Паладият продължава с рекордното си поскъпване, като днес отбеляза нов исторически рекорд при нива от над 1 830 долара. Това прави белият метал вече над два пъти по-скъп от платината. Освен, че е най-скъпият благороден метал в момента, паладият е с над 25% по-скъп от златото. От началото на годината металът е поскъпнал с малко над 50% и за втора година се насочва към приза "най-добре представящ" се метал за годината.
И докато причините за поскъпването на паладия до голяма степен се коренят в стесненото му предлагане, прави впечатление един факт - рекордната "надценка", която има паладият, спрямо своята "по-голяма сестра" - платината.
Нещо повече, съотношението платина-паладий, достигна рекордно ниското в историята си ниво от под 0.5. Подобно съотношение - от 0.57 сме виждали единствено през 2001-ва година, точно преди разгара на "технологичния балон".
Това се сравнява със средна премия за платина през последните 25 години от близо 475 долара.
Експерти, обаче, не са толкова убедени, че подобно ниско съотношение между двата метала е оправдано и стабилно в дългосрочен план. Защото и двата метала се използват при катализаторите на автомобилите.
Проблемът е, че платината е специализирана при дизеловите автомобили, които се радват на силен спад в продажбите, след скандала с Volkswagen и новите по-строги емисии, докато паладият е ориентиран към автомобилите с бензинови двигатели.
Истината е, че все повече автомобилопроизводители могат да започнат да настройват своите бензинови катализатори да работят с платина. А причините за това са две - освен крайно високите цени на паладия и далеч по-евтината платина в момента, но и традиционния недостиг в предлагането на паладия, където търсенето изпреварва предлаганото в последните осем години.
Дори и платината да не измести паладия, перспективите по направление на очакванията от автомобилната индустрия, също не са особено "розови". Анализаторите очакват сериозно свиване на продажбите на нови автомобили през следващата година, както и масово преминаване към електрически и хибридни возила, които да "изядат" от дела на традиционните автомобили с двигатели с вътрешно горене.
"Платината е замествала паладия в бензиновите автомобили в минали пикови в цените на паладия", каза Тревор Реймънд, директор на изследването на Световния съвет за инвестиции в Платина, посочвайки предишния скок на цените на паладий над платината през 2000 г., когато именно платината достига рекордно ниско съотношение спрямо паладия от 0.57.
За разлика от сестринския си метал, паладият в момента е в дефицит, като през 2018 г. предлагането изостана зад търсенето със 7.4 тона според преработващата и технологична фирма Johnson Matthey, или може би около 35 тона според Metals Focus и конкурентната консултантска компания Thomson Reuters GFMS (сега преименувана Refinitiv).
„Цените на паладия са почти упеторени от началото на това десетилетие", отбелязват специалисти от консултантската компания Metals Focus, но доставките, според тях, през 2018 г. се увеличават с малко над 10% от 2010 г.
Още по темата:
Ето защо паладият продължава да поскъпва
Възможност за арбитраж между златото и паладия