Снимка: ACEA
През февруари 2019 г. пазарът на леки автомобили в ЕС се свива с 1.0% в сравнение със същия месец преди една година, въпреки че някои от основните пазари на ЕС показват леко възстановяване. През февруари във всики страни на ЕС са продадени 1 114 692 нови коли, докато през втория месец на 2017 година техният брой е бил 1 125 472. Това показват обявените днес данни на Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA).
Според данните на АСЕD, в България е отчетен ръст от 9.8% спрямо февруари 2018 г. регистрирани 2 809 нови автомобили, докато през втория месец на миналата година т еса били 2 559 автомобили.
По този показател страната ни се нарежда шесто място, изпреварена от: Литва (+94.5%), Румъния (+37.5%), Унгаря (+12.6%), Гърция (+10.6%), Люксембург (+10.4%).
Справка в сайта на АСЕА показва, че през февруари понижението е най-малко за последните шест месеца, когато през септември продажбите започнаха чувствително да намаляват заради влезлия в сила през същия месец на 2018 г. нов стандарт WTLP за отделяните вредни газови емисии*.
Ефектите от новите изисквания продължават да оказват влияние върху пазара и през 2019 г. и почти предизвикаха техническа рецесия в Германия в края на миналата година поради значението на автомобилната индустрия за икономиката на страната, обобщава „Ройтерс".
След петмесечен постоянен спад търсенето на нови автомобили се увеличи скромно на трите големи пазара - в Германия (+2.7%), Франция (+2.1%) и Обединеното кралство (+1.4%) през миналия месец. На другите два - в Испания (-8.8%) и Италия (-2.4%) регистрациите на автомобили продължиха да намаляват за шести пореден месец.
За първите два месеца на 2019 година
От януари до февруари 2019 г. търсенето на нови автомобили в Европейския съюз е намаляло с 2.9%. В целия ЕС за първите два месеца са продадени 2 310 099 нови коли, спрямо 2 379 062 през януари и февруари 2018 година.
Някои пазари отбелязаха силен спад в сравнение с миналата година, най-вече Испания (-8,4%) и Италия (-4,9%), но новите регистрации на леки автомобили останаха повече или по-малко стабилни в Германия (+0,6%), Франция (+0,5%) и Обединеното кралство (-0.6%).
Нашата страна обаче отново е сред държавите, в които продажбите се увеличават. За първите два месеца на годината у нас са регистрирани 5 153 нови коли, докато през същия период на 2018 г. те са били 5 024 броя или увеличение с 2.6%.
По този показател преди нас са: Литва (+68.8%), Румъния (26.8%), Унгария (+11.0%), Дания (+7.5%), Гърция (+6.7%)
По производители
Най-голям спад с 24.2% на продажбите през февруари отчита Nissan. Следват: FCA Group (-5.3%), Mazda (-3.8%), BMW Group (-3.3%), Toyota Group (-2.2%), Volkswagen (-0.7%), Hyundai Group (-0.2%). За разлика от тях двете френски компании са увеличили продажбите си - PSA Group, производител на Peugeot (+1.0%) и Renault Group (+0.3%).
По марки
От най-продаваните марки прави впечатление, че въпреки отчетения спад, най-големият производител в Европа е успял да увеличи продажбите си на базовата си марка Volkswagen с 3.4%. През миналия месец са били регистрирани 126 966 нови автомобили VW, докато година по-рано през същия месец те са били 122 817. Това подсказва, че кризата след скандалите около фалшивото отчитане на вредните емисии е преодоляна.
По-високи продажби на Citroen със 7.2% (52 355 броя) отчита PSA Group, докато Renault Group има най-голям ръст (+2.9%) на марката Dacia (39 945 броя), докато новите регистрации на Renault са спаднали с 1.6% (79 393 броя). Най-голям обаче е спадът при Fiat (-11.5%) или 59 474 броя на FCA Group. Понижени са продажбите на BMW (-5.0%) или 52 677 броя регистрира BMW Group.
По пазарен дял
Въпреки общия спад на продажбите през февруари по пазарен дял начело сред производителите остава Volkswagen (VW, Skoda, Audi, Seat, Porshe и други), дори го увеличава от 24.3 през февруари 2018 на 24.4 през миналия месец.
Второто място е за френския производител PSA Group (Peugeot, Citroen, DS, Opel/Vauxhall) със 17.6%, но увеличава пазарния си дял, тъй като през февруари на миналата година е бил 17.2%.
На трето място е вторият френски производител Renault Group (Renault, Dacia, Lada, Alpine) с 10.8%, докато през февруари на миналата година пазарният дял е бил 10.6%
На четвърто място е итилианският производител FCA Group (Fiat, Jeep, Lancia/Chrysler, Alfa Romeo и други) с 7.1%, но спрямо февруари 2018 г. отчита спад (7.4%).
* WLTP е абревеатурата на Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, което означава "световно хармонизирана изпитателна процедура за леки и лекотоварни автомобили". Всъщност новите стандарти за вредни емисии описват новата изпитателна процедура, според която се установяват разходът на гориво и вредните емисии на новите автомобили. WLTP е в сила от 1 септември 2018 година.
Още по темата:
Спадът на продажбите на нови коли в ЕС се забавя през януари
Четвърти пореден месец спадат продажбите на нови коли в ЕС и България
Трети пореден месец през ноември спадат продажбите на нови коли в ЕС
Новите емисионни стандарти свалиха продажбите на нови коли през октомври
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 658.40 | ▼0.34% |
Ethereum | 3 343.93 | ▲0.38% |
Ripple | 1.55 | ▲5.12% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |