България вече е на 63 място в света по износ на стоки, с 2 места по-нагоре спрямо 2012. През последните 5 години българските фирми постигат средногодишен ръст на износа от 15%. През същия период, световният внос расте с 10% средногодишно, т.е. изместваме други доставчици на глобалните пазари. Както и досега, България е лидер в износа на някои нишови продукти. [1]
Такава трябва да бъде и по-нататъшната специализация - продуктова, а не секторна. Икономиката няма 2 или 3 водещи и структуроопределящи отрасли и не може да се очаква България да е експортен лидер в цял сектор. Изложената по-долу информация цели да покаже различна гледна точка при търсенето и обработката на данни за световната търговия.
1. Износ на България за 2013 и тенденции в периода 2009-2013
Както и в предишни години, водещите експортни групи стоки на България са горива и мед, следвани от електрически и електронни изделия и машини. През последните десетина години експортният ръст при горива и мед изпреварва ръста на световния внос, но и при двете групи стоки ръстът през 2013 се забавя.
Износът на електроника и електротехника през последните 5 години (2009-2013 г.) бележи средно годишен ръст 15%, докато световният внос расте с 9% за същия период, т.е. страната ни печели пазарен дял. През 2012 тази група стоки отбеляза спад с 12%, но 2013 бе с растеж 25%, което компенсира изоставането предишната година.
Износът на машините и части за 5 години отбелязва среден ръст 17% при средногодишен ръст на световния внос 8%. Много силен ръст има при житните растения - средно 31% за 5 години при ръст на световния внос от 13%, а само 2013 ръстът е 50%.
Следващите групи продукти са облекла, различни от трикотажните, маслодайни семена, фармацевтични продукти, желязо и стомана. При облеклата има известно раздвижване през 2013. Ако към това се добави и ръстът от 14% за 2013 при трикотажните изделия, може би виждаме знаци за край на дълго продължилата криза в сектора.
През последните 5 години традиционно добре се представя износът на маслодайни семена - средно 17% ръст на нашия износ при 14% ръст на световния внос; има голям скок от 38% през миналата година. Износът на фармацията също бележи рекорди - съответно 20% срещу 4% световен внос.
Изостават желязо и стомана - регистрира се не само спад от 12% през 2013, но и загуба на пазарен дял в периода 2009-2013. Малко по-добре се представят изделията от желязо и стомана. Сравнително бедната на природни ресурси България регистрира впечатляващи 55% ръст в износа на руди, шлаки и пепели.
Наистина, по-голямата част от ръста се дължи на нараснали цени. Добре се представят износителите на пластмасови изделия, автомобилната промишленост, велосипеди, мебели и тютюн. Повечето от останалите групи стоки също бележат ръст. Сред по-важните експортни групи спад за 2013 имаме при оптична и медицинска апаратура, неорганична химия, торове и някои месни продукти.
По отношение мястото ни в света, на най-предни позиции вече са следните групи стоки: олово и изделия от олово, където заемаме 14 място сред износителите, следват житните растения - 15, маслодайни семена - 16, и оръжия и муниции - 18 място.Миналогодишният ни преглед включваше 13 стокови групи с износ над 500 милиона щ.д., докато сега в листата ни попаднаха 15 групи. Също за сравнение, през 2012 тези стокови групи формираха малко под 18 милиарда щ.д., а през 2013 водещите 15 стоково групи генерират над 21 милиарда щ.д.
Разбираемо, нашият интерес е по-голям към анализа по подпозиции на Хармонизираната система, които изтъкват нишови продукти, конкурентоспособни в глобален план. През последните 5 години (2009-2013) при всички стоки с износ над 200 млн.щ.д., с изключение на електроенергия, комплекти проводници за автомобили и тютюни на листа, ръстът в стойност изпреварва ръста в количество. Това означава, че част от ръста на износа се дължи на повишени цени, а не на повече произведена и изнесена продукция. При средни и тежки нефтени деривати и при маслодаен слънчоглед ¾ от ръста се дължи на ценови нараствания.
В стойностно изражение през 2013, България има най-голям износ на средни и тежки нефтени деривати, но за периода 2009-2013 средногодишният ръст е 24% при ръст на световния внос от 20%. Следващи в експортната ранглиста са леки нефтени деривати със средногодишен ръст за периода 2009-2013 от 25 %, от които над половината се дължат на по-високи цени. При рафинирана катодна мед има 16% средногодишен ръст срещу 7% ръст на световния внос.
България запазва водещо място в света при износ на нерафинирана анодна мед вече няколко години. Средногодишният ръст е 32%. Износът на пшеница продължава да чупи рекорди и бележи стабилен ръст от 33% за 2009-2013, увеличава експортни цени и заема нови пазари. България се изкачи едно място нагоре и е на 11 място в света по износ на пшеница, като всички държави преди нас имат поне 3-4 пъти по-голяма територия!
Традиционно за последните години, въпреки негативните данни за 2012, слънчогледовите семена заемат все повече пазарни ниши, ръстът 2013 спрямо 2012 е 46%, а усреднено за 2009-2013 - 21%. Износът на медикаменти продължава да расте, 2013 спрямо 2012 - 31%, средно за 5 години - 23, при ръст на световния внос за същия период - 3%. В този преглед непременно трябва да споменем нов продукт сред водачите - царевица; 2013 спрямо 2012 - 125% ръст, средно за 5 години - 42%, при ръст на световния внос за същия период - 17%. По износ на царевица вече сме на 11 място в света.
2. Динамика на пазарите ни
Водещи пазари за износа на средни и тежки нефтени деривати продължават да са Гибралтар, Турция и Сингапур; общо 2/3 от износа ни е за тях. Украйна, Италия и Сърбия формират още почти 16% от пазарите ни. През последната година износът за Гибралтар намалява с много бързо темпо, основно за сметка на ръст към Сингапур. Вече сме едва седми доставчик за Гибралтар, а 2012 бяхме първи. За Турция сме пети доставчик, като безспорен пазарен лидер там е Русия. За отбелязване е, че България постига на турския пазар с няколко процента по-добри цени отколкото постига Русия.
Леки нефтени деривати изнасяме най-много за Украйна, Турция и Тунис, формиращи почти 40% от пазарите ни. Големи пазари за нас са също Република Южна Африка, Ливан, ОАЕ, Грузия. През последната година най-бързо расте износът ни на леки нефтени деривати за Ливан и Тунис. За Ливан сме трети по важност доставчик след лидерите Италия и Франция, но постигаме малко по-ниски експортни цени от тях.
Катодната мед се изнася за Китай 37%, Турция 28% и Италия 22%. Печелим пазарни позиции и в трите страни. Китай е най-големия вносител на продукта с цели 38% от световния внос. Анодната мед отива само за Германия и Белгия.
Водещи пазари за пшеницата са Испания 23%, Румъния 11%, Либия, Италия, Гърция, Сирия. Най-добри цени, обаче, постигаме в ОАЕ, Ливан и Египет - средно около 320 - 330 щ.д./тон.
България е на първо място в света по износ на слънчогледови семена. Най-голяма част от износа е за Холандия, Турция, Франция, Португалия, а най-добри цени постигаме в Германия и Великобритания. С изключение на тях двете, експортните ни цени са около 530-580 щ.д./тон, което е близо до средните цени на конкурентите ни - 600 щ.д./тон пазарите. Печелим пазарни позиции в почти всички страни, губим в Турция и Румъния.
Износът на медикаменти бележи 23% средногодишен ръст за 2009-2013 при ръст на световния внос 3%. Русия и Германия формират 40% от износа ни, следвани от Румъния, Украйна, Полша, Холандия. В Русия губим пазарни позиции, но в Германия, Полша и Холандия - печелим.
До тази година сред водещите експортни стоки не е попадала царевицата. Ръстът на износа 2013 спрямо 2012 е 125%, а средно за 2009-2013 - 42%. По износ на царевица вече сме на 11-то място в света. Пазарите ни са диверсифицирани - повечето страни от ЕС и Средиземно Море.
Износът на електроенергия продължава да е значим за българската икономика. За периода 2009-2013 г. средният ръст е 5%, колкото и на световния внос, но при спадащи цени. Износът на електроенергия е основно за Турция, Гърция, Чехия, Словения, Македония, Сърбия, Румъния. Най-добрите цени постигаме в Турция и Сърбия.
Износът на медни руди и на руди на благородните метали и техни концентрати продължава да е значителен - общо за двете стоки над 700 мил. щ.д. Медните руди се изнасят за Намибия и Китай. Рудите на благородните метали - за Белгия, Германия, Корея и Канада при експортна цена е около 230 хил.щ.д./тон. Нито една от четирите държави не отчита внос от България, а и по принцип общият им внос от целия свят на тази стока и десетки пъти по-малко, отколкото България отчита като износ за тях.
По български данни, цигари изнасяме основно за ОАЕ и Ирак, бележим много голям ръст на продажбите през последните години, макар през 2013 да има известно пренасочване от Ирак към ОАЕ.
В резултат на няколко чуждестранни инвестиции, България зае важни пазарни позиции при износа на комплекти проводници за автомобили. Изнасяме за Турция 38%, Словакия 14%, Румъния, Испания, Франция, Полша, Германия. Сравнително голям пробив правим на румънския пазар, докато в Испания, Франция, Полша и Германия имаме спад. Това води до известно отстъпление на пазарни позиции в световен мащаб.
Калцинираната сода е традиционен продукт и с традиционни пазари. Постепенно се печелят пазарни позиции. Делът ни в световния износ достигна 8.9%.
С изключение на 2013, износът на тютюни на листа постепенно намалява. Основните пазари са Гърция и Белгия, формиращи 50%, но важни пазари са САЩ, Холандия и др. при износа за Белгия, САЩ и Холандия, постигнатите цени са 6-7 хил. щ.д. на тон, докато за Гърция - с около ¼ по-ниски.
Също нов продукт сред водещите са електрическите табла ниско напрежение. Световният внос нараства средно с 18% през последните години и българските производители са се възползвали от тази ниша. За периода 2009-2013 средногодишният ръст е бил 33%, а само за 2013/2012 - 58%. Износът е основно за Германия, Франция, Китай и Полша.
Български стоки с най-високо място в световния износ през 2013:
Код от МТ |
Стока |
Място 2013 |
Износ (хил.щ.д.) |
110419 |
Зърна, сплескани или на люспи, различни от овесени |
1 |
25429 |
120600 |
Слънчогледови семена |
1 |
743625 |
740200 |
Нерафинирана анодна мед |
2 |
1035069 |
020735 |
Патешко и гъше месо |
2 |
91306 |
081210 |
Временно консервирани череши |
2 |
19483 |
090920 |
Семена от кориандър |
2 |
17165 |
283620 |
Калцинирана сода |
3 |
230245 |
240110 |
Тютюни на листа |
3 |
209564 |
120590 |
Рапица |
3 |
118368 |
392220 |
Седалки и капаци за тоалетни чинии |
3 |
53893 |
261690 |
Руди на благородните метали и техни концентрати, различни от сребърните |
4 |
349307 |
740911 |
Медна ламарина |
4 |
155055 |
691010 |
Изделия за баня и кухня от порцелан |
4 |
103364 |
550961 |
Прежди от акрилни влакна, смесени с вълна |
4 |
40869 |
790500 |
Цинк на листа и фолио |
4 |
38762 |
740929 |
Медно-цинкова ламарина |
4 |
23358 |
Най-голям дял в световния износ бележим при временно консервирани череши - 20.3%, слънчогледови семена 17.8%, зърна, сплескани или на люспи, различни от овесени 15.4%, нерафинирана анодна мед 15.2%, патешко и гъше месо 14.2%.
3. Световен внос
Общият внос на всички страни по групи стоки се подрежда така: горива, машини, транспортни средства, пластмаси, метали.
В света през 2013 г., сравнено с 2012 г., най-бързо расте вносът на продукти от благородни метали, въглища, руди, животински мазнини.
Сред важните за България водещи експортни стоки, най-големите вносители в света са:
- Зърна, сплескани или на люспи, различни от овесени - Холандия, Дания, Германия, Великобритания. Най-високи цени се постигат в Дания.
- Слънчогледови семена - Турция, Холандия, Германия, Франция, Испания
- Патешко и гъше месо - Германия, Белгия, Франция, Великобритания, Швейцария
- Временно консервирани череши - Италия, САЩ, Мексико, Гърция, Канада, България (!)
- Калцинирана сода - Мексико, Бразилия, Индонезия, Индия
- Тютюни на листа - САЩ, Белгия, Индонезия, Русия, Германия, Холандия
- Седалки и капаци за тоалетни чинии - Германия, САЩ, Великобритания, Франция
- Изделия за баня и кухня от порцелан - САЩ, Германия, Франция, Великобритания, Саудитска Арабия
- Прежди от акрилни влакна, смесени с вълна - Италия, Хонконг, Турция, Китай, Бангладеш.
[1] Данните са на СТО и за 2013 са неокончателни. СТО обединява данните на националните статистически органи.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.898860 |
GBP | 2.319730 |
CHF | 2.082000 |