Съвсем скоро инвеститорите ще станат свидетели на едно от най-очакваните първични публични предлагания през последните няколко години - това на Uber Technologies. Компанията представи проспекта си в четвъртък, като се подготвя да проведе първичното си публично предлагане през май.
Най-вероятно инвеститорите ще се концентрират върху една основна цифра - ръст от 42% в приходите на Uber за изминалата година - от 7.9 милиарда долара през 2017-та година до 11.3 милиарда долара през 2018-та година.
Всички обаче, които обмислят покупка на акции на компанията при излизането им на борсата, е добре да са запознати и с рисковете свързани с IPO-то на най-голямата компания за споделени пътувания. Ето и четирите основни такива:
Uber губи пари и това едва ли ще се промени скороUber регистрира 3 милиарда долара оперативна загуба през 2018-та година, както и натрупа отрицателен финансов резултат в размер на 10.1 милиарда долара през последните три години. И от компанията предупреждават, че това може да е само началото.
„Очакваме, че ще продължим да понасяме загуби в близко бъдеще в резултат на очакваното значително увеличение на оперативните ни разходи, поради отстъпки или разходи за поддържане на пазарен дял", и инвестиции в това, което самата компания нарича „нова и недоказана” технология, става ясно от проспекта на компанията.
„Може да не успеем да увеличим достатъчно приходите си, за да компенсираме тези разходи. Очакваме нашите оперативни разходи да се увеличат значително в обозримо бъдеще и може да не постигнем рентабилност.", се казва още в проспекта.
Конкуренцията пред компанията растеРастежът на сектора прави така, че Uber да се сблъсква с остра конкуренция във всичките си бизнеси. Ръстът на клиентите на тримесечна база и брутните резервации в основния бизнес, са растели с едноцифрени стойности през по-голямата част на изминалата година.
„Ние сме изправени пред значителна конкуренция във всяко едно от направленията - лична мобилност; доставката на храна и другите подразделения на бизнеса ни. Тази по-голяма конкуренция… може да има неблагоприятен ефект върху, или по друг начин да навреди на нашия бизнес, финансово състояние и оперативни резултати.”, пишат още от компанията, като предупреждение за инвеститорите.
Uber ще среща трудности да набира капитал, когато стане публичнаUber най-вероятно ще е изправена пред сериозни трудности да набира свеж капитал, веднъж, когато стане публична. От години компанията бе поддържана от венчърни капитали, които наливаха и наливаха в нея, за да финансират бъдещия й бизнес. Това обаче, най-вероятно ще се промени, когато тя стане публична.
Uber вече има дълг в размер на 7.5 млрд. долара и „може да се наложи да използва значителна част от събраните нови парични средства, за да плаща лихви и главница от дълга си, което да ограничи възможностите свежия капитал да се използва за разрастване на бизнеса й.
„Съществуващите ни дългови инструменти оказват значителни ограничения върху способността ни да трупаме допълнителна обезпечена задлъжнялост. Възможно е да не можем да получим допълнително финансиране при благоприятни условия, ако изобщо го направим.", предупреждава самата компания.
Неопитният мениджърски екип е изправен пред трудни предизвикателстваUber все още не се е възстановил от многото репутационни удари, свързани с името на основателя на компанията - Травис Каланик. Но дори и въпреки напускането на Каланик от мениджмънта на компанията, тя все още е уязвима за бъдещи репутационни щети. Компанията е изправена и пред легални трудности на ключови пазари, като Ню Йорк и Сан Франциско.
Сериозни регулаторни препятствия може да срещне Uber на много от 63-ти страни, в които оперира и които представляват три четвърти от всички нейни споделени пътувания.
Uber също така е изправен пред съдебни битки за това дали неговите водачи са независими контрагенти или служители, което би могло да представлява екзистенциално за компанията предизвикателство.
„Ако от законодателството или от съдебните решения се изиска да класифицираме водачите като служители (или като работници или квази-служители…), ще понесем значителни допълнителни разходи“, се казва в проспекта. „Всяка подобна прекласификация би изисквала от нас фундаментална промяна на нашия бизнес модел…“ - и ще струва цяло състояние.
И докато компанията има сериозни амбиции по отношение на автономните автомобили, там тя ще се сблъска с много трудни и добре капитализирани конкуренти, като Alphabet, GM, Daimler AG и Volkswagen. Това е много труден сектор, който може и да изисква много повече инвестиции, отколкото Uber може да си позволи.
Намирането на решения за всички тези проблеми, може да е сериозно предизвикателство за мениджърския екип на компанията, които са на позициите си през период по-малък от две години.
Още по темата:
Lyft се бори с нови проблеми след IPO-то си в САЩ
Най-очакваните технологични IPO-та на 2019 г.
7 критични тренда на фондовите пазари през 2019-та година