Снимка: iStock
Точно както всяка пропаганда се нуждае от определен зародиш, за да се развие, така правят и борсовите балони. И зародишът може да дойде от шест компонента на широкия щатски индекс в лицето на фодещи технологични компании с изключително "раздута" пазарна капитализация - Facebook, Amazon.com, Alphabet, Netflix, Apple и Microsoft. Или така нарачената група FANGAM.
Всяка от акциите на FANGAM е една невероятна компания и функционира по-добре от останалите бизнеси в този инфектиран с вируси свят (друг зародиш на истината). Но в основата им съществуването е основано на реалния, а не на виртуалния свят.
Например рекламният бизнес на Google ще продължи да заема пазарен дял от недигиталните форми на реклама, но като цяло бизнесите и нормалното функциониране на всички останали водят до най-големият източник на приходи от реклами на компанията.
Ако реалният свят не се справя добре, то няма да се справя добре и Google. Също така в един момент започва да действа законът на големите числа: Компанията не може да расте със свръхестествени темпове завинаги или ще стане по-голяма от пазара, който обслужва.
Тук се сещат така наречените "Nifty Fifty" акции. Тези 50 акции бяха „Символът на корпоративна Америка в края на 60-те и началото на 70-те години на миналия век: Coca-Cola, Walt Disney, IBM, Philip Morris, McDonald's, Procter & Gamble - списъкът продължава с все известни и популярни имена, които сега се причисляват към компаниите ориентирани към стойност.
Светът тогава беше техен. Това бяха акции с едно правило - и това правило беше да ги купувате на всяка цена. Те бяха страхотни компании и колко сте платили за тях нямаше никакво значение. Докато това вече не беше така.
Днешната "Nifty FANGAM" не е толкова скъпа, колкото Nifty Fifty през 1972 г. Инвестиционният съветник Лорънс Хамтил събра проучване, което разделя акциите на Nifty Fifty на две групи. Евтината кошница се търгувала при около 28 пъти печалба, а скъпата - около 60 или повече.
Нито евтината, нито скъпата кошница се справиха добре през десетилетието на 70-те години. В момента Nifty FANGAM запаси се търгуват по-близо до оценката на евтината кошница.
Ако сте закупили и държали Coca-Cola или McDonald's (или който и да е друг състав на Nifty Fifty) през 1972 г., бихте изпитали болезнено десетилетие без възвръщаемост; в действителност, понякога дори сте били с 50% или повече на загуба.
Coca-Cola беше толкова голяма компания през 1974 г., колкото и през 1972 г., но акциите спаднаха с 50% от най-високите й нива.
Величието и миналият растеж не са достатъчни
Като инвеститор в акции днес се боря с няколко въпроса за пазарите. От една страна, лихвените проценти и инфлацията в САЩ бяха много по-високи през 70-те и началото на 80-те години.
Глобализацията е дефлационна, така че всеки ход към деглобализация сега вероятно ще бъде инфлационен - но автоматизацията може да намали инфлационното въздействие. Ако американските лихвени проценти станат отрицателни, тогава съотношението цена-печалба на акциите трябва да се повиши, с изключение на това, че отрицателните проценти показват, че корпоративните печалби се сриват.
Друг проблем: Ако сте държали много от акциите на Nifty Fifty от 1972 до 1992 г., те биха донесли прилична (10%-плюс) възвръщаемост. На теория това звучи чудесно, но повечето инвеститори биха загубили търпение след 10 години нулева или отрицателна възвръщаемост. Казано по друг начин, акционерите, закупили тези акции през 1972 г., най-вероятно не са тези, които са печелили от тях през 1992 г.
Nifty FANGAM са акции с едно правило - хората ги купуват независимо от цената. Отчасти това е разсъждение от огледало за обратно виждане: Ако не сте притежавали тези акции през последното десетилетие, вашето портфолио най-вероятно е изостанало сериозно зад пазара.
Но това, което ни показа Nifty Fifty - че величието и растежът на една компания не са достатъчни - все още е вярно. Оценката какво всъщност плащате за бизнес - винаги е имало значение и винаги ще има.
Отвъд дивидентите, възвръщаемостта на акциите в дългосрочен план се ръководи не само от растежа на печалбата, но и от цената на печалбата. Ако цената на печалбата е висока, това се отразява на възвръщаемостта, която получавате от бъдещи периоди. Инвеститорите ще трябва да се справят с това, когато тези "високолетящи" акции на FANGAM в крайна сметка повлекат пазара надолу.
Още по темата:
Скучните технологични компании, които биха FAANG през 2019-та година
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 339.30 | ▲0.58% |
Ethereum | 3 421.93 | ▲0.72% |
Ripple | 1.46 | ▼0.18% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |