Ако бяхте инвестирали 1000 долара в Alibaba, когато най-голямата китайска онлайн верига стана публична, сигурно се чудите колко щяхте да имате към момента.
Една от най-големите китайски публични компании е с пазарна капитализация от 467.66 милиарда долара към момента, а акциите й са поскъпнали с 31% от началото на годината.
Още през 2014 г. Alibaba оглави заглавията на вестниците, като най-голямото първоначално публично предлагане някога на стойност около 25 милиарда долара. И докато акциите на IPO-то бяха оценени по 68 долара, те приключиха с 38% ръст в края на първия си търговски ден - при 93.83 долара.
Ако бяхте купили акции на стойност 1 000 лева, по цена на затваряне в първия им ден на търговия - на 19-ти септември 2014 година, то инвестицията Ви щеше да е в размер на 1 921.50 долара по цена от понеделник - 11-ти март 2019 година. Тоест доходността ви щеше да е в размер на 92.15% за тези четири години и половина.
И докато това изглежда, като много голямо постижение, трябва да имате предвид, че се превежда, като средна годишна възвръщаемост от 15.6%, или почти колкото е била тази на широкия щатски индекс S&P 500 през този период.
Инвеститорите трябва да са наясно, че миналите резултати от един актив, не бива да се прехвърлят, като бъдещи такива.
През последните пет години обаче, Alibaba се превърна в основен играч в глобалния технологичен свят, откакто Джа Ма основа компанията от своя апартамент в Хангжу, Китай преди около две десетилетия.
Тя управлява огромна електронна търговия, плащания, логистика и доставка, развлекателни и облачни технологии и реинвестира печалбите в подкрепа на нови области на растеж.
Например, Alibaba продължава да инвестира в логистична компания Cainiao за изграждане на инфраструктура, която подкрепя търговията, както и стартиращата Lazada от Югоизточна Азия. Alibaba притежава контролен пакет от двете компании.
Въпреки глобалния профил на компанията, много успехи на Alibaba се основават на вътрешното потребление в Китай, което прави компанията изложена на общото забавяне на втората по големина икономика в света, смятат анализатори.
"Забавянето на китайската икономика ще направи много трудно за Alibaba да успее в краткосрочен и средносрочен план", според Гил Лурия, директор на изследванията в D.A. Davidson, цитиран от CNBC. "Китай все още не е изпитал значителен цикъл на забавяне през последните 30 години, което означава, че резултатът от сегашното забавяне е много труден за прогнозиране.", допълва още експертът.
Китайските потребители са преминали през „дълъг период на нарастване на потреблението“ и е възможно да има нормално отдръпване на този фронт, тъй като икономиката се забавя.
В продължение на месеци правителствените данни от Пекин показват, че китайската икономика се забавя, включително и по-слабите данни от търговията от миналия петък.
Все още обаче вътрешното потребление остава относително силно в Китай. През последните три месеца на 2018 г., общите приходи на Alibaba са нараснали с 41% на годишна база до 117.28 млрд. юана (повече от 17 млрд. щатски долара), а основните приходи от търговия са се увеличили с 40% до малко под 15 млрд. долара.
По време на изнасянето на последните си резултати, от компанията изразиха увереност, че растежът на електронната търговия и цифровизацията на търговията на дребно ще продължат да изпреварват цялостната китайска икономика. Според мениджмънта на компанията, няма да има и осезателно негативно въздействие на търговската война между САЩ и Китай, които ще бъдат компенсирани от силно вътрешно потребление.
Все пак, Alibaba е изправена пред ожесточена конкуренция на вътрешния пазар на Китай, тъй като проникването на електронната търговия е високо, в най-големите градове като Пекин и Шанхай.
Ето защо компанията разширява дейността си в по-малките градове, или дори в селските райони, където онлайн пазаруването, според анализаторите, все още изостава с поне три до пет години.
В последния си тримесечен доклад Alibaba съобщи, че около 70% от новите потребители на електронна търговия са от по-малките градове.
"Това отнема много време и е скъпо", каза Дани Лоу, хонконгски анализатор в брокерската компания Guotai Junan, за CNBC, като се позова на процеса на придобиване на нови потребители. Той добави, че играчите в електронната търговия също се опитват да открият по-голяма стойност от съществуващите клиенти, като ги накарат да харчат повече и с все по-голяма честота.
На този фон икономическата теория казва, че забавянето на Китай "определено" ще има отрицателно въздействие върху горната и долната граница на очаквани приходи и печалби от Alibaba. То ще се отрази особено силно на инвестициите на компанията.
Все пак, в дългосрочен план, анализаторите казват, че перспективите на Alibaba остават обещаващи.
Още по темата:
Alibaba се насочва към китайския пазар на луксозни стоки
MS: Инвеститорите надценяват позитивни сценарий за пазарите
Гуру: Фондовите пазари ще разбият много инвеститорски сърца следващите години