Две нови за пазара на автомобили в ЕС тенденции се забелязват през миналата година - продажбите на повече бензинови коли, отколкото дизелови, което се случва за пръв път от 2009 г., и повишаване на средното ниво на вредните емисии, които те отделят. Това сочат обявените във вторник данни на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА) през 2017 г. Според тях, закупените нови автомобили в страните от ЕС са отделяли средно 118.5 грама на километър въглероден диоксид, което е с 0.4% повече от 2016 г.
Нарастване на емисиите се отчита за пръв път от 2010 г., когато се въвежда наблюденията по този показател. В общо 17 от 23 страни - членки на ЕС, се забелязва повишаване на отделяния от купените нови коли въглероден диоксид, като сред тях са и петте големи пазара - Великобритания (+0.8%), Франция (+0.6%), Испания (+0.5%) и Германия (+0.1%). В Холандия повишението е 2.27%, а в Полша 1.43%.
Повишаването на отделяните емисии въглероден диоксид е свързано с повишаването на търсенето на бензинови коли, които по принцип харчат повече от дизеловите и изхвърлят по-големи количества от вредната субстанция. По данни на АСЕА търсенето на дизелови автомобили е спаднало с над 5% и сега те формират 44.8% от покупките при 49.4% година по-рано. На колите с бензинов двигател се падат 49.4% от сделките.
Отстъплението от дизеловите автомобили се обяснява със скандалите около манипулираните данни за разхода и емисиите и планираните забрани за допускане на коли с такива мотори в централните части на различни градове в Европа.
Генералният секретар на АСЕА Ерик Йонаерт посочва и друга причина за повишаването на отделяните вредни емисии - слабото проникване на пазарите на автомобили, използващи алтернативни горива. Според него тези два фактора ще направят трудно постигането на набелязаните цели за нива на въглеродния диоксид, които трябва да се покрият през 2020 и 2030 г.
Наблюденията на АСЕА сочат, че ръстът в търсенето на електромобили не следва темпа на нарастване на търсенето на нови коли. През миналата година сделките скочиха с 3.4%, докато делът на електромобилите нарасна само с 0.4% до 1.5%.
Според Йонаерт потребителите все още не приемат електромобилите поради няколко основни причини - слабо развитата зарядна инфраструктура, високата цена на колите на ток и ограниченият запас от пробег с едно зареждане.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.25% |
USDJPY | 157.11 | ▲0.37% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.31% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.63% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.09% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 244.20 | ▼0.42% |
S&P 500 | 6 027.92 | ▲0.12% |
Nasdaq 100 | 21 748.80 | ▲0.43% |
DAX 30 | 20 060.10 | ▲0.05% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 92 710.90 | ▼2.54% |
Ethereum | 3 308.68 | ▲0.93% |
Ripple | 2.17 | ▼1.64% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.44 | ▼0.22% |
Петрол - брент | 72.42 | ▼0.28% |
Злато | 2 611.04 | ▼0.49% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 541.46 | ▲1.59% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.56 | ▼0.38% |
Germany Bund 10 Year | 133.66 | ▼0.29% |
UK Long Gilt Future | 92.50 | ▼0.49% |