България в момента няма стратегия за развитието на иновациите, а "в самолета на българската иновационна политика няма пилот". Самите иновации, които се развиват у нас, се държат от една шепа предприемачи. Това обясни днес Пламен Шалъфов, експерт от фондация „Приложни изследвания и комуникации" по време на дискусия за конкурентоспособността на българската икономика, цитаран от 3e-news.bg.
Според Шалъфов в момента в България липсва стратегия за развитие на иновациите. Структурата на иновационната дейност у нас е от времето на комунизма и е силно фрагментирана, обясни експертът. В същото време системата за управление на иновациите е силно централизирана в столицата и това „връзва ръцете" на отделните региони за развитие на проектите. Така и много хора в регионите не могат да се възползват от мерките за подкрепа.
За съжалениет публичните инвестиции за иновации намаляват в последните две години. Пример за това е работата на Фонда за научни изследвания, който спря разплащанията по проекти в последните две години, обясни Шалъфов. В същото време Националнияj иновационен фонд разпределя средства, но с прекъсвания през годините.
Въпреки липсата на сериозна подкрепа от държавата, българските учени успяват да участват в проекти на европейско ниво, добави Шалъфов. Според него държавата обаче трябва да се пребори да бъде премахнато дискриминационното заплащане на учените в България, спрямо европейските им колеги. В старите страни-членки заплащането на учените е много по-голямо и държавата трябва да реши политически този въпрос.
Шалъфов припомни, че в досегашния програмен период бяха пропиляни средствата за иновации от европейските програми. В същото време бизнесът у нас започва да прави все повече вложения в иновации, а доброто управление на европрограмата „Джереми" даде допълнителни възможности на фирмите.
За развитие обаче е необходима цялостна стратегия за иновациите, категоричен бе Шалъфов. Той припомни, че сегашната стратегия е написана през 2004 г. и вече е неактуална.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.864120 |
GBP | 2.361260 |
CHF | 2.101910 |