Снимка: Flickr/Frank Hebbert
Вижте още: С колко ще поскъпнат автомобилите след митата на Тръмп?
Според прогнози на института The Peterson Institute, цените на най-продаваните в САЩ автомобили ще се повишат с между 1 400 и 7 000 долара, на база на предложените тарифи, ако те се пренесат върху потребителите.
Например, компактни модели автомобили като Chevy Cruz, Nissan Sentra или Honda Civic, дължат 51% от производствената си цена на вносни компоненти. Ако 100% от тарифите се пренесат върху американските потребители, то базовата цена от 16 381 долара за модела Chevy Cruz, може да се повиши с 2 140 долара. Моделът Sentra, се очаква да поскъпне с 3 075 долара, до около 19 300 долара, предвид факта, че 80% от компонентите му се внасят.
Най-голямо ще е поскъпването при някои луксозни модели, които имат най-голям дял на вносни части. Например базовата цена на модела Mercedes-Benz GLC-class, където 100% от частите се внасят, ще се повиши от 36 846 долара на над 45 400 долара, ако 100% от тарифите се пренесат на потребителите.
Китай повиши тарифите на щатския автомобилен сектор и в момента налага мита от 40% на вносни автомобили, които са произвеждани в САЩ, включващи предимно марки като BMW, Daimler и Ford.
Всъщност, въпреки потенциалното поскъпване на автомобилите за американците с между 1 400 и 7000 долара, последните ще са далеч по-добре от европейските купувачи на коли.
Според експерти, налагането на 25-пpoцeнтни митнически тарифи от страна на САЩ, мoжe дa доведе до увеличение на цeнитe нa eвpoпeйcĸитe aвтoмoбили c между 10 000 и 11 688 дoлapa, като и тук нaй-зaceгнaти се очаква да бъдат производителите на луксозни автомобили, като Роrѕhе и Аudі.
От Daimler вече отчетоха понижение в печалбата си от над 20% за изминалото тримесечие, като по-слаби от очакванията резултати изнесоха и от основния конкурент на компанията – BMW.
Акциите на почти всички компании в сектора се понижиха. И все пак, някои бяха по-засегнати от други.
Сега ще направим една съпоставка как изглеждат водещи световни производители, съпоставени на база финансовите им оценки и коефициенти след вече регистрирания спад в цените на техните акции, като ще се опитаме да разгледаме и най-добрите компании в сектора за различните типове инвеститори инвестиционните гледни точки:
Справка: Инфосток
За търсещите дивидент
Цели четири компании от посочените, се отличават с дивидентна доходност над 5%. Това включва една азиатска, една щатска и две европейски компании – Hyndai, BMW, Renault и Ford. От тях, две компании – Ford и BMW се отличават с дивидентна доходност на база на изплатения дивидент от над 6%.
За гонещите ръст в печалбите
Не е ясна видима връзката между представянето в акциите на компаниите и ръста на печалбите. Това до голяма степен се предопределя от факта, че печалбата на китайската Geely се повишава близо два пъти през последното тримесечие на годишна база, докато акциите на компанията губят 13.5% от стойността си.
Трябва да отбележим, че компанията се отличава с най-високо съотношение възвръщаемост на собствения капитал от цели 36%. За съжаление, представянето на акциите й, явно до голяма степен се свързва и е засегнато от търговската война между САЩ и Китай. Явно анализаторите залагат бъдещите й финансови резултати да се влошат сериозно.
По отношение на спада в печалбата и поевтиняването на акциите обаче, определено нещата са по-видими. От осемте компании, чиито акции са поевтинели, при четири е налице понижение в печалбата за последното тримесечие на годишна база.
Особено това с пълна сила важи за индийската Tata. Акциите на компанията поевтиняват с цели 42.03%, при спад на печалбата от 28.3%.
В същото време печалбата на Fiat Chrylser е регистрирала най-голямо повишение през последното тримесечие, на годишна база – от 59.5%, като акциите на компанията са и най-поскъпналите – са вторите най-поскъпнали с 29.1% за последните 12 месеца. Само акциите на Peugeot са добавили повече за последната една година – от 36.7%, като печалбата на компанията се е повишила с близо 30% на годишна база.
Голямото изключение от тази връзка е Renault, чиято печалба за последното тримесечие нараства с 42.6%, докато акциите й поевтиняват с 9.7% за последната една година. Интересен е фактът, че френската компания освен това се отличава с най-ниско съотношение цена-печалба, сред разглежданите, като е и една от компаниите с дивидентна доходност от над 5%.
Fiat Chrylser е единствената, сред разглежданите компании, при която се прогнозира ръст в печалбата за следващата година. Това е друг ключов критерий, гледан от анализаторите, който до голяма степен стои и в основата на силния ръст на нейните акции.
В среда на повишаване на лихвите
Една от най-големите слабости на автомобилния сектор е високата задлъжнялост на компаниите. А в среда на повишение на лихвите, тази задлъжнялост ще започне сериозно да натежава на финансовите им резултати. Всички видяхме, как водещите автомобилни компании бяха на ръба на фалита по време на дълговата криза от 2008-ма година.
Ето защо, много инвеститори, когато избират своята автомобилна компания, гледат сериозно върху задлъжнялостта. Добрата новина е, че има и компании в сектора, които са по-малко задлъжнели от други. И това са основно азиатски компании.
Лидер по ниска задлъжнялост е китайската Geely, която се отличава със съотношение дълг-собствен капитал от едва 3.72. За сравнение, северноамериканската Ford е с най-високо подобно съотношение от цели 417.97.
Ниско е още съотношението при южнокорейската Kia и европейската Peugeot.
За залагащите на бъдещето на електрическите автомобили
Бъдещето е в електрическите автомобили. Някои компании са по-добре позиционирани от други по отношение на това.
Вижте още: Кой ще спечели битката при автономните автомобили?
Компанията-пионер при електрическите автомобили – щатската Tesla, скоро няма да е водеща в сектора. Нещо повече, според експерти, тя ще бъде изпреварена от немските производители - Daimler AG, BMW AG и Volkswagen AG.
Дори в момента, следствие на масирани инвестиции, трите немски компании стесняват изоставането си зад щатския си конкурент.
През 2021-ва година Tesla ще остане назад в класацията, според консултантската компания PA Consulting Group, която взема предвид няколко фактора – стратегия, технология на батериите, култура, мрежа от доставчици, партньорства и финансово представяне.
Въз основа на посочените критерии, консултантската компания прави един общ индекс, по който Tesla ще е зад немските си конкуренти, само след три години.
Още по темата:
С колко ще поскъпнат автомобилите за американците следствие на митата на Тръмп?
Кои са петте най-икономични автомобили в света?
Споделеното пътуване повишава търсенето на електрически автомобили
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 762.50 | ▼0.24% |
Ethereum | 3 351.25 | ▲0.60% |
Ripple | 1.51 | ▲2.68% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |