„Успехът на плевенския мол ни показа, че и пазарът извън София има сериозен потенциал", каза Росен Генев, мениджър „Търговски площи" и партньор във Forton. По думите му пример за това е, че след стъпването си в Плевен, H&M се очаква да отворят обект и във Велико Търново. Популярни модни марки имат интерес и към градове като Сливен и Благоевград, които също останаха по-слабо засегнати от строителството на молове в последните осем години. На база население има още няколко града с потенциал.
По думите му, с насищането на основните пазари областните градове са логичните следващи стъпки в експанзията на търговците. Макар покупателната способност в тях да е по-ниска, отколкото в София или Варна, областните центрове с население между 70 и 100 хиляди жители предлагат съществена база от потребители, смятат от Forton. „В допълнение разходите на търговците за персонал и имоти в тези градове са по-ниски, отколкото в София. Това им позволява да печелят дори при по-ниски обороти. Ако в София наемът за най-търсените помещения е 21.5 евро на квадратен метър на месец, аналогични площи в търговски центрове извън столицата е в диапазона 12-16 евро", казва още Росен Генев.
„Тези градове бяха встрани от вниманието на търговците до момента, като причините за това са няколко. В една част липсва подобен проект, дори населеното място да притежава необходимия потенциал. На други места наличието на по-голям брой молове предизвиква взаимния им неуспех. Лошото управление е друга причина някои търговски центрове да не се справят", каза Мая Балтаджиева, мениджър „Управление на имоти" във Forton.
Наличностите от търговски площи в молове в момента възлизат на 752 хил. кв.м в цялата страна. Те са концентрирани в София, Варна, Бургас, Русе, Стара Загора и Пловдив. В столицата се очакват три нови мола с обща отдаваема площ 120 хил. кв.м. С тях възможностите за отваряне на нови магазини в търговски центрове в обозримо бъдеще се изчерпват. В резултат на това достъпните марки в сектори като мода, обувки, дрогерии и детски стоки се насочиха към локации с по-ниска конкуренция.
Forton е ексклузивен консултант по отдаването под наем и управлението на „Панорама мол". Търговският център със 17 500 кв.м отдаваема площ беше възстановен след принудителна продажба от кредитора. Той беше придобит от дружеството „Мол Плевен 2013" през април 2013 година, а отвори врати година по-късно. Реалната работа по него продължи от юли 2013 до отварянето му, което означава, че търговският център бе възстановен само за 9 месеца.
„Панорама мол" в Плевен показва, че средните по размер областни градове се превръщат в следващата гореща точка за търговските вериги. Търговският център е на път да отчете 1 милион посетители 2 месеца след откриването си. Той е посещаван от 22 500 души среднодневно през почивните дни и 12 000 през работните. От отварянето му на 12 април до 1 юни в него са влезли общо 803 хиляди жители и гости на Плевен, град в който постоянен адрес имат 130 хиляди.
„Посещаемостта на „Панорама мол" е висока за Плевен, дори по-висока, отколкото на търговски центрове в много по-големи градове", казва Мая Балтаджиева, мениджър „Управление на имоти" във Forton.
Заетостта на „Панорама мол" в Плевен е над 80%. Оборотите, които търговците отчитат в града до момента, са над очакваните и дават основание на участниците на пазара да погледнат към други, сходни дестинации - областни градове с население около и над 70 хиляди души.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.864120 |
GBP | 2.361260 |
CHF | 2.101910 |