Отрицателните лихвени проценти вредят на индустрията и отлагат изключително необходимото консолидиране в сектора. Това посочва собственикът на най-голямата линия в търговското корабоплаване, цитиран от "Блумбърг".
„Паричната политика предполага, че консолидирането ще бъде много по-бавно, защото за банките е лесно да поддържат слабите компании в търговското корабоплаване", смята Нилс Смедегард Андерсен, главен изпълнителен директор на A.P. Moeller-Maersk A/S.
Това е поредният пример как отрицателните лихвени проценти изкривяват пазарите и имат потенциала дори да забавят растежа. Засега тази политика има ограничен успех в съживяването на инфлацията, освен това редица експерти предупреждават, че може да се стигне до балони в цените на активите, посочва "Блумбърг".
Непредвидените последици включват и по-бавна глобална индустрия на търговското корабоплаване и съмненията за ефективността на отрицателните лихвени проценти изглежда ще се задържат.
„Политиците не провеждат необходимите реформи и оставят паричната политика да реши проблемите, пред които много държави са изправени - ниска конкурентоспособност и слаби инвестиции. Разчитането на евтино финансиране в търговското корабоплаване доведе до много негативни ефекти", казва Андерсен.
„Тази индустрия няма буферите, за да се справи с повече препятствия и започва „ужасна 2016 г." със забавяне на глобалните търговски обеми, ниски товарни нива и свръхкапацитет", пише в доклад на Drewry Maritime Equity Research от април. По изчисления на авторите секторът ще изгуби 6 млрд. долара тази година.
Hanjin Shipping Co. - най-голямата южнокорейска компания в търговското корабоплаване и номер 8 в света - се намира в разгара на преструктуриране на дълга, като миналата седмица кредиторите й се споразумяха за нови условия.
Глобалните лидери в търговското корабоплаване формират съюзи, за да си сътрудничат в намаляването на разходите. Миналия месец CMA CGM SA и три други големи оператора подписаха предварително споразумение за формирането на нова група - Ocean Alliance, която може да стане втората най-голяма след партньорството между Maersk Line и Mediterranean Shipping Co.
"Доволни сме с настоящата си позиция в алианса, но ако се появи линия за продажба, с правилния профил и на подходяща цена, ще го обмислим. В крайна сметка това е бизнес", казва Андерсен.
Ерата на мащабните парични стимули обаче изглежда ще продължи. Все повече централни банки - от Швеция до Япония - прибегнаха до отрицателни лихвени проценти в опит да съживят кредитирането и растежа. Дания, където е базирана Maersk, е рекордьорът с отрицателни лихвени проценти от близо четири години.
„Отрицателните лихвени проценти са симптом на лошо здраве и може да доведат до балони", посочва още Андерсен.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.14 | ▲0.39% |
USDJPY | 142.08 | ▼0.43% |
GBPUSD | 1.33 | ▲0.26% |
USDCHF | 0.82 | ▼0.43% |
USDCAD | 1.38 | ▼0.17% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 39 794.50 | ▼0.39% |
S&P 500 | 5 389.64 | ▼0.43% |
Nasdaq 100 | 18 675.10 | ▼0.47% |
DAX 30 | 21 896.70 | ▲1.33% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 93 148.40 | ▼0.32% |
Ethereum | 1 775.06 | ▲1.04% |
Ripple | 2.21 | ▼0.13% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 64.10 | ▼0.23% |
Петрол - брент | 66.88 | ▲0.06% |
Злато | 3 369.16 | ▲0.99% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 535.88 | ▲0.03% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.90 | ▲0.13% |
Germany Bund 10 Year | 131.92 | ▲0.25% |
UK Long Gilt Future | 92.46 | ▲0.31% |