Отрицателните лихвени проценти вредят на индустрията и отлагат изключително необходимото консолидиране в сектора. Това посочва собственикът на най-голямата линия в търговското корабоплаване, цитиран от "Блумбърг".
„Паричната политика предполага, че консолидирането ще бъде много по-бавно, защото за банките е лесно да поддържат слабите компании в търговското корабоплаване", смята Нилс Смедегард Андерсен, главен изпълнителен директор на A.P. Moeller-Maersk A/S.
Това е поредният пример как отрицателните лихвени проценти изкривяват пазарите и имат потенциала дори да забавят растежа. Засега тази политика има ограничен успех в съживяването на инфлацията, освен това редица експерти предупреждават, че може да се стигне до балони в цените на активите, посочва "Блумбърг".
Непредвидените последици включват и по-бавна глобална индустрия на търговското корабоплаване и съмненията за ефективността на отрицателните лихвени проценти изглежда ще се задържат.
„Политиците не провеждат необходимите реформи и оставят паричната политика да реши проблемите, пред които много държави са изправени - ниска конкурентоспособност и слаби инвестиции. Разчитането на евтино финансиране в търговското корабоплаване доведе до много негативни ефекти", казва Андерсен.
„Тази индустрия няма буферите, за да се справи с повече препятствия и започва „ужасна 2016 г." със забавяне на глобалните търговски обеми, ниски товарни нива и свръхкапацитет", пише в доклад на Drewry Maritime Equity Research от април. По изчисления на авторите секторът ще изгуби 6 млрд. долара тази година.
Hanjin Shipping Co. - най-голямата южнокорейска компания в търговското корабоплаване и номер 8 в света - се намира в разгара на преструктуриране на дълга, като миналата седмица кредиторите й се споразумяха за нови условия.
Глобалните лидери в търговското корабоплаване формират съюзи, за да си сътрудничат в намаляването на разходите. Миналия месец CMA CGM SA и три други големи оператора подписаха предварително споразумение за формирането на нова група - Ocean Alliance, която може да стане втората най-голяма след партньорството между Maersk Line и Mediterranean Shipping Co.
"Доволни сме с настоящата си позиция в алианса, но ако се появи линия за продажба, с правилния профил и на подходяща цена, ще го обмислим. В крайна сметка това е бизнес", казва Андерсен.
Ерата на мащабните парични стимули обаче изглежда ще продължи. Все повече централни банки - от Швеция до Япония - прибегнаха до отрицателни лихвени проценти в опит да съживят кредитирането и растежа. Дания, където е базирана Maersk, е рекордьорът с отрицателни лихвени проценти от близо четири години.
„Отрицателните лихвени проценти са симптом на лошо здраве и може да доведат до балони", посочва още Андерсен.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.11% |
USDJPY | 154.41 | ▲0.18% |
GBPUSD | 1.26 | ▼0.13% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.18% |
USDCAD | 1.40 | ▲0.17% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 680.50 | ▲0.18% |
S&P 500 | 6 015.34 | ▲0.11% |
Nasdaq 100 | 20 969.40 | ▲0.16% |
DAX 30 | 19 446.00 | ▲0.23% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 358.30 | ▲0.32% |
Ethereum | 3 496.72 | ▲3.89% |
Ripple | 1.49 | ▲3.60% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.88 | ▼0.58% |
Петрол - брент | 74.30 | ▼0.35% |
Злато | 2 670.89 | ▼1.81% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 537.25 | ▼1.29% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.00 | ▼0.06% |
Germany Bund 10 Year | 134.70 | ▲0.12% |
UK Long Gilt Future | 94.74 | ▲0.24% |