В началото на тази година Snapchat надмина бройката от 200 милиона ежедневно активно потребители - важен момент за технологичния стартъп. Сега, осем години след основаването си, Snap - компанията, която притежава приложението за споделяне на снимки (Snapchat) - се надява да постигне друг важен момент, а именно да започне да печели пари.
Тя е само една от многото технологични компании за милиарди долари, която никога не е реализирала печалба. Това, което се случва е, че тези стартъпи изливат финансите, събрани от инвеститорите, обратно в растеж, като губят пари ежегодно.
На инвеститорите им остава да се надяват, че компаниите един ден ще станат печеливши, което ще им позволи да изкарат пари. Така се случва при някои от стартъпите. Facebook например за първи път реализира печалба пет години след основаването си и увеличава печалбите си до 6,9 милиарда долара миналата година. Amazon, основана през 1994 г., не реализира печалба до 2001 г. и до скоро беше сравнително слаба по този показател.
Но докато стартъпите често имат за цел да убедят инвеститорите, че са следващия Facebook или Amazon, подобни истории за успех не са толкова често срещани и пътищата към рентабилност могат да са обречени. Независимо от това, данните свързани с инвестициите показват, че банкерите са все по-готови да подкрепят стартъпите, които остават непечеливши за дълъг период от време.
Доклад от Pitchbook, публикуван по-рано тази година, показва, че от 100 стартъпа на стойност над 1 милиард долара за успешно завършване на първоначално публично предлагане от 2010 г. насам, 64% са били нерентабилни. Миналата година нерентабилните компании, които са станали публични, са се представили по-добре от печелившите, сочат от изданието Recode.
Business Insider представя 9 компании, които се оценяват в милиарди, но все още не са печеливши:
1. SnapОснована: 2011 г.
Текуща оценка на компанията: 21.7 млрд. долара
Нетна загуба през 2018 г.: 1.3 млрд. долара
2. ZillowОснована: 2004 г.
Текуща оценка на компанията: 8.38 млрд. долара
Нетна загуба през 2018 г.: 119.9 млн. долара
3. SquareОснована: 2009 г.
Текуща оценка на компанията: 29.6 млрд. долара
Нетна загуба през 2018 г.: 38.46 млн. долара
4. UberОснована: 2009 г.
Текуща оценка на компанията: 50.4 млрд. долара
Нетна загуба през 2018 г.: 1.8 млрд. долара
5. LyftОснована: 2012 г.
Текуща оценка на компанията: 14.59 млрд. долара
Нетна загуба през 2018 г.: 911 млн. долара
6. PinterestОснована: 2009 г.
Текуща оценка на компанията: 10.9 млрд. долара
Нетна загуба през 2018 г.: 63 млн. долара
7. WeWorkОснована: 2010 г.
Текуща оценка на компанията: 4.9 млрд. долара
Нетна загуба през 2018 г.: 1.6 млрд. долара
8. SpotifyОснована: 2006 г.
Текуща оценка на компанията: 25.8 млрд. долара
Нетна загуба през 2018 г.: 78 млн. долара
9. Tesla
Основана: 2003 г.
Текуща оценка на компанията: 59.3 млрд. долара
Нетна загуба през 2018 г.: 976 млн. долара
Източник: Money.bg