За следващия програмен период Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) има разработени проекти, с които да кандидатства за финансиране по инвестиционния план "Юнкер". Те са в две направления, каза министър Ивайло Московски. Той присъства на откриването на нов тренажорен комплекс в Авиационния учебен център на ДП "Ръководство на въздушното движение" (ДПРВД).
В първия списък са включени проекти, които са свързани с информационни технологии, електронно управление, дигитална икономика, докато вторият списък е за обща инфраструктура.
По думите на Московски, подадените проекти трябва на първо място да генерират приходи, тъй като ще се финансират през частната инициатива на инвеститорите. По плана "Юнкер" се предвижда Евроепйската комисия да даде единствено гаранции, за който и да е от проектите.
Няколко от проектите са за железопътна инфраструктура, има готовност и за някои от пътната инфраструктура. Тъй като те ще се класират по някакъв състезателен критерий, Московски се надява България да намери място в плана "Юнкер" и някои от проектите да получат финансиране.
Железопътните проекти са Русе - Варна и Синдел - Карнобат. Пътните най-вероятно ще включат трасето София - Калотина, магистрала "Черно море" или магистрала "Рила".
„Проектите, финансирани от европейските фондове по новата ОП "Транспорт", включват и магистрала "Хемус" - първите 60 километра между Ябланица и разклона за Ловеч и Плевен, уточни Московски в отговор на журналистически въпрос.
"Спекулации по "Хемус не трябва да има, магистралата е приоритет и тя ще се направи", заяви министърът. Той коментира още, че не се знае точно през кой финансов инструмент ще стане това, но ако магистралата не бъде одобрена по оперативната програма, ще се търси финансиране или със заем от банките, или от бюджета като начало. "Декларирали сме, че „Хемус" е приоритет и ще я започнем", подчерта Московски.
Целта на плана "Юнкер" е да се привлекат публично-частни инвестиции в реалната икономика за периода 2015-2017 в размер на 315 млрд. евро, обясни преди два дни целите на плана премиерът Борисов след среща с българския еврокомисар и заместник-председател на Европейската комисия Кристалина Георгиева.
Ивайло Московски каза още, че има политическо решение да бъде изпратена днес за одобрение от Европейската комисия новата ОП "Транспорт" в окончателен вариант.
Новият тренажорен комплекс на ДП РВД, който беше открит от министър Ивайло Московски, е изграден от един от лидерите на световния пазар за производство на симулатори - британската компания MICRONAV. Финансирането на проекта е изцяло със собствени средствата от програмата за инвестиции и развитие на ДП РВД, като общата стойност на поръчката е над 5 млн. лв.
Центърът е оборудван с последно поколение технологии в бранша и е обезпечен с най-нова версия софтуерно осигуряване, разработено да удовлетвори най-високите критерии и стандарти при обучението на ръководителите на полети. В тренажора ще бъдат обучавани ръководители на полети за работа в оперативна зала и на летищна кула. Обучението за работа в летищна кула се извършва с модерно 3D оборудване, предназначено да въведе обучаемия във виртуална реалност, отговаряща като топография и параметри максимално на реалните. Тренажорът е обезпечен с цифрови модели на основните летища в България, като притежава лицензиран софтуер за разработване и на други при поискване.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |