда ще продължи. Все повече централни банки - от Швеция до Япония - прибегнаха до отрицателни лихвени проценти в опит да съживят кредитирането и растежа. Дания, където е базирана Maersk, е рекордьорът с отрицателни лихвени проценти от близо четири години.
„Отрицателните лихвени проценти са симптом на лошо здраве и може да доведат до балони", посочва още Андерсен.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.03 | ▼0.13% |
USDJPY | 156.39 | ▼1.05% |
GBPUSD | 1.22 | ▲0.25% |
USDCHF | 0.91 | ▲0.04% |
USDCAD | 1.43 | ▼0.10% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 468.00 | ▲1.57% |
S&P 500 | 5 990.12 | ▲1.77% |
Nasdaq 100 | 21 401.10 | ▲2.17% |
DAX 30 | 20 746.30 | ▲1.77% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 99 780.50 | ▲3.38% |
Ethereum | 3 427.94 | ▲6.33% |
Ripple | 3.08 | ▲15.27% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 79.13 | ▲3.07% |
Петрол - брент | 81.04 | ▲0.98% |
Злато | 2 696.79 | ▲0.82% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 545.92 | ▼0.02% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.30 | ▲0.91% |
Germany Bund 10 Year | 131.50 | ▲0.86% |
UK Long Gilt Future | 90.96 | ▲2.18% |