Днес звънецът за старта на търговията на Nasdaqо традиция ще се бие от нова компания, която започва да се търгува след първично публично предлагане - и това е Lyft. Акциите на компанията бяха пласирани късно снощи при нива от 72 долара, което дава пазарна оценка от над 24 милиарда долара за компанията.
Ето и някои от най-важните въпроси свързани с търговията с Lyft, отговорите на които трябва да знаят инвеститорите:
Кога ще започне търговията с акциите на Lyft?Акциите на Lyft ще започнат да се търгуват на Nasdaq от 15.30 часа българско време, като компанията е първата от така наречените "еднорози", или стартъпи с капитализация над 1 милиард долара, която започва да се търгува. Други еднорози, които очакваме по-късно през тази година включват имената на - Uber, Airbnb, Pinterest и Slack.
Компанията набира 2.3 млрд. долара в първичното си публично предлагане, като продаде акции по 72 долара всяка. Продадени са около 32.5 милиона акции на компанията.
Разбира се, това не означава, че днес акциите ще започнат да се търгуват при тази цена. Напълно е възможно първоначалния инвеститорски интерес да ги повиши до далеч по-високи нива (от цената от 72 долара).
Това е така, защото когато акциите на една компания се търгуват за първи път на публичните пазари, може да отнеме малко време, за да се балансира опашката от поръчки. Напълно е възможно инвеститорите да видят и по-широк от нормалния за търговия спред при книжата на Lyft.
Колко време ще отнеме да стартира търговията с акциите на компанията? Това може да е време от няколко минути до час, според пазарни наблюдатели.
Колко струват акциите на Lyft?Банкерите, които обработваха IPO-то на Lyft, оцениха акциите на 72 долара за акция късно в четвъртък. Но акциите на Lyft вероятно ще се отворят по-високо от това.
Каква е истинската пазарна оценка на Lyft?Трудно е да се оцени високорисковата компания с големи загуби, като Lyft. Традиционното съотношение цена-печалба не работи при подобен род компании. Инвеститорите обаче, не бива да се съсредоточават само върху това. Много по-важно е да решат сами за себе си, дали смятат, че бизнес-модела на компанията ще е успешен и ще намери ли сили тя да се пребори с големия си конкурент Uber, който също съвсем скоро ще стане публична компания.
Интересът на инвеститорите към компанията се основава на потенциала за разрастване на индустрията, както и на приходите й, които се удвоиха до 2.2 милиарда долара през изминалата година. В същото време обаче, загубата на компанията нараства от 688 милиона долара през 2017-та година до 911 милиона долара през изминалата година.
Чрез акции от клас "Б", които носят 20 гласа за всяка обикновена акция, съоснователите Логан Грийн, който е главен изпълнителен директор, и заместник-председателят и президент Джон Зимър ще имат около 49 процента от правата на глас, според заявлението за първично публично предлагане.
От Lyft заявиха, че през изминалата година, нейните 1.9 милиона шофьори са направили общо 31 милиона превоза в САЩ и Канада.
Ясно е, че традиционните инвеститори не са целта за IPO-то на Lyft, според пазарни участници. „Традиционните инвеститори в автомобили например, трябва да вземат лекарства за сърце, когато погледнат оценката на Lyft“, според Пиер Фаргу, анализатор от New Street Research.
Как се съпоставя Lyft с Uber?Uber Technologies, главният конкурент на Lyft, е по-голям, но все още е частен, макар и да се очаква това да се промени след около месец. Иначе Uber се оценява на около 110 милиарда долара, според запознати, което е близо пет пъти повече.
Lyft се фокусира предимно в американския пазар, докато Uber инвестира по целия свят. По-рано тази седмица Uber купи компания за услуги за превози в Обединените арабски емирства за 3 милиарда долара.
И двете компании се опитват да нарушат традиционната собственост на автомобили. Инвеститорите ще бъдат по-фокусирани върху растежа на целия пазар, отколкото върху конкуренцията между двете компании обаче, смятат пазарни наблюдатели. Поне засега...
Трябва ли да купувате акции на Lyft?Вероятно не - поне не в петък, според Андрю Бари от Barron. Той припомня, че много по-често в исторически план, е било по-добре за инвеститорите да пропускат манията покрай първичните публични предлагания и да изчакат да видят какъв път ще намери Lyft към рентабилността и устойчив ли ще е бизнес-модела на компанията.
Какво следва за Lyft след IPO-то?"Пътят към рентабилността ще бъде големият въпрос за инвеститорите на Lyft", според Бари. Но той не очаква печалби още жгодини наред. Lyft вероятно ще се нуждае от напълно автономни автомобили, за да постигне дългосрочна рентабилност.
Конкуренцията от Uber по отношение на IPO-то
Uber Technologies Inc. избра Нюйоркската фондова борса за предстоящото си първоначално публично предлагане, което може да се превърне сред петте най-големи IPO-та на всички времена, според запознати, пожелали анонимност.
Очаква се гигантът за споделено пътуване да подаде заявление за IPO през април, което може да оцени компанията на до 120 милиарда долара, смятат същите източници. При тази оценка Uber ще трябва да пусне едва 16% от акциите си, за да влезе в топ-пет на най-големите първични публични предлагания.
Избирайки NYSE, Uber се разграничи от основния си конкурент - Lyft Inc., който ще започне да се търгува през следващата седмица на Nasdaq Global Select Market. Много технологични гиганти, включително Google, Microsoft и Apple се търгуват на Nasdaq.
След техническия срив на Nasdaq при листването на Facebook, много водещи технологични компании предпочетоха NYSE за своите първични публични предлагания. Китайската Alibaba проведе рекордното си IPO за 25 милиарда долара на NYSE, като там бе извършено и IPO-то на Snap.
Сигурно има връзка и фактът, че финансовият директор на Uber - Нелсън Чай, някога е бил финансов шеф на NYSE, а членът на борда на директорите на Uber - Джон Тайн, е бил главен изпълнителен директор на Нюйоркската фондова борса от 2004 до 2007.
NYSE е собственост на Intercontinental Exchange Inc., след като борсовият гигант придоби NYSE Euronext за повече от 10 милиарда долара през 2013 година.
Още по темата:
Най-очакваните технологични IPO-та на 2019-та година
7 критични тренда за фондовите пазари на 2019-та година
UBER избира Nyse за дългоочакваното си IPO