Ако се чудите дали да си купите акции на Slack, след директното листване на компанията на 20-ти юни на NYSE, под тикера WORK, то определено трябва да знаете някои неща за компанията.
Едно от нещата, които Slack ще получи от публичността си, е разпознаваемост на продуктите си. На този етап безплатната платформа на компанията се ползва от повече от 500 000 организации, а други 95 000, включително 65 от компаниите в списъка на Fortune 100, ползват платената версия. Това е доказателство за стабилната база натрупана от Slack.
Удивителен е фактът, че през една от седмиците на януари през платформата Slack бяха изпратени повече от милиард съобщения.
Платеният абонамент на Slack начислява месечна или годишна такса въз основа на броя на потребителите. През последните три години приходите на компанията нараснаха от 105.2 млн. долара през финансовата 2017 г. до 220.5 млн. долара през 2018 г. и прогнозирани 400.6 млн. за 2019 г., което представляваше годишен ръст от 95%.
За да прецени как се справят с големите си клиенти, Slack следи броя на тези, които плащат повече от 100 000 долара годишно.
Към 30-ти април тя има 645 големи клиенти, които съставляват 43% от приходите на компанията. Две години по-рано в края на фискалната 2017 г. тя имаше само 135 такива клиенти, плащащи повече от 100 000 долара. Това се превежда, като ръст от 100.4% на годишна база.
С други думи, лесно се вижда, че Slack расте с бързи темпове, което е привлекателна черта на компанията.
Разбира се инвеститорите се интересуват от бъдещето, а не от миналото. И големия въпрос е - ще успее ли компанията да поддържа високия си темп на растеж от миналото, както и какво ще се случи с 500-те хиляди организации, които в момента ползват безплатната версия. Тя е много по-малко надеждна от платения абонамент, което позволява на клиентите да интегрират приложения от трета страна и вътрешно разработени такива от платформата Slack.
В последните месеци оценките на Slack се прогнозира да достигне 17 милиарда долара. Това е 42 пъти приходите за 2019 година. Ако компанията успее да конвертира само 10% от безплатните си клиенти и при среден приход на потребител от около 6 000 долара на година, това са нови допълнителни 300 милиона долара приходи. Или компанията определено има потенциал за по-нататъшен ръст след листването си на 20-ти юни, според анализатори от InvestorPlace.
Трите най-големи проблема, които могат да се видят при IPO-то на Slack, са следните:То не увеличава постъпленията. Подобно на Spotify, IPO-то на Slack е просто предоставяне на съществуващите инвеститори на канал за продажба на акции - до 118.4 милиона акции, според попълнените документи. Не се издават нови акции за допълнителен капитал, който да се използва за по-нататъшен растеж.
Разбира се, когато имате повече от 800 милиона долара в пари и търгуеми ценни книжа и нямате дълг, няма нужда да набирате нов капитал.
Ако сте закупили акции на Spotify през април 2018 г. и все още ги държите, то ще сте направили по-малко от 6% от инвестицията си за 14 месеца. Въпросът пред инвеститорите е - ще продължи ли компанията по същия път.
Компанията губи пари! Както много от технологичните IPO-та през 2019 г., Slack не печели пари.
През последните три фискални години общата загуба на компанията е в размер на 447 милиона долара. През трите месеца, приключили на 30-ти април, оперативната загуба е 38.4 милиона долара, или с 46% повече от година по-рано.
На последно място, и най-вероятно най-значимото притеснение, което трябва да имате с IPO-то на Slack, е Microsoft. Ако иска да притежава корпоративното пространство за съобщения и комуникации, ще го направи, без да пита.
Макар че е възможно Microsoft да се опита да закупи Slack, както направи с LinkedIn и след това да го интегрира в екосистемата си, вероятно е тя да разработи своя собствена платформа, използвайки LinkedIn.
Още по темата:
Slack и останалите най-очаквани технологични IPO-та
Топ 10 на най-големите IPO-та в света
IPO-то на Aramco е в застой