Тази година трябва да бъдат отворени схеми за 6.8 млрд. лв. и да бъдат платени 1.1 млрд. лв. по програмите от новия програмен период (2014-2020 г.). Прогнозата направи вицепремиерът Томислав Дончев по време на Деветата среща на бизнеса с правителството.
Той припомни, че Еврокомисията вече одобри две от новите програми - "Развитие на човешките ресурси" и "Транспорт и транспортна инфраструктура". Програмата за пазара на труда започна официално миналата седмица.
Приоритет в програмата за транспортната инфраструктура са жп проектите и разширението на софийското метро. Основният приоритет - инвестиция в пътища, ще е построяването на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле.
"Ако има икономии, а такива винаги има, те ще се използват за изграждането на част от магистрала "Хемус" и за тунел под вр. Шипка", обясни Дончев. Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" вече обяви търг за строителство на 60 км от "Хемус" с прогнозна стойност 434 млн. лв., а като източник на средствата е посочена именно програма "Транспорт".
В момента текат и обществени поръчки за изграждането на част от отсечката от "Струма" през Кресненското дефиле. Не е пуснат търгът за най-сложната и скъпа част от проекта - тунелът, който трябва да бъде направен в този участък.
Най-късно ще бъде утвърдена новата ОП „Околна среда", тъй като се води спор с Европейската комисия кой да получава средствата по проектите за водна инфраструктура, които ще се финансират по нея. Според Дончев Брюксел настоява това да са ВиК дружествата. Българското правителство обаче е на мнение, че проектите трябва да продължат да се правят от общините, които вече имат натрупан опит.
Дончев допуска компромисен вариант, в който общините и водните оператори да управляват заедно средствата. "ВиК компаниите имат опита за мрежата, не съм сигурен, че имат капацитет да възлагат обществените поръчки по проектите", посочи вицепремиерът и добави, че общините отговарят и за процедурите по Закона за устройство на територията като издаването на строителни разрешителни, одобряване на проекти и т.н.
Дори и след като този спор с Еврокомисията бъде решен и програмата за екология одобрена, инвестиции във ВиК сектора едва ли ще има до края на 2016 г. Причината е, че според изискванията на Брюксел първо трябва да се реализира реформата във водния сектор. Наскоро регионалното министерство, което отговаря за процеса, си даде три години за осъществяването на промените. Освен това вече няма да се финансират проекти за един град или община, а за цяла област и разработването им ще отнеме време.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881330 |
GBP | 2.336070 |
CHF | 2.074050 |