Отрицателните лихвени проценти вредят на индустрията и отлагат изключително необходимото консолидиране в сектора. Това посочва собственикът на най-голямата линия в търговското корабоплаване, цитиран от "Блумбърг".
„Паричната политика предполага, че консолидирането ще бъде много по-бавно, защото за банките е лесно да поддържат слабите компании в търговското корабоплаване", смята Нилс Смедегард Андерсен, главен изпълнителен директор на A.P. Moeller-Maersk A/S.
Това е поредният пример как отрицателните лихвени проценти изкривяват пазарите и имат потенциала дори да забавят растежа. Засега тази политика има ограничен успех в съживяването на инфлацията, освен това редица експерти предупреждават, че може да се стигне до балони в цените на активите, посочва "Блумбърг".
Непредвидените последици включват и по-бавна глобална индустрия на търговското корабоплаване и съмненията за ефективността на отрицателните лихвени проценти изглежда ще се задържат.
„Политиците не провеждат необходимите реформи и оставят паричната политика да реши проблемите, пред които много държави са изправени - ниска конкурентоспособност и слаби инвестиции. Разчитането на евтино финансиране в търговското корабоплаване доведе до много негативни ефекти", казва Андерсен.
„Тази индустрия няма буферите, за да се справи с повече препятствия и започва „ужасна 2016 г." със забавяне на глобалните търговски обеми, ниски товарни нива и свръхкапацитет", пише в доклад на Drewry Maritime Equity Research от април. По изчисления на авторите секторът ще изгуби 6 млрд. долара тази година.
Hanjin Shipping Co. - най-голямата южнокорейска компания в търговското корабоплаване и номер 8 в света - се намира в разгара на преструктуриране на дълга, като миналата седмица кредиторите й се споразумяха за нови условия.
Глобалните лидери в търговското корабоплаване формират съюзи, за да си сътрудничат в намаляването на разходите. Миналия месец CMA CGM SA и три други големи оператора подписаха предварително споразумение за формирането на нова група - Ocean Alliance, която може да стане втората най-голяма след партньорството между Maersk Line и Mediterranean Shipping Co.
"Доволни сме с настоящата си позиция в алианса, но ако се появи линия за продажба, с правилния профил и на подходяща цена, ще го обмислим. В крайна сметка това е бизнес", казва Андерсен.
Ерата на мащабните парични стимули обаче изглежда ще продължи. Все повече централни банки - от Швеция до Япония - прибегнаха до отрицателни лихвени проценти в опит да съживят кредитирането и растежа. Дания, където е базирана Maersk, е рекордьорът с отрицателни лихвени проценти от близо четири години.
„Отрицателните лихвени проценти са симптом на лошо здраве и може да доведат до балони", посочва още Андерсен.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.07 | ▼0.03% |
USDJPY | 161.62 | ▲0.08% |
GBPUSD | 1.27 | ▼0.01% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.04% |
USDCAD | 1.37 | ▼0.01% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 39 644.50 | ▼0.01% |
S&P 500 | 5 561.62 | ▼0.01% |
Nasdaq 100 | 20 237.10 | ▲0.01% |
DAX 30 | 18 371.10 | ▲0.17% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 60 903.50 | ▼1.84% |
Ethereum | 3 354.79 | ▼1.81% |
Ripple | 0.48 | ▼1.01% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 83.23 | ▲0.27% |
Петрол - брент | 86.72 | ▲0.17% |
Злато | 2 331.39 | ▲0.05% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 564.25 | ▲0.50% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.46 | ▼0.04% |
Germany Bund 10 Year | 130.49 | ▲0.07% |
UK Long Gilt Future | 96.92 | ▲0.34% |