Помните ли момента, когато бившият главен изпълнителен директор на Alphabet - Ерик Шмидт попита реторично: „Ако имаме един милиард души, които използват Android, мислите ли, че не можем да печелим пари от това?“. Тогава Шмидт заяви, че са необходими само 10 долара на потребител годишно...
Девет години по-късно операционната система Android все още е безплатен. Това обаче, не пречи компанията да материализира огромни приходи от съпътстващи дейности, като например реклама.
Alphabet е доминираща компания днес в сектора на дигиталните реклами, облачните технологии и изчислителните платформи. Според експерти, голяма част от постиженията на компанията все още не са напълно заложени в цените на акциите й, което може да означава още възходящ потенциал пред тях.
По-специално, пазарът не дава кредит за потенциален свят, в който Android не е безплатен, нито пък е оценил в достатъчна степен видео-порталът на компанията YouTube, смятат експерти от изданието InvestorPlace.
Ако се върнем към кръглия брой на Шмид от 10 долара на Android потребител годишно и при потребителска база от над 2 милиарда души на месец, то 20 милиарда долара нетен паричен поток е напълно достижим от компанията, смятат още анализаторите на изданието.
Компанията вече се ориентира към начини да монетаризира продуктите си в по-голяма степен. По-рано тази година видяхме, как G Suite Basic Edition поскъпва от 5 на 6 долара на потребител, а G Suite Business Edition се покачва от 10 долара на потребител на месец до 12 долара.
Това до голяма степен демонстрира желанието на сегашния изпълнителен директор Сундар Пичай да повиши и отстоява ценовата сила на компанията.
Регулаторният риск често се обсъжда по отношение на компанията, във врезка с честите налагани глоби. Ако компанията обаче, бъде разбита на съставни части, то оценката на цялото в момента може рязко да се повиши, според пазарните наблюдатели.
Най-очевидно, пазарът в момента подценява YouTube. Тъй като GOOGLЕ не оповестява отделно финансовите отчети на YouTube, не е ясно доколко приходите от видео-канала са доминиращи.
"YouTube печели над един милиард часа на ден от потребителите с един вид забавление, докато ние печелим над един милиард часа седмично с нашия вид забавление.", коментира Рийд Хейстингс изпълнителен директор на Netflix, преди известно време.
Само на базата на тези данни, би било грешка хората да мислят, че доброволното или принудително разделение на компанията, би било лошо за акционерите й.
Експерти смятат, че ако видео-порталът е самостоятелен бизнес и се търгува при коефициенти и съотношения, подобни на много други бизнеси, като Netflix например, то ще има огромен ръст в стойността на капитала.
YouTube не е нищо повече от една невероятна платформа. Netflix смело се опитва да преодолее пропастта с видео-платформата на Google, но функционира по принципно различен модел на абонаменти и най-вече на скриптово съдържание, което често струва милиарди да се произведе.
Въпреки големият брой награди, присъждани на сериали на Netflix, инвеститори и анализатори все още не са напълно убедени, че бизнес-моделът на компанията ще превърне Netflix в трайно печеливша компания. YouTube има много по-убедителна и очевидно устойчива платформа.
По отношение на другите подразделения с потенциал да повишат оценката на Alphabet, експертите сочат още Waymo, Google Hardware и GCP.
Waymo, автономна технология за управление, изглежда на път да направи някои големи технологични пробиви през следващите няколко години. Хардуерният сегмент на Google, който включва Nest, също може да се превърне в много печеливш залог.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка, или продажба на акции.
Още по темата:
FAANG компаниите - станаха ли привлекателни след срива?
FAANGM - обречени на колапс заради теглото им?
Дългогодишен мечи пазар е вече тук