Снимка: flickr
Четири китайски банки, начело с Индустриалната и търговска банка на Китай (ICBC), бяха обявени за най-скъпите банкови брандове за тази година в доклад с класация на лондонската консултантска фирма Brand Finance, в която са включени общо 500 кредитни институции по света. В доклада се посочва, че общата стойност на марката на китайските банки се е увеличила с 28% и е достигнала 407 милиарда щатски долара, което е с над 100 млрд. долара повече от стойността на брандовете на американските банки (297 млрд. долара), включени в класацията на най-скъпите банкови брандове.
Кои са китайските лидери
ICBC е единствена от китайските банки с елитен рейтинг AAA+ тази година, чиято стойност на марката се е увеличила с 35% до 79,8 млрд. щатски долара. Тя е следвана от China Construction Bank (Китайската строителна банка), Agricultural Bank Of China (Земеделската банка на Китай) и Bank of China (Банката на Китай), чиито брандове бяха оценен съответно на 69.7 млрд., 55 млрд. и 51 млрд. щатски долара.
Главният изпълнителен директор на Brand Finance Дейвид Хайг каза, че китайските банкови брандове се разрастват с изключително бързи и големи темпове, въпреки опасенията за забавяне на икономическия растеж и нарастващия протекционизъм в международната търговия. „Китайският пазар остава толкова обширен, че може да поддържа растежа на тези марки още много години, но тъй като те проявяват интерес към чуждите пазари, експанзията им вероятно ще се ускори", прогнозира Хайг.
Според доклада, нарастващата средна класа и подкрепата на правителството допринасят за разрастването на китайските банки. По думите на Хайг, брандовете на китайските банки имат огромен успех и растат с изключително бърз темп, въпреки опасенията за забавяне на глобалния икономически растеж и нарастването на протекционизма в международната търговия. „Китайският пазар остава толкова голям, че може да издържи растежа на тези марки още много години, но тъй като поглеждат към външните пазари, тяхната експанзия вероятно ще се ускори още по-бързо, а западните банки трябва да обърнат внимание на този факт", обобщава Дейвид Хайг.
Кои са лидерите от САЩ
В класацията на Brand Finance местата от 5 до 8 са заети от четирите американски банки: Wells Fargo, Bank of America, Cit и Chase (виж таблицата по-долу). В класацията на Brand Finance, САЩ е представена с 81 банки, докато Китай с 48. Всички американски банки, с изключение на три: Wells Fargo (-9%), Chase (-7%) и BankUnited (-6%), отбелязват увеличение на стойността на марката, но за съжаление две от тях са сред най-големите в страната - Wells Fargo и Chase, и са включени в топ 10 на класацията.
Съотношението по региони
Китайските брандове са допринесли и за увеличаването на темповете на растеж напоскъпване на марките в Азия с 26%. Другите региони са след Азия, като Северна Америка нараства с 15%, а Европа се повишава само с 4%.
Защо изостава Европа
Докато американските банки се възстановиха, европейската банкова система в момента преодолява значителното изоставане заради по-слабо активния подход към финансовата криза. В резултат на това стойностите на много банкови брандове са паднали и удовлетвореността на клиентите е на най-ниското ниво, обобщават от Brand Finance.
Германските банки, например, като цяло са загубили 24% от общата стойност на марките си, а Deutsche Bank е единствената немска марка, която е в топ 100 на класацията, но е слязла от 47 на 70 място и е загубила 30% от стойността на бранда си до 4.3 млрд. долара.
Тежкото положение на германските банки е повлияно от три от водещите кредитни институции в страната, които попадат в групата на най-бързо поевтиняващите брандове: Nord LB (-23%), Bayerische Landesbank (-19%) и Deutsche Bank (-13%). И трите банки постигнаха ниско ниво за иновации, качество, съотношение цена/качество и репутация, въпреки че в областта на лоялността на клиентите Deutsche Bank и Nord LB запазват относително високи резултати съответно от 58.13% и 55.79%.
Банковият пейзаж на Великобритания се усложнява допълнително и дългосрочната несигурност около предстоящото излизане на страната от Европейския съюз. Само една британска банка - HSBC, попада в топ 10, а само за една година RBS е загубила най-много - 32% от стойността на своята марка, спадайки с 52 места до 234-то. Сред по-големите банки - дъщерното дружество RBS, NatWest, дава основания за оптимизъм, като стойността на марката се покачва с 19% до 7.7 млрд. долара.
Топ 20 на най-скъпите банкови брандове (в млрд. долара)
Източник: Brand Finance
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.29% |
USDJPY | 153.86 | ▼0.35% |
GBPUSD | 1.25 | ▲0.11% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.18% |
USDCAD | 1.41 | ▲0.08% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 836.70 | ▲0.26% |
S&P 500 | 6 007.38 | ▲0.24% |
Nasdaq 100 | 20 901.10 | ▲0.34% |
DAX 30 | 19 335.80 | ▼0.50% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 94 834.20 | ▲1.93% |
Ethereum | 3 436.38 | ▲0.75% |
Ripple | 1.44 | ▲2.07% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.16 | ▲0.79% |
Петрол - брент | 72.66 | ▲0.14% |
Злато | 2 622.98 | ▲0.49% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 535.12 | ▲0.03% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.40 | ▲0.04% |
Germany Bund 10 Year | 135.19 | ▲0.47% |
UK Long Gilt Future | 94.98 | ▲0.49% |