Борсово търгуваните фондове, фокусирани върху платината, използвана предимно за ограничаване на вредните емисии от дизеловите автомобили, привлякоха през изминалата година 850 милиона долара. Това бе най-големия годишен приток на средства.
Хедж фондовете и другите големи спекуланти повишиха своите бичи залози върху платината до най-високото им ниво от повече от три години.
Платината загуби от своя блясък за инвеститорите след "дизеловият скандал", свързан с Volkswagen през 2015-та година и от тогава бе в постоянен спад. Отказът на потребителите от дизеловите автомобили до голяма степен бе в основата на това металът да "изпадне в немилост".
"Пазарът обаче надцени спада на търсенето на автокатализатори, тъй като по-строгите стандарти за вредни емисии изискват по-голямо зареждане на благородния метал", каза в телефонно интервю за CNBC Райън Маккай, стоков стратег на TD Securities.
„Пазарът беше много недоинвестиран в платина през 2017 и 2018 г. и това се дължи основно на очакванията за дизела след скандала с вредните емисии", каза Маккай. „Тази година инвеститорите започнаха да обичат повече платината. Силната връзка на метала със златото със сигурност е помогнала. Индексните фондове бяха друг двигател за "белия метал"", допълни още експертът.
През третото тримесечие броят на дизеловите автомобили, регистрирани в целия Европейски съюз, най-големият пазар за такива превозни средства, се понижи с 14% до 1 милион бройки, като дялът на сегмента в автомобилната индустрия е под 30%, заяви Европейската асоциация на автомобилните производители в доклад през ноември.
Така наречените платинени метали от групата, които включват паладий и родий, ще останат в недостиг през тази година, тъй като по-строгите стандарти за емисии компенсират мекото търсене на автомобили, заяви анализаторът Сюзън Бейтс от Morgan Stanley.
Дисбалансът на доставките при паладия може да доведе до заместване, което би могло да бъде „най-вероятният лек за големия излишък от платина“ от около 871 000 унции, казаха още експертите на щатската инвестиционна банка.
Платината, която се използва и в бижутата, се търгуваше с премия към злато до 2014 г. След повсеместното поевтиняване на благородните метали и нарастващата популярност на бензиновите автомобили, паладият изпревари по цена платината през 2017-та година и от тогава се задържа над нея. В момента премията на паладия над платината е рекордна, като той е по-скъп близо два пъти повече от "сестринския" си метал.
Платината обаче започва да проявава признаци на наваксване, след като през декември цената й се покачи с 8.6%.
До 2025 г. около 850 000 унции паладий, използван в автокатализатори, могат да бъдат заменени с платина, „като по този начин се балансира и двата пазара“, заявиха от Morgan Stanley на 11 декември.
Рано тази сутрин платината се търгува при нива от 965 долара за унция, докато паладият се разменя при нива от 1 940 долара за унция. Паладият добави 59% към стойността си през изминалата година, превръщайки се в най-добре представящия се метал.
Още по темата:
Паладият с нов рекорд - вече над два пъти по-скъп от платината
Ето защо паладият продължава да поскъпва
Възможност за арбитраж между златото и паладия