През първите шест месеца на 2014 г. са приключени транзакции за инвестиции в бизнес имоти на стойност поне 25.6 млн. евро, съобщиха от консултантската фирма за имоти Forton, стратегически партньор за България и Македония на глобалната компания Cushman & Wakefield.
В тази сума не се включва сделката за „Сити център София“, тъй като нейната стойност не е обявена официално.
През 2013 г. инвестициите в бизнес имоти са възлезли на 66 млн. евро. В този пазар влизат покупки на завършени бизнес сгради, както и на земя за строителство.
По предварителни данни за първата половина на 2014 г. са завършени 10 сделки срещу 5 в същия период на 2013 г.
„И инвеститорите, и продавачите се активизират през 2014 г. вследствие на перспективите за по-висок ръст на икономиката и стабилното търсене на бизнес имоти. Политическите трусове и събитията в банковата система настъпиха едва в края на полугодието, поради което все още не сме наблюдавали влиянието им върху пазара. Интересът остава силен и поради това смятаме, че е напълно възможно прогнозата ни за 130 млн. евро общ обем на пазара в края на годината да се изпълни“, коментира Михаела Лашова, изпълнителен директор на Forton.
Търговските площи отнемат първото място от хотелите, след като Revetas Capital Recovery Fund е придобила „Сити център София“, но въпреки това все още е рано да се говори за тенденция, уточняват от консултантската компания.
От Forton смятат, че шансове за възстановяване имат търговски проекти, които са изградени по установени международни стандарти и имат привлекателно местоположение, но високото равнище на задлъжнялост и липсата на професионално управление им пречат да реализират пълния си потенциал.
„Офис пазарът изпрати най-силното си полугодие от рецесията през 2009 г. насам с общо 67 хил. кв.м усвоени площи. Само второто тримесечие беше най-силното от две години насам“, заявяват от консултантската компания.
Оттам коментират, че въпреки силното търсене наемите се се запазили стабилни поради все още същественото предлагане на площи в нови висококачествени сгради.
„Те са 12.5 евро на кв.м месечно за клас А сгради в центъра на София и в границите 10-12 евро на кв.м на месец извън центъра. Клас А офис сградите по бул. „България“ и в района на летището доминираха в отдаването под наем през тримесечието пред бул. „Цариградско шосе“, където заетостта вече е относително висока“.
От Forton смятат, че преструктурирането на неуспешни молове е на път да се превърне в следващия съществен източник на предлагане на нови локации за пазара на търговски площи.
„Откриването на „Панорама мол“ в Плевен потвърди интереса на международните вериги към нови пазари, след като LC Waikiki се присъедини към проекта във второто тримесечие, а H&M предстои да отвори врати в „Мол Велико Търново“, заявяват от консултантската компания.
Оттам отчитат, че интересът към локации на главни търговски улици също се е запазил силен през тримесечието.
„Вече виждаме конкуренция за атрактивните места по бул. „Витоша“ в София“, коментира Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ във Forton.
Компанията отчита 10% ръст на наемите до 44 евро на кв. м месечно за магазини с площи 100-150 кв.м на едно ниво.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.898860 |
GBP | 2.319730 |
CHF | 2.082000 |