Външният дълг пропука управляващата коалиция. Договорът, с който България поверява на четири международни банки емитирането на 16 млрд. лв. външен дълг през следващите три години, не бе ратифициран от Народното събрание в сряда. Формалната причина е, че времето (почти два часа) не достигна, за да се изчерпят дебатите. От БСП поискаха удължаване на сесията до приемането на законопроекта, но искането бе отхвърлено с голяма част от гласовете на управляващата коалиция. Обсъждането би трябвало да продължи в четвъртък, но по информация на "Капитал Daily" окончателното гласуване ще се случи следващата сряда, след като всички подробности бъдат съгласувани между коалиционните партньори.
На този етап е сигурно, че депутатите на ГЕРБ, РБ и някои членове на БДЦ ще подкрепят ратификацията. Те го направиха и в Комисията по бюджет и финанси миналата седмица. Гласовете им обаче може да не са достатъчни, за да бъде приета дълговата програма на правителството.
Проблем в управляващата коалиция
След пенсионните проблеми от декември това е вторият по-сериозен разрив в управляващата коалиция. Партньорите на ГЕРБ се оплакват, че ратификацията е внесена набързо, без обсъждане. Коалиционните партньори от АБВ и Патриотичния фронт обявиха, че може да не подкрепят ратификацията. Премиерът Бойко Борисов от своя страна намекна за оставка, ако не получи необходимата подкрепа. "Да видиме, ако не приемат дълга, като не го приемат 6 милиарда до края на годината, ако някой ми покаже откъде да ги вземем, понеже аз не знам, ще предоставим на други тази възможност, и то още днес", каза той преди началото на заседанието на кабинета.
От АБВ поставиха няколко условия, за да подкрепят договора. Едното е да се подпише споразумение само за падежиращите дългове през следващите три години и вместо за 8 млрд. евро договорът да е за 6 млрд. евро. По този начин се покриват само стари задължения в периода 2015 - 2017 г., но не се покриват дефицитите. Лидерът на партията Георги Първанов заяви пред журналисти, че имат и други възражения - начинът на представяне и липсата на достатъчно прозрачност. "Имаме много възражения по начина, по който беше представено споразумението. Буквално за часове ни беше сервирано едно предложение, което засяга стратегически въпроси", смята Първанов. Според него това не е поведение, което трябва да има между партньори в управлението. По неговите думи начинът, по който са избрани четирите финансови институции - Citigroup Global Markets, HSBC Bank, Societe Generale и Unicredit, е спорен.
Против, макар и да липсва категоричност в отговорите, е и ПФ. Пред "Дневник" съпредседателят на парламентарната група Валери Симеонов коментира, че те не са получили достатъчно аргументи от финансовия министър Владислав Горанов, за да бъдат убедени.
София избра "Трейс груп" за ремонт на "Цариградско шосе" за около 10 млн. лв. Обединение на "Трейс Груп Холд" и на свързаната с нея "Инжпроект" ООД е класирана на първо място в търга за ремонт на две нови отсечки от "Цариградско шосе". Информацията беше потвърдена от Столична община и представители на фирмата победител. Договорът с Обединение "Цариградско" все още не е подписан, защото в момента тече 14-дневния срок, в който участниците могат да обжалват.
В случай, че няма жалби срещу избора на "Трейс", строителната фирма ще влезе на обекта още през март. Това значи да се приготвите за задръствания, защото движението по булеварда ще бъде затруднено в най-добрия случай до началото на септември.
Кои отсечки ще се ремонтират?
Миналата година трафикът по един от основните столични булеварди - "Цариградско шосе", беше затруднен повече от половин година заради ремонта на участъка от разклона за "Младост" до моста на "4-ти километър". Сега движението ще е частично блокирано от алея "Яворов" до моста на "4-и километър" (2.5 км) и от бул. "Ал. Малинов" (от разклона за летището и "Младост") до разклона за "Околовръстния път" (5.8 км).
В поръчката за ремонта не е посочена прогнозна цена, само гаранция за участие от 103 583 лв. Тя може да е до 1% от стойността на договора, което означава, че рехабилитацията е оценена на около 10.4 млн. лева.
Въпреки че са длъжни да поддържат електронно досие на всяка поръчка, на страницата на Столична община няма информация нито за постъпилите оферти в търга, нито протоколи от отварянето им. Един от участниците обясни пред "Капитал", че до отваряне на ценовите оферти са достигнали 5 кандидата, като разликите в оценките на тръжната комисия са били ниски. Цената имаше 50% тежест при избора на изпълнител, предлаганият срок - 10%, а предлаганата технология и организация на строителството - 40%.
Ремонтът на "Цариградско шосе" ще е първият от дълга поредица, която ще превърне пътуването с автомобил в София в тежко изпитание. За тази година са планирани ремонтите на кръстовището на "Акад. Иван Гешов" и "България", на бул. "Дондуков", бул. "Владимир Вазов", бул. "Витоша", кръстовището на Руски паметник, на улиците "Солунска", "Цар Асен" и много други.
От 2020 г. ще се плаща тол такса или електронна винетка за колите. В рамките на няколко часа регионалният министър Лиляна Павлова успя да обърка тотално гражданите, като обяви различна цена на тол таксите и предизвика взрив от негодувание в социалните мрежи.
Десет стотинки на километър за преминаване по магистралите и главните пътища в България бе цената, която тя определи сутринта вчера по Нова тв. Часове по-късно Павлова се коригира и каза, че е възможно платеното пътуване по републиканските шосета да струва както 10, така и 0.1 стотинки. Всичко е въпрос на анализ на Световната банка, която трябва да даде варианти до края на годината. Едва след това правителството ще вземе окончателното решение, обясни тя.
При цена от 10 ст. на километър пътят от София до Пловдив би струвал 15 лв., до Бургас - 36 лв., а до Варна - 43 лв. Въвеждането на тол системата за леките автомобили няма да е преди 2020 г., категорична бе Лиляна Павлова по-късно. "Световната банка има ангажимент да направи цялостен финансов анализ, бизнес модел, анализ на трафика и на това каква тол система да бъде въведена. Трябва да има и график за въвеждане на новата система и дали преходът от винетки към тол да бъде плавен. В първите години за леките коли винетките ще станат електронни, а за тежкотоварните автомобили над 3.5 т ще се плаща на километър", задълбочи мистерията около намеренията на кабинета министърът.
Според Лиляна Павлова при изграждане от частен инвеститор на определена отсечка ще се плаща на километър. Тогава в цената влизал строежът на трасето и стойността може да достигне до 10 ст. на километър. Когато обаче тол системата се въведе за съществуващите първокласни пътища и автомагистралите, цената ще е много по-ниска. В този случай колите може да останат на електронна винетка за време, каквито са сегашните седмични, месечни или годишни стикери. Преминаването на километър изминато разстояние може да се въведе само за тежките камиони. Така ще се спази принципът който най-много руши пътищата, да плаща най-много, поясни Павлова.
Евтиният газ няма да се отрази на цената на парното. Евентуалното поевтиняване на газа няма да се отрази по никакъв начин на цената на парното. По-вероятно е разликата да отиде или за стабилизирането на топлофикациите, или за покриване на задълженията им към обществения доставчик "Булгаргаз". Това стана ясно след вчерашното заседание на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР). Миналата сряда "Булгаргаз" предложи на регулатора намаление от 13.34% на цената на газа за второто тримесечие на тази година. Официално предложението ще бъде внесено на 11 март.
Според комисаря Димитър Димитров регулаторът ще оцени дали искането е реално, като допълнително ще бъдат разгледани и данните за цените на алтернативните горива и валутните курсове в последните 90 дни. "След като стане ясно какво ще е изменението на цената на газа, всички цени, които зависят от него, ще бъдат анализирани", обясни той. По преценка на ДКЕВР спестените пари от топлофикационните дружества ще отидат или за покриване на дълговете им към обществения доставчик, или ще останат в самите фирми.
"За промяна в крайните цени - на топлоенергията и електроенергията, още не можем да говорим", добави председателят на комисията Светла Тодорова. Според нея обаче топлофикациите трябва да бъдат компенсирани за загубите, които търпят заради ценовите решения в последните две тримесечия. Какви са загубите им ще стане ясно в края на март, когато те трябва да внесат финансовите си отчети в регулатора.
17 километра аутобан край София свързва 4 магистрали. Cеверната скоростна тангента на София ще свърже 4 магистрали - "Люлин", "Тракия", "Хемус" и бъдещия аутобан София-Калотина. Това каза министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова, която направи първата копка на 17 км път. Тя заяви, че скоростната тангента има стратегическо значение и за София. Явявала се като вътрешно околовръстно на града, което свързва кварталите и извежда трафика от тежките камиони.
По протежение на тангентата ще има 19 пътни съоръжения - 6 моста, 8 надлеза, 4 подлеза и една естакада.
Тангентата трябва да бъде построена до края на годината, защото дотогава ще трябва да бъдат усвоени 234 996 783 млн. лв., като 199,74 млн. лв. са еврофинансиране. Павлова обясни историята на проекта и как е бил спиран. Закъснението е година и половина.
Началото ѝ е при км 0+000, който се намира западно от софийския околовръстен път на около 11 км след разклона за с. Мрамор, 2 км след разклона за Ломско шосе и на 3,5 км преди разклона за Нови Искър към път II-16 Мездра-София. Краят е при км 16+540 на изток от околовръстния път, на 1,1 км след новото начало на магистрала "Хемус", при пътния възел на околовръстното и на около 8,5 км преди включването му в магистрала "Тракия".
Трасето е с проектна скорост 120 км/ч и с 6 ленти за движение, по 3 във всяка посока. По протежение му ще бъдат изградени 19 големи съоръжения и 5 пътни възела - при бул. "Рожен", при бул. "Илиянци", бул. "Чепинско шосе", "Източна тангента" и софийския околовръстен път - магистрала "Хемус".
Гаф за милиони: Забравили отбивка към Бургас на „Марица". Проектантите и строителите на първите километри от магистрала „Марица" са забравили да направят важна отбивка от нея. „На мястото, на което аутобанът се свързва с „Тракия" при пловдивското село Плодовитово, няма отбивка за Стара Загора и Бургас", съобщи шефът на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров.
Когато в края на годината цялата магистрала „Марица" бъде готова, ползващите я ще бъдат неприятно изненадани от този недостатък. Идващите от Свиленград превозни средства ще трябва да се качат на „Тракия" но в посока София, да пътуват десетина километра до пътния възел при Оризово и там да обърнат в обратната посока, ако искат да стигнат до Стара Загора или Бургас.
Този участък от „Марица" е проектиран още по времето на социализма от едновремешното предприятие „Пътпроект" и е изграден в началото на 80-те години. Става въпрос за 5-километрова отсечка, която години наред свързваше „Тракия" с Плодовитово и старото шосе между Пловдив и Чирпан. Този участък е вече доста амортизиран и при пускането на „Марица" ще трябва и да се ремонтира.
Според Лазаров сега държавата ще трябва да плати от бюджета няколко милиона лева, за да може този пътен възел да се проектира и изгради. Това ще стане чрез мост над „Тракия". Обществената поръчка ще бъде обявена скоро.
Строителството на останалата част от „Марица" закъсня и според най-актуалните графици аутобанът трябва да е напълно готов до края на септември. Причините за закъснението бяха археологическите разкрития, които удължиха срока с около 1 година, както и непредвидени в първоначалните проекти укрепвания на почви. Иначе магистралата трябваше да е готова още м.г. „Марица" е дълга 117 километра и свързва „Тракия" със Свиленград и ГКПП Капитан Андреево.
Кредитите ни най-скъпи в Европа. Лихвите по ипотечните кредити в България са най-високите в ЕС. У нас средните лихви са 7,5%, докато в Германия са само 1,2%, сочат данни на компанията за недвижими имоти "ЕРА България". По този начин, ако човек си вземе жилище с кредит, ще трябва да плати много по-високи лихви, отколкото ако си купи апартамент в Германия, въпреки по-високата му цена.
През 2014 г. средната цена на жилищата в София достига до 49 400 евро, докато в Берлин е 214 хил. евро, сочат данните на "ЕРА България". Ако в двете столици се купят апартаменти със заем за 20 години, в София клиентите за целия срок за кредита ще трябва да върнат 95 280 евро (от тях 45 880 евро лихви), а в Берлин - 240 960 евро (от тях 26 960 евро лихви).
В София средната цена на жилищата е нараснала с 1400 евро през 2014 г., сочат данни на компанията за недвижими имоти. Увеличени са цените на апартаментите и в столиците на Австрия, Белгия, Чехия, Франция, Германия, Холандия и Турция, каза Антон Андонов, председател на СД на "ЕРА България" АД. Но жилищата в България остават най-евтините след страните от ЕС. Например имотите в Прага са два пъти по-скъпи, отколкото в София, във Виена са 6 пъти по-скъпи, а цените в Париж са 12 пъти по-високи. Докато в столицата ни средната цена на жилищата е 49 400 евро, във Виена е 295 хил. евро, в Брюксел - 273 хил. евро, в Прага - 132 хил. евро, в Париж 376 хил. евро, а в Лисабон - 121 хил. евро.
Пазарът на жилища в България се възстановява и клиентите отново купуват имоти в големите градове, сочат данните на компанията. Средната цена на квадратен метър на жилищата в Бургас се е повишила с 2% през 2014 г., въпреки по-малкото търсене на ваканционни имоти. Във Варна обаче цените на имотите са паднали с 1%. В България средният срок за продажба на жилище в края на 2014 г. е 91 дни. Най-дългият среден срок за продажба на имот в ЕС е в Португалия - 270 дни, а най-кратък е в Швеция - 50 дни.
ДКЕВР оставя цената на парното без промяна от 1 април. Поевтиняването на природния газ от 1 април може да не доведе до намаляване на цените на парното. Това коментира вчера председателят на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) Светла Тодорова. "Не очаквайте промяна в крайните цени на топло- и електроенергията заради понижението на цената на природния газ", каза Тодорова.
Миналата седмица от газовия доставчик "Булгаргаз" прогнозираха, че цената на синьото гориво трябва да бъде понижена с малко над 13% в резултат на ниските котировки на петрола на международните пазари.
Може да има промяна в цените, по които топлофикациите купуват газ, но икономията да остане за "Булгаргаз" или за топлофикационните дружества, добави Тодорова. По думите й икономията трябва да отиде в по-голямата си част към топлофикациите, защото те са понесли негативи от това, че цените им не са били променени, когато при предишни регулаторни периоди цената на природния газ е била повишавана.
Тодорова уточни, че това са нейни лични виждания и че те са предварителни, а не окончателни. До края на март топлофикационните дружества трябва да представят финансовите си отчети и те точно ще покажат какви са натрупаните им загуби, коментира още тя Димитър Димитров - член на ДКЕВР, заяви, че "Булгаргаз" също ще има полза от това, тъй като топлофикациите ще акумулират ресурс, с който ще могат да погасят част от задълженията си към газовия доставчик.
Шефката на регулатора съобщи още, че до края на седмицата комисията ще излезе със становище по казуса с двете сметки, които "Енерго-Про" изпрати на 67 хил. свои клиенти в Североизточна България. Случаят предизвика и проверка на Министерството на енергетиката. При нея беше установено, че клиентите не получават хартиени фактури, ако изрично не са посочили, че искат такива. Бяха установени и електромери на абонати, чиито часовници работят грешно.
Сменят правителствения Ербъс с по-малък самолет. Да се продаде правителствения Ербъс А319 и да се закупи по-малък самолет с 30 места. Това обмисля да предложи на кабинета транспортният министър Ивайло Московски, съобщи самият той след вчерашното заседание на „Дондуков" 2.
Целта била да се пестят пари. Ербъсът почти не се ползвал, тъй като разходите за полетите му били големи. По-малкият самолет щял да е по-икономичен, но трябвало да е с три двигателя и да може да прави междуконтинентални полети. „Иска ми се да се оптимизират летателните апарати, че да не се дават пари, но ако продадем ербъса и пак трябва да доплатим, няма да има смисъл", обясни Московски. Той припомни, че по времето на тройната коалиция бяха закупени два самолета Ербъс А319, но при първия кабинет на Бойко Борисов единият беше върнат, защото държавата не можеше да изплаща лизинга на двете машини, като общата им стойност беше 109 млн. долара, заедно с лихвите.
Московски призна и че пари за хангар за самолетите на властта няма. Една от версиите за аварията с колесника след излитането на Борисов с правителствения „Фалкон" за Брюксел преди броени дни беше свързана именно с липсата на специален хангар, в който да домуват както този самолет, така и ербъсът. Първоначално се смяташе, че колесникът може да не се е прибрал, тъй като е блокирал от студа. Впоследствие обаче се разбра, че в кабината се е появила сигнализация, а всъщност с колесника всичко било наред. Московски очаква до няколко дни доклада по случая на швейцарската компания „ТАГ авиейшън", чиито експерти вече са направили преглед на 19-местния „Фалкон" и са си заминали.
„Проблемът с колесника е бил по електрониката, а не механичен", каза вчера Московски, който изключи категорично версията за саботаж. По-късно стана ясно обаче, че при облитане на машината вчера се е появил същият проблем и тя ще бъде спряна от полети.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |