"БДЖ не е приоритет на българската държава от 20 години и апелирахме тази практика да бъде променена", обяви в сутрешния блок на БНТ изпълнителният директор на железниците Владимир Владимиров.
От днес спират 38 влака, 10 други са с променен режим на работа. Започват и масови съкращения в БДЖ. „Това е единственото действие, което бихме могли да предприемем, след като субсидията беше намалена от 180 милиона на 140 милиона. Принудени сме да намалим влаковете в движение и да редуцираме персонала", поясни Владимиров.
По думите му през 2010 година са започнали реформи в БДЖ, което след неговото излизане от дружеството са били видоизменени или частично спрени. „Сега, връщайки се отново в дружеството, някъде около средата на февруари, ние ще имаме готов план за финансово стабилизиране, тъй като преструктурирането приключи. Този план ще бъде представен на всички държавни институции и политическите партии, за да се опитаме да потърсим съгласие между тях за спасяването на БДЖ", обясни изпълнителният директор на компанията.
„Ние нямаме за цел да намалим броя на пътниците. Само че няма как да извършваме тази услуга с 40 млн. лв. по-малко. А освен това имаме много влакове с изключително ниска рентабилност - част от тях са с рентабилност от 4% и там се возят по няколко човека", заяви Владимиров.
Той подчерта, че железниците изпълняват социална функция, но не са социална институция, а търговско дружество, което се субсидира от държавата, за да може да се поддържа транспортната инфраструктура.
Владимиров се надява железниците да станат приоритет на държавата, за да има един по-дълъг хоризонт за инвестициите, които трябва да бъдат направени в БДЖ, така и за погасяването на задълженията, които продължават да тежат на дружеството.
В същото време от железничарския синдикат обявиха, че готвят национален протест. „На 17-и януари в Горна Оряховица ще има по-голям митинг, който ще бъде съвместен на синдикати и граждани", обяви в интервю за БНР Петър Бунев - председател на железничарския синдикат към КНСБ, който в момента е в Габрово. Той добави, че подобни протести се очакват в Карлово, Враца, Мездра. „Говорим за първите 38 влака. Ако се премине и следващата стъпка, бъдете сигурни, че сигурно ще пламне половин България, където ще останат без влакове", предупреди Бунев.
Той призна, че ще има разговори с ръководството на БДЖ и синдикатът може да даде предложение как може да се реши въпросът, така че хората да не пострадат.
„Никой не приема това, което се случва. Днес заваля и сняг, тирове вече се обърнаха, блокираха пътя. Нека някои хора да си дадат сметка какво правят и заслужава ли си да откъснат областни градове. Ще продължаваме да търсим помощ от общините, защото те са хората, които ще бъдат най-пострадали, защото хората при тях ще ходят да се оплакват. Ако бяха дошли и бяха обсъдени нещата по-спокойно с тези граждани, може би нещата щяха да се подредят", категорично заяви синдикалистът.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.899230 |
GBP | 2.315880 |
CHF | 2.082000 |