Снимка: Архив infostock.bg
Динята и пъпешът на парче са опасни. Дините, която търговци продават на парче, са опасни през лятото. Причината е, че веднъж нарязана, ако динята се държи на пряка слънчева светлина, а не в хладилник, в нея се развиват бактерии.
Според експерти след час-два престой на щанда нарязаните дини стават опасни за ядене. Същото важи и за пъпешите и за другите нарязани плодове, които през сезона се предлагат в нарушение с хигиенните изисквания за предлагане на храни.
"Търговци масово продават нарязани дини и пъпеши, без да ги съхраняват в хладилник. Повечето разчитат, че ще ги продадат бързо и ги излагат на щандове навън, вместо да са на хладно място. Това, че слагат фолио отгоре помага до някаква степен, но предвид температурата навън до два часа максимум нарязаният плод става негоден за консумация", заяви за "Труд" д-р Сергей Иванов, управител на Центъра по биология на храните.
Той допълни и, че търговците на плодове и зеленчуци масово нарушават другото хигиенно изискване - ножът да се измива след всеки плод и съхранява правилно, за да не се развият бактерии, които да се пренесат по плодовете.
Според Иванов, обаче, продажбата на дини и пъпеши по този начин не е регламентирана и не се контролира от нито един орган.
Варената царевица на кочан е другото вкусно изкушение за хората, особено на плажа. Според експерта Сергей Иванов продавачите на царевица у нас са стриктни и спазват изискването тя да се съхранява в съд с гореща вода с температура над 65 градуса, в противен случай отново става негодна за ядене. Търговците на царевица също трябва да продадат стоката си в рамките на деня, иначе продуктът им трябва да бъде бракуван.
Зеленчуците са 10% по-скъпи спрямо миналото лято. Цените на зеленчуците през юли са били с 10,4% по-високи спрямо същия месец на миналата година, обявиха от НСИ. В рамките на година хлябът е поскъпнал с 10,5%. При месото и месните продукти повишението на цените също е значително - с 6,8%. Бирата е поскъпнала с 5,4%. Плодовете обаче са с 3,9% по-евтини. В резултат като цяло цените на храните са с 4,7% по-високи от месец юли миналата година.
Годишната инфлация към края на юли е 2,9%, обявиха от НСИ. Най-съществено за година са поскъпнали парното и топлата вода - с 13%. А цената на тока е с 2,9% по-висока.
Само за месец юли инфлацията е 0,8%, сочат данните на НСИ. От храните по-съществено през месеца са поскъпнали краставиците - с 28,3%, доматите - с 18,8%, цитрусовите и южни плодове - с 4,8%, и трайните колбаси - с 2,1%. Сериозно увеличение на цените през юли е отчетено и при пътническия въздушен транспорт - с 18,7%, както и при пакетните услуги за почивки и туристически пътувания - с 15,2%, което е традиционно за лятото.
През юли най-много са се намалили цените на морковите и червеното цвекло - с 15,4%, на прасковите и кайсиите - с 14,9%, на зеления фасул, тиквичките и патладжаните - с 14,3%, и на зелето - с 11,4%. От нехранителните стоки са паднали цените на дрехите - с 3,2%, и обувките - с 2,5%.
3,3% ръст на икономиката, Борисов обеща да се запази. Ръст от 3,3% нo БВП през второто тримесечие на 2019 г. на годишна база показват актуалните данни на НСИ. Това написа Бойко Борисов във в профила си във фейсбук. Ръстът е показан от експресните оценки на брутния вътрешен продукт на статистиката, основаващи се на предварителни данни. Те сочат и че спрямо първите три месеца на годината икономиката е нараснала с 0,6%.
За второто тримесечие БВП достига 28,099 млрд. лв., а реализираната добавена стойност е 24,241 млрд. лв. Най-голям дял от брутния вътрешен продукт идва от крайното потребление -76,3%, или 21,4 млрд. лв. За година то се е увеличило с 2,2 на сто. В същото време има и ръст на износа на стоки и услуги - с 3,3% до 17,6 млрд лв., докато вносът намалява с 5,5 на сто до 16,6 млрд. лв. Следователно външнотърговското ни салдо е положително и се равнява на 971,7 млн. лв.
БВП намалява леко темпа си на растеж спрямо първото тримесечие на годината. Тогава се е увеличил с 1,2% спрямо последните три месеца на 2018 г. и с 3,5% на годишна база. Но все пак сегашният растеж е по-голям от този в края на миналата година.
Премиерът Борисов отбелязва в поста си и положителни новини относно заетостта. "Коефициентът на безработица продължава да намалява и е 4,2%, което е с 1,3 процентни пункта по-малко в сравнение с второто тримесечие на 2018 година. Правителството ще продължи да полага всички усилия брутният вътрешен продукт да се увеличава, а безработицата да намалява, посочва Борисов.
Данните на НСИ показват по-подробно, че безработните лица са 142 хил. От тях 25,1 хиляди си търсят първа работа, а 84,5 хил. не работят от една или повече години.
Безработицата при най-младите - между 15 и 29 навършени години, също намалява. Тя е спаднала с 2,4% за година и достига до 6,9 на сто.
В същото време на пазара на труда в момента се намират 3,26 млн. души над 15 навършени години. 63,3% от всички заети работят в сектора на услугите, 30 на сто - в индустрията, а 60,7% - в селското, горското и рибното стопанство. 42,8% от най-младата възрастова група работи.
Толсистемата може да подпомогне пътната безопасност чрез контрол на извънгабаритните товари. Електронната система за събиране на пътни такси има потенциал да подпомогне превенцията на пътната безопасност чрез осигуряване на данни за контрол на извънгабаритните товари и претоварването на пътни превозни средства. Това заяви проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура", на семинар за пътната безопасност на тема: „Пази живота на пътя - шофирай трезво и отговорно", организиран от Главна дирекция "Национална полиция".
Данните от 3D скенерите, с които са оборудвани всички 100 нови стационарни контролни точки на тол системата, може да бъдат използвани ефективно за контрол на извънгабаритния тежкотоварен трафик при движение без необходимото за това разрешително, обясни той.
Проф. Асенов напомни, че извънгабаритните товари затрудняват видимостта, създават редица проблеми при организацията на пътното движение и са предпоставка за пътно транспортно произшествие. Ние ще можем да подаваме сигнали на "Пътна полиция" за мястото, където сме засекли извънгабаритен товар, който се движи без разрешително или извън маршрута, за който има разрешително, каза още той.
Сензорите за тежест, вградени в пътната настилка на стационарните контролни точки, могат да се използват за превенция на претоварването на пътните превозни средства, обясни проф. Асенов. Той отбеляза, че претоварените автомобили освен че рушат пътищата, създават предпоставка за пътно-транспортни произшествия.
Пожар от безхаберие причини бедствие по магистрала „Струма". Големият пожар по магистрала "Струма" край Дупница разкри смайваща безотговорност. Огънят лумна във вторник под мостово съоръжение, причини поражения по транспортната артерия, а общинската управа обяви частично бедствено положение. В ранните часове в сряда пламъците бяха потушени, но от пепелта излязоха шокиращи факти. Причина за пожара се оказа незаконно сметище, съществуващо под международното трасе. То е горяло и преди, без да се намери нито една институция, задължена да го разчисти. Складирани са били и пожароопасни пластмасови отпадъци. Според някои информации те са били предназначени за изгаряне в близката ТЕЦ "Бобов дол", собственост на бизнесмена Христо Ковачки.
В резултат на пожара магистралата ще остане затворена за неопределено време, съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Специалисти на Института по пътища и мостове и АПИ установиха, че от пожара са засегнати 13 колони, от които 5 сериозно, 2 ригела, 3 греди, отводнители и няколко лагера на моста. Констатацията на експертите е, че части от моста и двете платна са силно засегнати и е задължително спиране на трафика. Преди да започнат спешните аварийно-възстановителни дейности е необходимо да се направи обстойна оценка на състоянието на моста и допълнителни проучвания с цел поетапното възстановяване на движението.
След като стане ясно колко ще струва ремонтът, АПИ ще предяви иск към собственика на предприятието, направил нерегламентираното сметище и предизвикал пожара. АПИ внесе и сигнал в Районна прокуратура-Дупница срещу собственика на цеха за отпадъци. В сервитута на пътя, включващ според Закона за пътищата проекцията на съоръжението плюс два метра ограничителни ивици от двете му страни, е забранено депонирането на отпадъци. Защо това не е било контролирано досега, не бе обяснено. За сметка на това, едва след този инцидент, на директорите на всичките 27 областни пътни управления в страната е разпоредено до 23 август да извършат обход на всички съоръжения и да проверят дали пространството под тях не се ползва нерегламентирано.
Близо 600 000 повече нарушения на пътя са засечени до края на юли. Почти 2 милиона нарушения на пътя са засекли от КАТ за първите 7 месеца на тази година. Това е с почти 600 000 повече в сравнение със същия период на миналата година. Това съобщи в сряда в Пловдив шефът на отдел "Пътна полиция" комисар Росен Ралчев. Какви санкции са наложени и колко от тях са събрани, обаче не стана ясно. Близо половин милион от тези нарушения са за превишение на скоростта с повече от 30 км в час.
Пловдивска област е първенец по регистрирани тежки пътнотранспортни произшествия. Средно една от всеки 8 катастрофи, или 12.5%, става по пътищата на областта. Стряскащите данни бяха изнесени по време на извънредно заседание на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата" и на Областната комисия по пътна безопасност в сряда. В него участваха и представители на МВР, на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" и АПИ. На фона на масовата война по пътищата обаче бе изтъкнато, че фаталните инциденти били намалели със 100 през първите 7 месеца на тази година в сравнение със същия период на миналата година.
„Отчитаме усилията на институциите на местно ниво, но трябва да набележим още допълнителни мерки, защото нивото на пътния травматизъм в Пловдивска област е неприемливо високо", каза председателят на наскоро сформираната Агенция за безопасност на движението Малина Крумова. По думите й досега на територията на областта са станали общо 444 тежки пътни инциденти, загинали са 34 човека, а ранените са 556. Фаталните инциденти намаляват с 8, а ранените са със 162-ма по-малко в сравнение със същия период на миналата година.
Пламен Георгиев става генерален консул на България във Валенсия. Доскорошният председател на Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ) Пламен Георгиев е назначен за генерален консул на България във Валенсия. Решението на Министерския съвет е било взето на закрито заседание на 9 август, но чак сега е публикувано в правителствената система за правна информация. Самото решение се състои от две точки с по едно изречение, според което кабинетът освобождава досегашния консул Цветелин Цолов и на негово място назначава Пламен Георгиев като генерален консул във Валенсия, Кралство Испания, с консулски окръг, обхващащ автономните области Валенсия, Мурсия, Кастиля ла Манча и Балеарските острови.
Според мотивите за назначението, посочени пред "Капитал" от МВнР, Пламен Георгиев владее испански, а работата на консула изисква изключително добра координация с местните служби. Според автобиографията на Пламен Георгиев, депозирана през февруари 2018 г. в парламента при кандидатстването му за председател на КПКОНПИ, той владее испански на ниво А2. По стандарт това ниво означава способност да се разбират много кратки и прости текстове, да се общува при прости и рутинни задачи на популярни теми, да се разменя кратки реплики при социални контакти, въпреки че обикновено не може да се поддържа разговор.
Само преди две седмици Пламен Георгиев подаде оставка като председател на КПКОНПИ в последния ден на парламентарната сесия преди ваканцията - 31 юли, и парламентът я гласува веднага, още същия ден. Преди това той беше близо четири месеца в отпуск - от началото на април, след като се оказа и замесен в имотния скандал на властта - Георгиев не само не е декларирал в имуществената си декларация огромна тераса от 186 кв. м. към тризонета си в кв. "Гео Милев", купен удивително евтино за 255 хиляди лева, но и върху тази тераса са построени незаконни постройки - барбекю, сауна и др., които също не са декларирани.
Междувременно обаче КПКОНПИ оневини всички от властта, замесени в апартаментния скандал.
Няколко дни след като парламентът гласува оставката му, прокурорската колегия на Висшия съдебен съвет прекъсна ваканцията си и се събра извънредно на 5 август, за да гласува възстановяването на Георгиев на работа като прокурор в Специализираната прокуратура.
Спринтът на "Макском". Включването на три производителя на велосипеди в селекцията на 50-те най-растящи големи компании в България не е случайно. Създадена преди около четвърт век основно от ентусиасти, индустрията се разви и укрепна до устойчив експортно ориентиран бизнес, който извоюва име на европейските пазари и дори в годините на глобалната финансова криза успя да удържи позиции на държавата като пета производствена сила след Италия, Германия, Португалия и Полша.
През 2018 г. растежът в сектора продължава, при това бурно. Лидерът от Монтана "Крос" отчита над 55% ръст на приходите до 242 млн. лв., пловдивският "Макском" е пораснал с над 64% до 133 млн. лв. постъпления, а "Лидер-96" е с близо 40% ръст на оборота до 73.5 млн. лв. В голяма степен това се дължи на бума в търсене на електрически велосипеди и въведените антидъмпингови мита към китайската продукция. Местните фабрики бяха подготвени отрано с инвестиции в нови машини и цехове. Благодарение на по-скъпите изделия средната износна цена на велосипед рязко е скочила - от 100 - 150 евро на 700 - 750 евро, като според националната статистика за 2018 г. износът само на електрически колела е за близо 200 млн. лв. при експедирани над 128 хил. бройки. За сравнение - година по-рано производството на електрически велосипеди е било около 28 хил., показват данните на браншовата асоциация на производителите на велосипеди.
Отбивайки от магистрала "Тракия" към Пловдив, малко преди града, вдясно, се намира фабриката на предприемача Максим Митков - MaxEurope. Модерната сграда и атрактивните билбордове на популярни велосипеди от собствените марки Sprint и Shockblaze са лице на 23 години бизнес история и ценен опит. Производството е разгърнато върху 40 хил. кв.м цехове, складове, изпитателна лаборатория и осигурява работа на повече от 500 души. Този капацитет позволява да се сглобяват и дистрибутират над 400 хил. велосипеда годишно. "Макском" е най-голямото дружество в създадената от него група "Макс Европа". Под шапката й развиват дейност още производителят на капли "Велотек", търговецът на бебешки колички и аксесоари "Чиполино", дружества за дистрибуция.
"През последните три години направихме инвестиции за над 4 млн. евро в технологично оборудване, за да подготвим компанията за нарастващите изисквания на клиентите и пазара", изтъква управителят и собственик на бизнеса Максим Митков. Той държи да открои въведената в "Макском" LEAN система. За незапознатите това е управленски модел на японския автомобилен гигант Toyota, насочен към постигане на по-голяма ефективност и качество на продукцията чрез намаляване на производствените излишъци и загуби. Оптимизациите са свързани с транспорта на изделията, стопанисването на материални запаси, работа в случаи на свръхпродукция и действия при засичане и отстраняване на дефекти.
"Освен в производствената база продължихме активно да инвестираме в обучение, развитие и допълнителна квалификация на нашите работници и служители", добавя Митков, като изтъква, че над 50% от персонала е със стаж "повече от 15 години в компанията въпреки изключително динамичния регион в индустриално отношение, в който се намираме".
Още три месеца евтини кредити. Лихвите по кредитите и депозитите у нас може да отбележат лек спад в следващото тримесечие, сочат данни на доклада „Финансов сектор: Оценки и очаквания", изготвен от Министерството на финансите.
Кредитните посредници прогнозират намаление в лихвените проценти в депозитите и в трите валути - лева, евро и щатски долара. Очакванията им са в синхрон с последните сигнали, свързани с паричната политика на Европейската централна банка (ЕЦБ), както и решението за понижение на лихвата на Федералния резерв (ФЕД) на САЩ. Прогнозите за запазването на лихвите по депозитите в лева и евро обаче до голяма степен не се реализираха, докато тези в долари предвиждаха леко повишаване. Лихвите по кредитите в трите валути също ще спаднат и ще се запази тенденцията на понижение от второто тримесечие на годината.
Основният лихвен процент ще остане без промяна, прогнозират още експертите. „С оглед на последните решения на Европейската централна банка (ЕЦБ) и Федералният резерв (ФЕД), както и запазващата се висока ликвидност на банковата система, няма предпоставки за рязко покачване на основния лихвен процент", пише още в доклада на българското финансово министерство. Инфлацията в страната пък може леко да се повиши. Причина за това са някои шокове в предлагането в световен мащаб като например на свинско месо, както и по-високите цени електроенергията и топлоенергията в страната.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.09 | ▲0.26% |
USDJPY | 148.63 | ▲0.50% |
GBPUSD | 1.29 | ▼0.15% |
USDCHF | 0.88 | ▲0.31% |
USDCAD | 1.44 | ▼0.38% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 41 892.90 | ▲1.37% |
S&P 500 | 5 698.38 | ▲1.69% |
Nasdaq 100 | 19 935.80 | ▲1.90% |
DAX 30 | 23 336.00 | ▲2.51% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 83 923.10 | ▼0.51% |
Ethereum | 1 911.92 | ▼1.32% |
Ripple | 2.32 | ▼2.81% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 67.16 | ▲0.51% |
Петрол - брент | 70.54 | ▲0.56% |
Злато | 2 984.98 | ▼0.04% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 556.88 | ▼0.92% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.60 | ▼0.28% |
Germany Bund 10 Year | 127.30 | ▼0.20% |
UK Long Gilt Future | 91.90 | ▼0.07% |