Снимка: ACEA
През май 2019 година в България са продадени 3 641 нови леки автомобили, което представлява нарастване с 10.1% спрямо същия месец на 2018 година, когато са регистрирани 3 308 нави коли. Това показват обявените днес данни на Европейската на европейските производители (АСЕА) за петия месец на годината.
Обобщените данни на АСЕА показват, че
пазарът на леки автомобили в ЕС отбеляза скромно увеличение
само (+ 0.1%) след осем последователни месеца на спад. Повишението на новорегистрираните автомобили в региона се дължи главно на страните от Централна Европа, където нарастването средно е с 6.2% през миналия месец.
Преди България по ръст на продажбите са Литва (+35.3% и 4 245 броя), Румъния (+12.6% и 13 011 броя), Полша (+11.2% и 47 094 броя) Гърция (+10.9% и 13 832 броя) и Унгария (+10.4 и 14 207 броя).
От друга страна, петте най-големи западноевропейски пазара показаха различни резултати: докато в Испания (-7.3%), Обединеното кралство (‐4.6%) и Италия (-1.2%) се отччита спад на продажбите, то в Германия (+9.1%) и Франция (+1.2%) се повишават.
За периода януари-май
Нарастването на продажбите на нови коли у нас от началото на годината е по-скромно - само с 3.9%, при регистрирани 15 068 нови коли от януари до май 2019 година, спрямо 14 496 броя за същия период година по-рано. По този показател страната ни отново изпреварва средния за ЕС, тъй като от януари до май 2019 г. регистрираните нови автомобили в Европейския съюз са намалели с 2.1% и са продадени 6 737 491 леки коли, в сравнение със същия период на 2018 година, когато отчетените продажби са за 6 880 623 броя.
С изключение на Германия (+1.7% r 1 523 769 броя), другите четири големи пазара на ЕС отбелязаха понижение между 0.05% и 5.1%: във Франция спадът е 0.05 на сто и 935 478 продадени нови автомобили, Великобритания (-3.1% и 1 045 824 броя), Италия (-3.8% и 910 093 броя) и Испания (-5.1% и 561 953 броя).
С най-голям ръст на продажбите за първите пет месеца на годината са Литва (+48.6% и 18 940 броя) и Румъния (+20.3% и 57 538 броя).
Производителите
Най-голямо е понижението с 8.1% при италианската автомобилна групировка FCA Group (произвеждаща марките Fiat, Jeep, Chtysler и Alfa Romeo). Следва френската Renault Group (марките Renault и Dacia), чиито продажби са се свили с 3.7%. Най-големият германски производител Volkswagen Group (марките Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche и др.) отчита спад на новорегистрираните автомобили с 2.1 на сто.
В същото време другият голям германски производител BMW Group (марките BMW и MINI) е рекордьор по продажби в Европа през май с ръст от 8.8%. Следват: френската PSA Group (марките Peageout, Citroen, Alpine, Lada, Opel/Vauxhall) с нарастване от 4.3%, Huyndai Group (марките HUINDAI и KIA№ с ръст от 2.1% и Daimler (марките Mercedes и Smart) с повишение от 0.4%.
По пазарен дял
Начело продължава да е Volkswagen Group с 24.7%, но отстъпва с 0.5% спрямо май 2018 година, когато делът е бил 25.2 на сто. Следват: френската PSA Group - 16.7% (спрямо 16.0%), френската Renault Group - 11.1% (спрямо 11.6%), италианската FCA Group - 7.1% (спрямо 7.7%), корейската Hyunday Group - 6.5% (спрямо 6.3%), германската BMW Group - 6.3% (спрямо 5.8%) и Daimler - 5.9% (спрямо 5.9%).
Кои са най-продаваните марки
От данните за май на АСЕА става ясно, че Volkswagen продължава да е най-продаваната марка в ЕС, с новорегистрирани 153 712 автомобила, но в сравнение с май 2018 година отчита спад на продажбите с 8.7% от 168 355 броя.
Следват:
- от Renault са продадени 97 513 броя, но спрямо същия месец на 2018 година има спад с 9.8%, когато са били регистрирани нови 108 118 нови коли;
- от Peageut са продадени 87 503 броя, което представлява нарастване с 2.%, когато са били регистринани 85 821 нови автомобили;
- от Mercedes са продадени 73 678 броя продадени нови коли, което е нарастване с 0.2% спрямо май 2018 година;
- от BMW новорегистрираните нови коли са 73 225, което представлява ръст от 16.0% спрямо същия месец на миналата година;
- от Fiat са продадени 73 064 нови коли, което представлява понижение с 3.8 на сто спрямо май на миналата година.
Още по темата:
Автомобилният парк застарява в ЕС, но в България повече
Кои автомобилни компании се страхуват от загуби заради търговската война
Черни кутии задължителни за новите автомобили от 2022 година в Европа
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▼0.57% |
USDJPY | 156.03 | ▲0.39% |
GBPUSD | 1.26 | ▼0.57% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.55% |
USDCAD | 1.40 | ▲0.16% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 142.60 | ▲0.01% |
S&P 500 | 6 019.48 | ▼0.01% |
Nasdaq 100 | 21 167.40 | ▲0.02% |
DAX 30 | 19 278.00 | ▲1.15% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 90 656.60 | ▲0.10% |
Ethereum | 3 162.16 | ▼0.96% |
Ripple | 0.70 | ▲1.74% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.64 | ▲1.12% |
Петрол - брент | 72.64 | ▲0.92% |
Злато | 2 546.78 | ▼0.96% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 539.12 | ▼0.44% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.38 | ▲0.01% |
Germany Bund 10 Year | 132.01 | ▲0.35% |
UK Long Gilt Future | 93.38 | ▲0.18% |