Комисията за защита на потребителите (КЗП) забрани на телеком да използва уязвимостта на граждани от „третата възраст", като ги подтиква да сключват неизгодни за тях договори, с чиито условия нямат възможност да се запознаят и не разбират и които ги обвързват дългосрочно, съобщиха от контролния орган.
В разпространено до медиите съобщение не се посочва името на телекома и след запитване на infostock.bg от КЗП отговориха, че това е практика на Комисията. Тя спазва 14-дневен срок, през което време потърпевшият има право да обжалва решението по съдебен ред и дотогава не бива да се посочва неговото име.
Според прес съобщението на КЗП, у търговеца липсва индивидуален подход, който да улесни възрастните хора в ориентацията им, нещо повече - умишлено използва тяхната накърнимост, установиха проверки на контролния орган.
Проверките са извършени по повод множество постъпили в КЗП жалби на потребители, които се оплакват срещу практиката да ги принуждават да сключват договори за нови телекомуникационни услуги, които не са им необходими.
Подателят на една от жалбите твърди, че е подведен, като е използвана неговата уязвимост предвид 78-годишната му възраст. Той подчертава, че не е имал информиран избор и е действал под давление на служителя на мобилния оператор. Доказателство за това е установеното от КЗП обстоятелство, че потребителят е положил подписа си под договор с клауза за незабавно активиране на нова услуга, за което разбира едва когато получава касова бележка със съответната сума за ползването й. Установено е още наличие на два неидентични екземпляра на договора с потребителя - единият за предоставяне на телефонен апарат, а другият - за незабавно активиране на услуга.
Затова от контролния орган съветват потребителите да изискват предварително да се запознаят със съдържанието на договора и едва тогава да положат подписа си. Те следва да обърнат специално внимание на месечната такса за услугата и срока на договора.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.898860 |
GBP | 2.319730 |
CHF | 2.082000 |