Акциите ориентирани към стойност ще поскъпнат отново, просто не знаем кога. Това е посланието на Брет Арендс, колумнист в изданието MarketWatch.
Ако сте активен инвеститор в стойност или просто държите пари за пенсиониране във взаимен фонд в акции, ориентирани към стойност, добре... Но за съжаление досега сте загубили около една пета от парите си, докато конкурентните активи, ориентирани към ръст, почти са запазили стойността си.
Пазарните загуби през 2020 г. са почти изцяло реализирани от инвестиции в стойност. За съпоставка големите компании ориентирани към ръст, като Amazon, Facebook, Netflix и Google или са при нови върхове, или са много близо до тях.
И това допълнително влошава ситуацията на инвеститорите в стойност, гледайки доброто представяне на алтернативния избор. Инвестициите в стойност изостават от тези ориентирани към ръст след финансовата криза 2008-2009.
Последното десетилетие ръстът е победил стойността с около 70 пълни процентни пункта. И това определено боли...
Инвестициите в стойност са толкова не на мода, че популярният инвеститор Чарлз дю Вол отвори отново за нови клиенти, след като бе ограничил достъпът поради твърде големия инвеститорски интерес в края на 2008 г.
Инвестициите в стойност и растеж отдавна воюват постоянно на фондовия пазар. Инвеститорите в стойност следват следната логика - те търсят да купуват евтини акции в сравнение с основните днес. Предпочитат текуща парична стойност и текущи дивиденти. Където е възможно, те обичат да купуват толкова евтини акции, че дори нещата да се объркат, в крайна сметка да могат да получат парите си. Това обикновено означава инвестиране в скучни, но утвърдени компании.
Инвеститорите в растеж от друга страна са готови да залагат на несигурността на бъдещето. Те купуват това, което се надяват, че ще бъдат компаниите на утрешния ден. И са готови да плащат високи - понякога небесно високи - цени за привилегията.
Може с основание да твърдите, че компании като Amazon и Netflix са компании които ще съществуват както днес, така и утре и имат страхотен фундамент. Но рискът „растеж“, който инвеститорите поемат, е, че те плащат много повече за този растеж.
Понастоящем акциите на Amazon се продават за 112 пъти печалбата на акция за миналата година. Тоест вие плащате 112 долара за всеки долар печалба след данъци, която компанията е направила през миналата година. Така че някой, който купува акции на Amazon тук, не просто залага, че Аmazon има страхотен бизнес днес, но и че той ще е още "по-страхотен" и утре.
Междувременно Verizon Communications, една от най-добрите „стойностни“ акции на пазара, се продава за едва 12 пъти печалбата от миналата година или едва една десета от това което се плаща за Amazon. Някой, който купува Verizon, не очаква голям растеж в бизнеса на компанията утре. Той е доволен на това което притежава сега и на дивидентната доходност на Verizon от 4.5%.
Разделението между стойност и растеж е старо почти колкото фондовата борса. Бенджамин Греъм обикновено се смята за баща на инвестирането на стойност.
Филип Фишър от 50-те години на миналия век е сред най-известните апостоли на инвестиране в растеж. Той твърди, че ключът към спечелването на големи пари е да се намерят големи компании за дългосрочен растеж, да се купят и след това почти да се държат завинаги.
Кой е прав? Е, най-вероятно и двете. Просто зависи колко плащате за акциите. Уорън Бъфет, по-специално, казва, че е бил повлиян както от Греъм, така и от Фишър (Въпреки че инвестиционната му компания, Berkshire Hathaway BRK.B, сега е голям компонент от американския индекс на "стойност".)
Мрачното представяне на т. нар. „Стойност“ след финансовата криза породи нова вълна от търсене на смисъл сред инвеститори и учени.
Професорите по финанси Юджийн Фама и Кенет Френч, които дълго време твърдяха, че акциите, ориентирани към стойност, имат тенденция да надминават пазара във времето, наскоро признаха, че дългосрочното превъзходство на стойността изглежда драстично избледнява.
Акциите с голяма стойност победиха общия пазарен индекс със средно 0.36 процентни пункта на месец от 1963 до 1991 г., изчисляват те. (Това означава средно около 4.4% годишно).
Но след 1991 г. това се срина до едва 0.05 процентни пункта на месец, казват те. (Това е около 0.6% годишно). „Не отхвърляме хипотезата, че очакваните месечни премии извън извадката са нула“, с това професорите по финанси признават, че в бъдеще инвестирането в стойност може да продължи да се представя зле.
Експертите от Greenwich, Conn. обаче не са толкова убедени в смъртта на инвестирането в стойност. Световната компания за управление на инвестиции AQR смята, че стойността остава жизнеспособна инвестиционна стратегия, въпреки че смятат, че инвеститорите трябва да изчисляват „стойността“ по по-сложни начини.
„Смятаме, че средносрочните коефициенти сега са доста драматично на страната на стойността, пише AQR honcho Cliff Asness в публикация в блога. Това със сигурност е мъчително да стигнем до тук, но ето ни сега и стойността никога не е изглеждала по-евтина".
Последните неволи на инвестирането в стойност не са нищо ново, пише Дейвид Блиц, ръководител на количествените изследвания в мениджъра на пари Robeco. За инвеститорите в стойност току що изминалото десетилетие прилича много на 90-те години на миналия вег - поредното „изгубено десетилетие“, когато те отчаяно излизаха от мода. Това беше последвано от период, когато пазарът се отклони от растеж и се върна обратно към стойността.
Истината е, че двата типа инвестиране се редуват по по-добро представяне през определени дълги периоди от време. В продължение на 14 години растежът биеше стойността до началото на 90-те години. През следващите 11 години беше ред на растежа. През мрачните години на американския пазар от 2000 г. до 2006 г., акциите ориентирани към стойност дадоха малка печалба, докато тези ориентирани към растеж загубиха почти половината от реалната си стойност. И от края на 2006 г. акциите на растежа отново процъфтяваха.
Какво причинява тези промени? Никой наистина не знае. Мода? Промяна на макроикономическата среда? Лихвени проценти? Нова технология? Слънчевите петна?
Може би става въпрос просто за цена. В началото на 2000 г., в пика на манията за растеж, големият фаворит Cisco се търгуваше при съотношение 150 пъти по-големи от печалбата за предходната година. Много утвърдени старомодни компании за стойност се търгуваха при печалба от 10 пъти. Някои дори се търгуваха при пет пъти печалбите си и 10% дивидент. Чиста лудост.
Никой не може да бъде сигурен дали приливът ще се обърне и ако е така, кога. Но масовото относително превъзходство на растежа през последната година и половина изглежда толкова страшно подобно на това през 1998-1999 година.
„Изпълнението на растежа ще приключи, когато най-накрая се разпадне под собствената си тежест, както се случи най-накрая през 2000г., но нямам представа дали това ще се случи следващата седмица или след пет години“, казва инвеститорът ветеран Джош Щраус. Инвестирането в стойност ще възкръсне отново, казва той, но причината за завръщането ще бъде очевидна само в ретроспекция“.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка, или продажба на акции
Още по темата:
Време е да се инвестира в стойност?
7 начина за инвестиране ориентирани към доход