Българските общини отново се оказаха изненадани и неподготвени за въвеждането на отдавна чаканите от данъкоплатците промени в методиката за определяне на таксата за битови отпадъци (ТБО). Това е записано в декларация на Българската стопанска камара по повод създадената със заповед на министър-председателя работна група към Министерството на финансите, която трябва да разработи нова методика за определяне на ТБО. В момента ТБО фактически е втори имотен данък.
Въведеният още през 2002 г. в Закона за опазване на околната среда европейски принцип „замърсителят плаща причинените вреди" е подменен в общинските наредби с безпринципната постановка „притежателят на имоти/активи плаща". Общините определят ТБО на база отчетната стойност на активите или данъчната оценка на имотите, вместо върху количеството генерирани отпадъци. За премахването на тази порочна практика Българската стопанска камара полага последователни усилия още от 2001 г.
В продължение на повече от 12 години общините упорито отказват да водят съдържателен диалог по проблема и фактически саботират формирането на ТБО на база количество генерирани отпадъци. Не е ясно дали това поведение на местните власти е въпрос на некомпетентност, дали е желание за улеснено администриране, дали целта е да продължи неясното преразпределение на средствата от ТБО за други общински нужди и дейности, или е опит за освобождаване от отговорност на реалните замърсители и прехвърляне на тежестта върху хората, които притежават имот.
Този стил на поведение продължава и с днешна дата. Актуалният повод е създадената със заповед на министър-председателя работна група към Министерството на финансите, която до 6 юни т.г. трябва да разработи нова методика за определяне на ТБО, съгласно ЗМДТ. Според представители на местната власт, за този кратък срок е невъзможно изработването на методика. Това щеше да е вярно, ако липсваха 12-годишните усилия проблемът да бъде решен.
За 12 години е извършена огромна по обем работа, вкл. има множество проучвания, анализи, проекти за нормативни промени, решения на административните съдилища, становище на Омбудсмана на РБ, решения на Комисията за защита от дискриминация и т.н., посочват от БСК. Всичко това създава предпоставки за бързо разработване и приемане на новата методика.
ОТ БСК припомнят, че общинските съвети са длъжни да съобразяват решенията си с Конституцията и законите на страната. Длъжни са да изпълняват европейските изисквания за събиране, депониране и преработка на отпадъци.
Отказът на общините да приложат европейските и българските норми в сферата на отпадъците доведе до:
Несъстоятелен е аргументът на местните власти, че въвеждането на системи за измерване на количествата отпадъци е невъзможно:
1. Такива системи съществуват във всички европейски държави;
2. От 01.01.2011 г. общините фактически измерват количествата отпадъци и на тяхна база заплащат такса "депониране".
Проучванията на БСК показват, че:
Данните показват по недвусмислен начин, че приходите от ТБО не се ползват по предназначение.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.864120 |
GBP | 2.361260 |
CHF | 2.101910 |