На 3 декември 2018 г. влиза в сила новият регламент, предложен от Европейската комисия през май 2016 г., с който се прекратява необоснованото блокиране на географски принцип в рамките на ЕС. Повече няма да се срещат уебсайтове, които не допускат достъп на географски принцип или пренасочват сърфиращите само защото те - или издателя на кредитната им карта - са от друга държава. Където и да се намират в ЕС, те ще имат онлайн достъп до стоките и услугите, уверяват от Европейската комисия.
Позицията на еврокомисарите
По този повод заместник-председателят на Комисията по въпросите на цифровия единен пазар Андрус Ансип, комисарят по въпросите на вътрешния пазар, промишлеността, предприемачеството и МСП Елжбета Бенковска, комисарят по въпросите на правосъдието, потребителите и равнопоставеността между половете Вера Йоурова и комисарят по въпросите на цифровата икономика и цифровото общество Мария Габриел заявиха:
„През 2015 г. 63% от уебсайтовете не са позволявали на потребителите да купуват на тях от друга държава от ЕС. В резултат две трети от желаещите да пазаруват онлайн в чужбина не са могли да направят това. На 3-ти декември на тази практика ще се сложи край. Ние желаем в Европа да няма бариери, което означава и премахване на бариерите пред пазаруването онлайн.
Успоредно с премахването на таксите за роуминг, с новите норми за защита на данните и с възможността за гражданите да пътуват в чужбина със своето онлайн съдържание, прекратяването на необоснованото блокиране на географски принцип е друга важна инициатива за превръщането на цифровия единен пазар в реалност за всички - с конкретни преимущества за хората и бизнеса.
С новите норми потребителите ще получат възможност за по-голям избор на продукти на конкурентни цени и следователно - за по-добри оферти. В същото време клиентската база на бизнеса ще надхвърли националните граници, с което ще се понижат разходите по сделките и административните разходи на дружествата. Регламентът е част от по-мащабните действия на ЕС за насърчаване на електронната търговия и улесняване на покупко-продажбата онлайн в единния пазар, сред които са мерки за по-добра защита на пазаруващите онлайн, за по-достъпни услуги за доставяне на трансгранични колетни пратки и за по-прости норми относно ДДС.
Призоваваме всички държави членки да се погрижат за ефективното прилагане на тези норми и да се възползват от всичките си правомощия за осигуряване на гладкото действие на регламента още от деня на влизането му в сила. Призоваваме също така за споразумение по хармонизираните норми за продажба на цифрови стоки и услуги и за покупки онлайн. Всички тези елементи са от огромно значение за изграждането на добре функциониращ и конкурентоспособен цифров единен пазар."
Какво предстои
С влизането в сила на 3 декември на Регламент (ЕС) 2018/302 („Регламент за блокирането на географски принцип") ще се увеличат възможностите за хората и бизнеса в рамките на вътрешния пазар на ЕС. По-специално, в него се третира проблемът с потребителите, които само заради своята националност, място на пребиваване или място на установяване не са в състояние да купуват стоки и услуги от търговци, разположени в друга държава членка, или поне - не при същите условия като гражданите на съответната държава.
От Европесйката комисия припомнят, че прилагането на регламента се осъществява от държавите членки, които трябва да въведат необходимите структури с оглед на гладкото му действие от самото начало. По-специално, държавите членки трябва да определят правоприлагащите органи и органите за практическа помощ на потребителите. Освен това държавите членки трябва да предприемат и ефективни, съразмерни и възпиращи мерки в случай на нарушение на разпоредбите на регламента.
До март 2020 г. Комисията ще извърши първи преглед на Регламента за блокирането на географски принцип. При тази оценка ще се разгледа евентуалното включване в принципа на недискриминация на достъпа до стоки и услуги на доставяните по електронен път услуги извън аудио-визуалната област като електронни книги, музика, игри, софтуер и др., чиято основна черта е защитеното с авторско право съдържание. Комисията ще проучи също така дали в други сектори като транспортните и аудио-визуалните услуги е необходимо да бъдат премахнати все още действащите необосновани ограничения, основани на националност, място на пребиваване или място на установяване.
22% ръст на стокооборотът онлайн годишно
През 2015 година, когато бе дадено начало на стратегията за цифровия единен пазар, 19% от потребителите пазаруват онлайн от друга държава от ЕС, а 9% от предприятията извършват трансгранични продажби. Освен това, само 37% от уебсайтовете за онлайн търговия действително са позволили на клиентите от друга държава достъп до последния етап преди приключване на покупката - въвеждането на информацията за плащане.
Потребителите и предприятията - особено МСП - проявяват все по-засилен интерес към покупки или продажби в целия ЕС, показват пък последните проучвания на Еврокомисията. Стокооборотът онлайн се увеличава с 22% годишно през последните три години.
Онлайн пазарът в България през 2018 година
В края на октомври Българската е-комерс асоциация (БЕА) обяви данни от Европейския доклад за електронна търговия 2018, представен от eCommerce Europe, EuroCommerce и еCommerce Foundation в Брюксел, от които става ясно, че онлайн търговията B2C (бизнес към крайни потребители) в България нараства до 664 млн. евро през 2018 г. Ръстът на пазара за 2018 г. спрямо 2017 г. достига 30%. За сравнение, през 2017 г. обемът на B2C онлайн търговията е 511 млн. евро с ръст от 22 % спрямо 2016 г.
Онлайн търговията в България за периода 2013-2018 г. (в млн. евро)
Източник: Европейски доклад за електронна търговия
Електронната търговия и дигитализацията на търговията на дребно и на едро променят основно сектора, създавайки нови бизнес възможности и модели, нови работни места и нови форми на взаимодействие с потребителите.
Много повече потребители пазаруват онлайн и все повече търговци на дребно продават онлайн. Най-важното - двете страни комбинират онлайн и офлайн пазаруването безпроблемно и правят целия процес още по-прозрачен, явен и сигурен за потребителя.
България се нуждае от политики, които да насърчават това развитие и да позволят на потребителите и търговците да се възползват максимално и от потенциала на Европейския пазар на 500 милиона европейци. България е напълно конкуретно способна за електронна търговия към европейските потребители, като браншът трябва да извърви пътя, за да постигне подходящата среда за развитие и диалога с институциите. Европейският потребител отдавна е възприел онлайн потреблението в бита си и се доверява информирано, получавайки всички облаги от дистанционното пазаруване.
Предизвикателствата пред потребителите и онлайн търговците
Докладът за електронна търговия 2018 разкрива предизвикателствата, с които европейските потребители все още се сблъскват, когато пазаруват онлайн. Сред основните потребителски желания за подобрение в развитите европейски държави са скоростта на доставка (17% от онлайн купувачите) и техническите повреди (13% от онлайн купувачите). За сравнение, в България 6.9% от онлайн купувачите споделят, че времето за доставка може да е по-бързо и 1.9% докладват за техническа грешка в даден уеб сайт.
Според данни, акумулирани от всички членове на БЕА, удовлетвореността на онлайн потребителите в България е изключително висока. Само 0.002% от онлайн купувачите са подали сигнали в КЗП за периода януари-септември 2018 г., при отчетен ръст от над 30% на поръчките онлайн за първите 9 месеца на годината спрямо същия период на предходната година. При реален брой поръчки малко над 2 500 000, това са около 50 жалби на потребители. В това отношение българският онлайн купувач се нарежда сред най-удовлетворените от гледна точка на сигурност и комуникативност в процесите при онлайн пазаруване.
По данни от КЗП, с около 20% повече са жалбите срещу онлайн търговци за деветте месеца на тази година спрямо същия период на миналата. При ръст на пазара през 2018 от 30% спрямо 2017 на практика това означава спад на броя жалби към всички онлайн поръчки през първите 9 месеца на 2018 г.
Над 1 250 000 са онлайн купувачите в България през първите 9 месеца на годината. Големият брой поръчки от онлайн потребителите по всяко време на денонощието демонстрира нагледно предимствата на онлайн търговията - 24-часов достъп до предложенията, бързо и лесно разглеждане на оферти, което спестява време и пари, удобство да пазарува,т независимо от това къде се намират, стига да имат достъп до Интернет, от всяко устройство - компютър, таблет, мобилен телефон, от сайт, платформа или от мобилно приложение.
Перспективите
Преди седмица консултантската компания Colliers International представи анализ за перспективите пред онлайн търговията"The Retail Rollercoaster", в който се прогнозира още седем години преди да се промени балансът между продажбите онлайн и тези във физически магазини в Европа. „Наблюдава се значително забавяне на ръста на електронната търговия, като очакваме, че делът й от 27% в Обединеното Кралство, няма да бъде факт никъде другаде в Европа. Смятаме, че едва през 2025 г. онлайн продажбите в под-регионите ще достигнат нивото си на зрялост", казва Етиен ван Унен от Colliers.
В анализа се посочва, че вбъдеще търсенето на търговски площи ще бъде инициирано основно от нови търговци или от онлайн гиганти. През следващите години електронната търговия ще се развие по начин, който не изключва съществуването на физически локации. Например, Amazon променя стратегията си на изцяло онлайн търговец като открива магазини, в които се продават разнообразни стоки на различни марки. Ван Унен отбелязва: „Amazon преоткрива концепцията на супермаркетите и универсалните магазини през 21-ви век и се превръща в един от най-големите наематели на търговски площи в света."
Заедно с тези трансформации, ръстът на възнагражденията с около 3.9% на годишна база през следващите пет години се очаква да подпомогне търговските продажби в Европа. Въпреки всичко, това не следва да служи за успокоение на собствениците на търговски площи. Пол Собър от Colliers коментира: „Увеличението на доходите и на потреблението само по себе си няма да помогне на търговията чрез физически локации, тъй като не е вероятно да доведе до по-голямо търсене на площи. Секторът не трябва просто да стои в очакване онлайн покупките да се свият и големите брандове, които осъществяват продажби по интернет, да започнат да откриват повече магазини. Необходими са действия. Освободените търговски площи трябва да бъдат модифицирани и да се смени предназначението им. Все пак, до тридесетият рожден ден на Amazon през 2024 г. вярваме, че ще станем свидетели на нова действителност, която перфектно съчетава удобството на онлайн търговията с удоволствието от преживяването при пазаруване във физически магазини."
Съвети за успешно и сигурно пазаруване онлайн
За успешно и сигурно онлайн пазаруване БЕА обръща внимание на потребителите внимателно да проверяват информацията за търговеца, от който пазаруват за първи път, да проверят и потърсят мнения за него от други потребители, да се запознават с условията на предложенията за продажба, с условията на доставка, каква е процедурата за връщане на стоките и правото на отказ, има ли публикувани име на търговеца, телефон и и-мейл за връзка, линк към платформата за решаване на спорове, линк към Защита на личните данни и т.н.
Пазете касовата бележка или фактурата за стоката и гаранцията за уредите, както и всички други документи, свързани с покупката - поръчка, потвърждение или онлайн резервация. Това се отнася особено за сайтове, откъдето досега не сте пазарували или не са ви препоръчани.
Атрибутите за сигурност във всеки интернет магазин са много, а българските компании често предлагат двойно по-сигурни процедури дори и от големи външи сайтове. Това се дължи не само на самите оператори, но и на модерните и високотехнологични решения, които предлагат родните хостинг компании, банковите институции, платежните инструменти, картовите оператори и, не на последно място - куриерските компании.
Що се отнася до ориентацията и избора, потребителите сами могат да избегнат евентуални злоупотреби като ингонират сайтове без нужните атрибути (име, адрес, юридическо лице, телефон, имейл) и като избягват предложения, граничещи с фантастиката - например, не е реално да се предлага скъпо струваща стока с 90% намаление от сайт без възможност за връзка и контакт, без отзиви и препоръки.
Интересен е и фактът, че в голяма степен сериозните измами и злоупотреби идват от сайтове, които са базирани извън страната, не са местни компании и не дават възможност за комуникация.
Все пак в случай на проблем, се обърнете първо към търговеца, от когото сте закупили стоката, и най-вероятно ще получите мигновено решение.
Още по темата:
Онлайн търговците ще повишат търсенето на търговски площи
Рекордни онлайн продажби този Черен петък в САЩ
Alibaba продаде стоки за над 30 милиарда долара за 24 часа
КФН забрани да се предлагат инвестиционни услуги от 45 интернет страници
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 879.70 | ▼1.13% |
Ethereum | 3 431.80 | ▲3.02% |
Ripple | 1.48 | ▲0.95% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |