Tesla изненада приятно инвеститорите с изнасяне на тримесечна печалба вчера, която изпрати акциите на компанията с над 20% нагоре по време на извънборсовия пазар. До голяма степен за това съдейства и обещанието на изпълнителния директор на компанията - Илън Мъск да пусне през следващата година на пазара по-евтин SUV и повече технологии за автономно шофиране. Това ще помогне на Tesla да остане пред основните си конкуренти, които се втурват на пазара на електрическите превозни средства, създаден от компанията.
Акциите поскъпнаха с близо 21% до 307.12 долара след неочакваните резултати, преминавайки 300 долара за първи път от 1 март насам, след като рекордните доставки и намаление разходите осигуриха печалба през третото тримесечие.
Tesla в сряда отчете увеличение на паричния баланс до 5.3 милиарда долара и отчете печалба от 1.86 долара на акция, разбивайки очакванията на анализатора за загуба от 42 цента.
Toвa e пъpвaтa тpимeceчнa пeчaлбa нa Теѕlа cлeд ĸaтo тя oтбeлязa тaĸaвa зa пocлeднo пpeз втopoтo тpимeceчиe нa 2018 гoдинa. Πpoизвoдитeлят нa eлeĸтpoмoбили e oтчитaл пeчaлбa caмo oщe двa пъти в иcтopиятa cи, oтĸaĸтo ce тъpгyвa нa фoндoвия пaзap - вeднъж пpeз 2013 и вeднъж пpeз 2016 гoдинa.
Резултатите от третото тримесечие са важен "крайъгълен камък" за Tesla и изкуплението за Мъск, който трябваше да се оттегли като председател след поредица от скандали и инвеститорски съмнения относно способността на Tesla да издържи на конкуренцията на по-големите и по-добре капитализирани глобални съперници.
Брутните маржове на Tesla, важен показател за печалба за инвеститорите, надминаха очакванията и Tesla заяви, че е „силно уверен“ в превишаването на ниския край на годишната си глобална цел за доставка на превозни средства.
Но Tesla все още не е доказал, че може да бъде постоянно печеливш, докато управлява старта на производството на масовия седан Model 3 в новата си фабрика в Шанхай и на SUV-то Model Y, планиран за догодина.
"Като се има предвид бързата скорост на разширяване, Tesla ще се изправи пред значителни изисквания за парични средства", казва Никълъс Хает, анализатор от Hargreaves Lansdown.
Компанията в сряда заяви, че производството в Шанхай на Model Y върви пред определените срокове и се очаква да стартира до лятото на 2020 година.
Tesla също трябва да покрива разходите, тъй като разработва гигафабрика в Европа, камион Semi, електрически пикап, ново поколение на Tesla Roadster и функции за автономно шофиране.
Производителят заяви, че е намалил разходите с 16% на годишна база, като се позова на подобрения в оперативната ефективност и намаляване на производствените и материални разходи. Мъск каза по време на конференция, че оперативните разходи са най-ниските от началото на производството на Model 3.
Очакванията за маржа са по-високи за Model Y, отколкото за Model 3, докато производствените разходи са приблизително същите като за Model 3, заяви Зак Киркхорн, главен финансов директор на Tesla.
Превозните средства на Model 3, произведени във фабриката в Шанхай, ще имат приблизително същите маржове като тези, произведени във Фремонт, Калифорния, каза той.
Tesla също очаква като цяло да има положителен паричен поток, тъй като продажбите са нараснали до степен за самостоятелно финансиране.
Това ще позволи на компанията да инвестира в подразделения, съсредоточени върху устойчивата енергия, включително пускането на третата версия на слънчевата им соларна система тази седмица.
"Сега, когато производството на Model 3 е на добро място и се насочихме към страхотно място, ние възстановихме инвестициите за съхранение на слънчева енергия на Tesla. Това ще бъде наистина луд растеж.", коментира Мъск по време на конференцията.
Мъск каза още, че Tesla е отворена за доставка на батерии и други компоненти, за други автомобилни производители.
Преди година Tesla изнесе тримесечен отчет, който по подобен начин превиши очакванията на инвеститорите, който изпрати акциите на компанията с 31% нагоре през следващите два месеца, само за да види спад в книжата си през по-голямата част на 2019-та година, при помнят експерти.
Инвеститорите в миналото са проявили нетърпение към системните провали на компанията за изпълнение на финансовите и производствените цели. По-рано този месец акциите на Tesla спаднаха, след като компанията съобщи, че е доставила 97 000 автомобила за третото тримесечие, само с 2% над предходното тримесечие.
Но Tesla в сряда надхвърли обещанията на милиардера Мъск, който през юли заяви, че Tesla ще достигне до печалба през третото тримесечие на тази година.
Компанията обяви, че планира да достави 360 000 до 400 000 превозни средства за цялата 2019 г., а в сряда заяви, че е „много уверена в надхвърлянето на 360 000 доставки през тази година“.
Анализаторите поставят под въпрос колко бързо ще нараснат продажбите на превозни средства на Tesla, тъй като правителствените субсидии за покупка на електрически превозни средства намаляват в САЩ, Китай и други пазари.
Киркхорн заяви в сряда, че Tesla отбелязва нарастващи нива на поръчки на всички пазари, като текущите поръчки за това тримесечие надвишават тези от предходните три месеца.
Tesla заяви, че има за цел да произвежда поне 1000 автомобила Model 3 седмично в новата китайска фабрика до края на тази година, но не е ясно кога ще изпълни производствените цели в края на годината поради несигурността около поръчките, труда и доставчиците.
Приходите паднаха с близо 8% до 6.30 милиарда долара през тримесечието, завършило на 30 септември. Анализаторите очакваха приходи от 6.33 милиарда долара, според данни на IBES от Refinitiv.
Федералните регулатори за безопасност разглеждат функцията на автомобилите на компанията за автономно шофиране, след като в интернет започнаха да се появяват видеоклипове, показващи, че Teslas без шофьор удря препятствия или почти удря други превозни средства.
Мъск заяви в сряда, че актуализациите на софтуера през следващите седмици ще подобрят тази функция.
Още по темата:
Инвеститор продава акции на Tesla за 39 милиона долара преди резултатите на компанията
Трите заплахи пред пазарите в момента
Позитивната прогноза на Мъск за продажбите