След стабилно представяне през последните месеци един метал успя бързо да натрупа преднина пред златото през тази година. Паладият достигна нов връх с цена от 1800 долара и за това помогнаха по-строгите правила за изхвърляните в атмосферата вредни емисии. В същото време златото се търгува на ниво от около 1490 долара за унция.
Причината е, че металът е използван за производството на катализатори за автомобили. В резултат от началото на годината досега неговата цена е нараснала с над 40 години, пише Bloomberg.
Спот цената на паладия нарасна до 1800,09 долара по време на ранната търговия във вторник, след като в понеделник успя за кратко да скочи до 1820,20 долара. Металът, който е добиван в Южна Африка и Русия, поскъпва в продължение на шест поредни тримесечия.
Търсенето продължава да нараства на фона на въведените от Европа и Китай по-строги изисквания за изхвърляните от автомобилите вредни емисии.
"Тази напрегнатост на пазара продължава да бъде основният двигател на ръста", казва анализаторът за пазара на суровините в TD Securities Райън МакКей.
В резултат на силното търсене компаниите увеличават добива на метала. В Южна Африка той расте за 18-ти пореден месец към края на август. Към същия период добивът в Русия остава в застой.
Според експерти обаче благоприятният момент за производителите може би е към своя край. Причината е, че високата цена вероятно ще принуди автомобилните производители да търсят алтернативни по-достъпни метали. Един от тях е платината, но при нея са необходими подобрения, за да има същите функции като катализаторите, в които е използван паладий.
За разлика от сестринския си метал, паладият в момента е в дефицит, като през 2018 г. предлагането изостана зад търсенето със 7.4 тона според преработващата и технологична фирма Johnson Matthey, или може би около 35 тона според Metals Focus и конкурентната консултантска компания Thomson Reuters GFMS (сега преименувана Refinitiv).
„Цените на паладий са почти упеторени от началото на това десетилетие, отбелязват специалисти консултанти Metals Focus, но доставките през 2018 г. се увеличават с малко над 10% от 2010 г.“.
В отговор на изоставането на цената и излишъка при платината, обемът на платина, използвана в автокатализаторите, нараства 61% от 1999 г. до 2002 г. Тези цифри включват търсенето както на бензинови, така и на дизелови системи за превозни средства, а скокът съвпадна със скока в продажбите на западноевропейски дизелови автомобили от 28.4% до 40.3% от новите регистрации по данни на търговския орган ACEA.
Гледайки напред, хибридните електрически превозни средства „обикновено са сертифицирани за по-ниски нива на вредни емисии“, заяви генералният директор на GM Рахул Митал на годишната конференция на Лондонската асоциация за пазари на бикове в Бостън миналия месец.
Това би трябвало да означава постоянно, ако не по-голяма употреба на метали от групата на платината като цяло, тъй като автоматичните системи, необходими за намаляване на емисиите при използване на бензинов или дизелов двигател на автомобила, ще изискват може би по-големи натоварвания.
Сега, изправени пред "значително по-строгите" правила за вредните емисии, отколкото се прилагат в Европа или в Съединените щати, в Китай производителите на автомобили вероятно ще открият нарастващия проблем за доставките на паладий, каза Реймънд от WPIC.
Още по темата:
Това ли ще е арбитражът на следващите две години?
Ето защо паладият продължава да поскъпва!
Възможност за арбитраж между паладия и златото?