Снимка: iStock
Теодор Минчев
Паладият продължава да регистрира нови исторически рекорди. Днес, благородният метал, използван предимно в катализаторите на бензиновите автомобили, достигна нива от 1 780 долара за унция.
И докато причините за поскъпването на паладия, до голяма степен се коренят в стесненото предлагане на метала (изпреварвано от търсенето), в среда на високо търсене от автомобилната индустрия, прави впечатление един друг факт. А именно - рекордната "надценка", която има паладият, спрямо своята "по-голяма сестра" - платината.
Нещо повече, съотношението платина-паладий, достигна рекордно ниското в историята си ниво от 0.5. Подобно съотношение - от 0.57 сме виждали единствено през 2001-ва година, точно преди разгара на "технологичния балон".
Експерите обаче, не са толкова убедени, че подобно ниско съотношение между двата метала е оправдано и стабилно в дългосрочен план. Защото и двата метала се използват при катализаторите на автомобилите. Проблемът е, че платината е специализирана при дизеловите автомобили, които се радват на силен спад в продажбите, след скандала с Volkswagen и новите по-строги емисии, докато паладият е ориентиран към автомобилите с бензинови двигатели.
Истината е, че все повече автомобилопроизводители могат да започнат да настройват своите бензинови катализатори да работят с платината. А причините за това са - освен крайно високите цени на паладия и далеч по-евтината платина в момента, но и традиционния недостиг в предлагането на паладия, където търсенето изпреварва предлаганото в последните осем години.
Единственият проблем за момента е, че за да преминат към ползването на платина, автомобилните производители трябва да пренастроят своето производство. Защото катализаторите не са еднотипни. Тоест, на индустрията ще й трябва време.
Трябва да се име предвид, че паладият се търгува при цена два пъти по-висока от платината в момента, или с премия от 880 долара за унция. Това се сравнява със средна премия за платина през последните 25 години от близо 475 долара.
"Платината е замествала паладия в бензиновите автомобили в минали пикови в цените на паладия", каза Тревор Реймънд, директор на изследването на Световния съвет за инвестиции в Платина, посочвайки предишния скок на цените на паладий над платината през 2000 г., когато именно платината достига рекордно ниско съотношение спрямо паладия от 0.57.
„Днес не е въпрос само на цената, но и на предлагането“, продължи Реймънд, като започна новия анализ на WPIC за търсенето и предлагането за третото тримесечие.
Докато паладийът не работи в дизеловите автокатализатори, той може да бъде заменен с платина в бензинови катализатори. Но "това не е едно движение на превключване за нас", каза техническият специалист на General Motors д-р Рахул Митал миналия месец, обяснявайки, че двата метала не могат просто да бъдат заместени в една и съща каталитична система.
Наред с широката си гама от индустриални приложения, платината миналата година намери 42% от глобалното си търсене от автокатализатори, предимно за дизелови двигатели. Металът рязко поевтиня, след избухването на скандала с емисиите на VW през 2015 г., съвпадайки със спада в продажбите на нови дизелови леки автомобили в Западна Европа. Делът на продажбите им намалява от почти 56% от новите регистрации в региона през 2011 г. до под 35% през лятото 2018 г. ,
Общото търсене на платина ще изостава от предлагането с половин милион унции както през тази, така и през следващата година, се казва в новия доклад на WPIC - излишък от над 15 тона на глобален пазар от 232 тона.
Цената на Palladium междувременно се повиши до нови ценови рекорди за всички времена. Той намира 79% от своето търсене за 2017 г. от автокатализатори за бензинови двигатели.
За разлика от сестринския си метал, паладийът в момента е в дефицит, като през 2018 г. предлагането изостана зад търсенето със 7.4 тона според преработващата и технологична фирма Johnson Matthey, или може би около 35 тона според Metals Focus и конкурентната консултантска компания Thomson Reuters GFMS (сега преименувана Refinitiv).
„Цените на паладий са почти упеторен от началото на това десетилетие, отбелязват специалисти консултанти Metals Focus, но доставките през 2018 г. се увеличават с малко над 10% от 2010 г.“.
В отговор на изоставането на цената и излишъка при платината, обемът на платина, използвана в автокатализаторите, нараства 61% от 1999 г. до 2002 г. Тези цифри включват търсенето както на бензинови, така и на дизелови системи за превозни средства, а скокът съвпадна със скока в продажбите на западноевропейски дизелови автомобили от 28.4% до 40.3% от новите регистрации по данни на търговския орган ACEA.
Гледайки напред, хибридните електрически превозни средства „обикновено са сертифицирани за по-ниски нива на вредни емисии“, заяви генералният директор на GM Рахул Митал на годишната конференция на Лондонската асоциация за пазари на бикове в Бостън миналия месец.
Това би трябвало да означава постоянно, ако не по-голяма употреба на метали от групата на платината като цяло, тъй като автоматичните системи, необходими за намаляване на емисиите при използване на бензинов или дизелов двигател на автомобила, ще изискват може би по-големи натоварвания.
Сега, изправени пред "значително по-строгите" правила за вредните емисии, отколкото се прилагат в Европа или в Съединените щати, в Китай производителите на автомобили вероятно ще открият нарастващия проблем за доставките на паладий, каза Реймънд от WPIC.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.08 | ▼0.86% |
USDJPY | 152.87 | ▲0.94% |
GBPUSD | 1.30 | ▼0.60% |
USDCHF | 0.87 | ▲0.76% |
USDCAD | 1.39 | ▲0.38% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 42 678.00 | ▲0.60% |
S&P 500 | 5 846.88 | ▲0.53% |
Nasdaq 100 | 20 405.40 | ▲0.31% |
DAX 30 | 19 370.90 | ▲0.83% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 71 338.80 | ▲2.82% |
Ethereum | 2 507.67 | ▲3.52% |
Ripple | 0.52 | ▲1.54% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.68 | ▼0.55% |
Петрол - брент | 75.18 | ▼0.40% |
Злато | 2 737.43 | ▼0.30% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 568.25 | ▼0.72% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.00 | ▼0.57% |
Germany Bund 10 Year | 131.78 | ▲0.06% |
UK Long Gilt Future | 93.40 | ▼0.56% |