Снимки: Pixabay
Митническите мита, които въведе американският президент Доналд Тръмп, водят до по-високи цени на вноса за много компании, опериращи в САЩ, което ще засегне и много потребители.
Белият дом обосновава тези тарифи с проблемите на националната сигурност, но има и практически, чисто икономически момент, който се отнася до митата. Тарифите за чуждестранни стоки, като перални машини, стомана и алуминий, имат за цел да ги направят по-скъпи и, следователно, на техния фон стоките на американските производители да изглежда по-благоприятни.
Още преди да бъдат въведени митата, редица американски компании заявиха, че ще бъдат принудени да повишават крайните цени на своите продукти, от което ще бъдат ощетени потребителите.
Според Министерството на труда на САЩ средната цена на пералните машини е нараснала със 17% през последните три месеца, съобщава вестник „Уолстрийт джърнъл", който посочва кои големи компании ще бъдат ощетени от вносните мита и са принудени да вдигнат крайните си цени, позовавайки се на официални изявление на ръководители на самите компании.
Кои са тези компании:
Coca-Cola обяви на 27 юли, че цената на напитките ще се повиши от средата на годината. Изпълнителният директор на компанията Джеймс Куинси каза, че са принудени да повишат цените поради нарастващите разходи, които оказват влияние върху тази и други индустрии в страната. Кинси също така определи митата върху стоманата и алуминия, които бяха въведени от "Тръмп", една от причините за ръста на разходите на компанията. Той обаче не уточни колко могат да се повишат цените на продуктите на Coca-Cola.
Winnebago Industries, базираният във Forest City, Айова, производителят на фамилни микробуси и кемпери, още след новината за по-високите мита, въведе няколко промени в дизайна на своите микробуси, за да намали разходите за производство. Изпълнителният директор и президент на компанията Макал Хап, заяви през юли, Forest City е принудена да провежда по-агресивна политика на пазара поради по-високите цени на вносните продукти, които използва. Той не уточни колко ще се повишат кайнитезени на произвежвданите от компанията кемпери и микробуси.
Polaris Industries. Скот Вин, изпълнителния директор на базираната в окръг Розо, Минесота, компания, която произвежда четириколесни ATV, мотоциклети, велосипеди и други самоходни машини, наскоро обяви, че компанията му е повишила цените на няколко стоки, което се дължи на въвеждането на новите вносни тарифи. По-съществено са повишени цените на мотоциклетите. Изявление беше направено след като компанията публикува финансовите си резултати за второто тримесечие на тази година. Според Вин, тъй като неговата компания и други компании повишават цените на продуктите, това създава риск от инфлация за потребителите и икономиката като цяло, което може да има много по-негативен ефект от митата.
Whirlpool. В телефонен разговор с инвеститори, който се е провел през юли тази година, изпълнителният директор Марк Битзер на мултинационалната компания за домакински уреди, базирана близо до Бентън Харбър, Мичиган, заяви, че увеличението на цената на суровините, което е резултат от повишаването на тарифите за стомана и алуминий, има отрицателно въздействие върху печалбата на компанията. Заради това Whirpool обмисля да увеличи цените, които биха могли да покрият ръста на разходите. Битзер не уточни от кога и в какъв размер се обсъжда да бъде увеличението на цените.
General Motors. През юни най-големият производител на автомобили в САЩ изпрати писмо до американското министерство на търговията, в което компанията призова президента да анулира плановете за въвеждане на вносни тарифи за автомобили, тъй като това би довело до значително увеличение на цените.В писмото се казва, че в даден момент въздействието на тарифите ще достигне до обикновените потребители, което в крайна сметка ще доведе до намаляване на търсенето на автомобили, произведени в САЩ.
LG Electronics. Американското подразделиние на корейската компания, което в САЩ произвежда предимно домакински уреди, през януари обяви, че през март ще повиши цените на пералните машини с 4-8%.Това означава, че цената на всяка отделна перална машина ще нарасне с почти $50, съобщи говорител на компанията.
MillerCoors. Гайвин Хатстели, главен изпълнителен директор на пиповарната компания, която произвежда такива марки бира като Coors Lite и Miller Lite, обяви пред "Блумбърг" през юни, че компанията може да повиши цените на своите продукти за крайните потребителите. "Не мога просто да отида при акционерите и да кажа: Трябва да приемете, че печалбата ще бъде с 40 милиона долара по-малко. Това е невъзможво", каза Хатстели и призна, че обикновените потребители действително ще страдат, макар че от негова гледна точка това не е искал президентът на страната, като е увечил вносните мита.
Samuel Adams (The Boston Beer Company). В разговор с инвеститорите, който се състоя на 26 юли, председателят на борда на директорите Джеймс Кох каза, че е възможно да се повишат цените на продуктите през втората половина на годината, което е свързано с покачващите се цени на суровините, заради увеличениет мита. "Това е много конкурентна индустрия и искаме да запазим нашата конкурентоспособност", подчерта Кох, и добави, че повишението на цените ще стане със сигурност.
Campbell Soup. Финансовият директор на базираният в Камдън, Ню Джърси, американски производител на консервирани супи и подобни продукти, които се продават в 120 страни по света, обяви, че восните тарифи за стомана и алуминий ще окажат влияние върху финансовите резултати на компанията. Очаква се през фискалната 2019 г. печалбата да намалее. "Несъмнено въпросът е, какви ще бъдат последствията от потенциалното увеличение на цените, така че да е възможно да ги смекчим", добави Антъни Ди Силвестро.
Newell Brands. Базираният в Хоубокен, Ню Джърси, производител на потребителски продукти с богато портфолио от марки за приготовление и съхранение на храни, контейнерни продукти за многократна употреба, като Crock-Pot, Rubbermaid, Yankee Candle и Sharpie, обяви че според солствени изчисления, вносните тарифи ще струват на компанията 100 милиона долара."Мисля, че е твърде рано да се говори за точни цифри, но няма да се поколебаем и ако е необходимо ще повишим цените", обяви пред медиит изпълнителният директор на компанията Майкъл Полк.
Kleenex and Huggies. На 15 август Kimberly-Clark, компанията майка на Huggies и Kleenex - производителят на консумативи за лична хигиена, обяви, че планира да повиши цените на ключовите продукти. По този начин компанията се опитва да покрие покачването на цената на стоките, особено на вносната целулоза от твърда и иглолистна дървесина, която се използва за производство на пелени, салфетки и тоалетна хартия.
Jack Daniel's. Компанията Brown-Forman, която произвежда напитки с марките Jack Daniel's и Vodka Finlandia други алкохолни напитки, също планира да повиши цените на своите продукти до края на годината. Това беше обявено от финансовия директор на компанията през август. Производителят на алкохолни напитки очаква вносните тарифи да намалят годишната печалба с 6%.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▲0.14% |
USDJPY | 156.54 | ▲0.52% |
GBPUSD | 1.23 | ▼0.09% |
USDCHF | 0.91 | ▼0.07% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.18% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 341.50 | ▲0.22% |
S&P 500 | 6 127.38 | ▲0.51% |
Nasdaq 100 | 22 029.80 | ▲1.02% |
DAX 30 | 21 361.00 | ▲0.55% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 104 150.00 | ▼1.89% |
Ethereum | 3 252.58 | ▼2.27% |
Ripple | 3.15 | ▼0.67% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 75.50 | ▼0.30% |
Петрол - брент | 78.24 | ▼0.34% |
Злато | 2 757.54 | ▲0.48% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 553.28 | ▼0.93% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.54 | ▼0.15% |
Germany Bund 10 Year | 131.71 | ▼0.18% |
UK Long Gilt Future | 91.81 | ▼0.37% |