Какъв старт само на новата 2020-та година... САЩ ликвидираха ирански генерал, а Иран отговори с атака над американски бази. Няма как всичко това да не инициира изключително голяма волатилност.
Но ако си мислите, че активите, които в най-голяма степен се облагодетелстваха от геополитическото напрежение са златото и петрола, или пък йената, то ще сбъркате.
Бърз преглед на класовете активи сочи, че малко нетипично, с най-голямо повишение за тази година се отличават два интересни актива - биткойнът и паладия.
От началото на годината, най-голямата и стара криптовалута е добавила 17% към стойността си, докато белият благороден метал - паладият, е поскъпнал с 8.3%. Интересен е фактът, че повишението на паладия до нови рекордни стойности, става реалност след една нова рекордна година за него, през която той поскъпна с над 50%.
За сравнение златото е добавило едва наполовина на ръста в паладия, или около 4%. С приблизително 4% е поскъпнало и среброто.
Как стои петролът в цялата картина? "Черното злато" е добавило по-малко от пет процента от началото на годината.
Защо биткойнът и останалите криптовалути поскъпнаха толкова много?
Потенциалните причини за поскъпването на биткойна са по няколко направления. На първо място дигиталната валута обърна посоката си на негативно движение преди коледните празници миналата година след новината, че разходите за добиване на един биткойн са около 6 300 долара. Това се прие от инвеститорите като признак, че потенциалното поевтиняване на криптовалутата под това ниво е малко вероятно.
Следват геополитическото напрежение, след конфликта между САЩ и Иран, който тласна инвеститорите към "некорелирани активи", за каквито се приемат криптовалутите. Не е изненада и поскъпването на останалите водещи криптовалути, като например рипълът, добавил над 30% към най-ниските стойности от началото на годината, или над два пъти повече от повишението при биткойна. Трябва да се отбележи обаче, че рипълът запази цената си почти без промяна, през изминалата година, на фона на поскъпването на биткойна с над 120%.
Интересни факти за биткойна
Интepecни фaĸти oĸoлo битĸoйнa в мoмeнтa:
Bъпpeĸи пocĸъпвaнeтo cи пpeз тaзи гoдинa, битĸoйнът вce oщe ce тъpгyвa c около 60% пoд нaй-виcoĸoтo cи нивo oт 20 089 дoлapa oт 17 дeĸeмвpи 2017 г.
Πaзapнaтa ĸaпитaлизaция нa нaй-гoлямaтa и cтapa ĸpиптoвaлyтa e мaлĸo нaд 151 милиapдa дoлapa. Ceгa тoй e c дoминaция oт oĸoлo 69% oт oбщaтa ĸaпитaлизaция нa вcичĸи ĸpиптoвaлyти.
Cpeднo днeвният тъpгyвaн oбeм нa битĸoйнa e oĸoлo 17 милиapдa дoлapa, ĸaтo ce извъpшвaт cpeднo oĸoлo 315 000 тpaнзaĸции нa дeн c ĸpиптoвaлyтaтa.
Cpeднaтa тaĸca зa тpaнзaĸция c битĸoйн e oĸoлo 0.6 дoлapa. в мoмeнтa.
Kъм мoмeнтa имa 13 322 битĸoйн милиoнepa, или aдpecи, ĸoитo дъpжaт битĸoйн нa cтoйнocт нaд 1 милиoн дoлapa. Ocвeн тoвa пъpвитe 10 битĸoйн aдpecи cъдъpжaт 5.4 пpoцeнтa oт oбщoтo пpeдлaгaнe, пъpвитe 100 - 14.4 пpoцeнтa, a пъpвитe 1000 - 34.5 пpoцeнтa.
Koмпaниятa c пaзapнa ĸaпитaлизaция нaй-близo дo битĸoйнa e ĸитaйcĸaтa тeлeĸoмyниĸaциoннa ĸoмпaния Сhіnа Моbіlе.
Ha 29 нoeмвpи 2017 г. пpocлoвyтият битĸoйн-зaщитниĸ Джoн Maĸaфи пpoгнoзиpa, чe битĸoйнът щe дocтигнe цeнa oт 1 милиoн дoлapa дo ĸpaя нa 2020 г. И мaĸap вce oщe дa имa oĸoлo гoдинa вpeмe, eдвa ли мoжe дa ce oчaĸвa тaзи пpoгнoзa дa ce cбъднe. Ho aĸo cлyчaйнo ce cбъднe...
Зa дeн битĸoйнът ĸoнcyмиpa пpиблизитeлнo 200 милиoнa ĸилoвaтчaca eлeĸтpoeнepгия. Гoдишнo тoвa ce paвнявa нa 73 тepaвaтчaca. Toвa e eĸвивaлeнт нa пoтpeблeниeтo нa eнepгия в Aвcтpия или нa 6.8 милиoнa дoмaĸинcтвa в CAЩ. Πoтpeблeниeтo нa eнepгия oт битĸoйн ceгa пpeдcтaвлявa 0.3% oт пoтpeблeниeтo нa eлeĸтpoeнepгия в цeлия cвят.
Eждeднeвнo cъoбщeниятa в coциaлнaтa мpeжa Тwіttеr ca oĸoлo 17 000.
Защо поскъпва паладият?
Паладият продължава да регистрира нови исторически рекорди. Днес, благородният метал, използван предимно в катализаторите на бензиновите автомобили, достигна нива от 2 090 долара за унция.
И докато причините за поскъпването на паладия, до голяма степен се коренят в стесненото предлагане на метала (изпреварвано от търсенето), в среда на високо търсене от автомобилната индустрия, прави впечатление колко по-скъп е той от платината - над два пъти.
Съотношението цена платина-паладий, достигна рекордно ниското в историята си ниво от 0.5. Подобно съотношение – от 0.57 сме виждали единствено през 2001-ва година, точно преди разгара на “технологичния балон”.
Експерите обаче, не са толкова убедени, че подобно ниско съотношение между двата метала е оправдано и стабилно в дългосрочен план. Защото и двата метала се използват при катализаторите на автомобилите. Проблемът е, че платината е специализирана при дизеловите автомобили, които се радват на силен спад в продажбите, след скандала с Volkswagen и новите по-строги емисии, докато паладият е ориентиран към автомобилите с бензинови двигатели.
Истината е, че все повече автомобилопроизводители могат да започнат да настройват своите бензинови катализатори да работят с платината. А причините за това са – освен крайно високите цени на паладия и далеч по-евтината платина в момента, но и традиционния недостиг в предлагането на паладия, където търсенето изпреварва предлаганото в последните осем години.
Единственият проблем за момента е, че за да преминат към ползването на платина, автомобилните производители трябва да пренастроят своето производство. Защото катализаторите не са еднотипни. Тоест, на индустрията ще й трябва време.
Трябва да се име предвид, че паладият се търгува при цена два пъти по-висока от платината в момента, или с премия от 990 долара за унция. Това се сравнява със средна премия за платината през последните 25 години от близо 475 долара!
“Платината е замествала паладия в бензиновите автомобили в минали пикови в цените на паладия”, каза Тревор Реймънд, директор на изследването на Световния съвет за инвестиции в Платина, посочвайки предишния скок на цените на паладий над платината през 2000 г., когато именно платината достига рекордно ниско съотношение спрямо паладия от 0.57.
„Днес не е въпрос само на цената, но и на предлагането“, продължи Реймънд. Докато паладият не работи в дизеловите автокатализатори, той може да бъде заменен с платина в бензинови катализатори. Но “това не е едно движение на превключване за нас”, каза техническият специалист на General Motors д-р Рахул Митал миналия месец, обяснявайки, че двата метала не могат просто да бъдат заместени в една и съща каталитична система.
Общото търсене на платина ще изостава от предлагането с половин милион унции през текущата година, според експерти. За разлика от сестринския си метал, паладийът в момента е в дефицит, което до голяма степен предопределя и новите рекорди.
„Цените на паладия са почти упеторени от началото на това десетилетие, отбелязват специалисти консултанти Metals Focus, но доставките през 2018 г. се увеличават с малко над 10% от 2010 г.“.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка, или продажба на финансови активи
Още по темата:
Възможност за арбитраж между златото и паладия?
Случилото се при паладия вече се е случвало и свършва неочаквано...