Цесии за над 850 млн. лв. признаха квесторите на КТБ. 668 уведомления за цесии с депозити от КТБ, след които е последвало и искане за отписване на кредит към банката, са признали квесторите.
Общата отписана сума заеми, респективно активи е 852, 29 млн. лв. В ход е разглеждането на още 6 уведомления за цесии, общо за над 56 млн. лв. Това става ясно от финансовия отчет на КТБ, който още не е заверен.
Квесторите са разгледали и 109 уведомления за смяна на собственика на депозит за обща сума 40,5 млн. лв. След като са обявили смяната, новите титуляри са поискали влоговете им да бъдат раздробени, вероятно за да попаднат в обсега на гарантираните депозити. Заявките обаче не са били признати от квесторите. Други собственици на партиди не са извършили действия по тях, сочат данните. Причината за повечето откази за признаване на цесии и раздробяване на депозити са приети законови поправки, които обявиха такива сделки за невалидни, ако са извършени след поставянето на банката под особен надзор.
Активите на КТБ към началото на 2015 г. са на обща стойност 1,835 млрд. лв., като за последните три месеца на 2014 г. те са намалели със 733,8 млн. лв.
КТБ е приключила 2014 г. със загуба от 4,27 млрд. лв., сочи отчетът. Тя е със 100, 2 млн. лв. по-малка от тази, която бе обявена към септември миналата година.
В момента основен кредитор на КТБ остава Фондът за гарантиране на влоговете в банките, който вече покри със свои средства и със заем от бюджета защитените депозити. Общата сума за тази операция е 3,5 млрд. лв., като заемът към бюджета трябва да бъде върнат от осребряване на имуществото на банката.
Според финансовия отчет негарантираните депозити в КТБ към края на 2014 г. са 1,32 млрд. лв. През последното тримесечие като предсрочно изискуеми са били обявени общо 148 кредита на 68 кредитополучатели, като общата сума по тях е 2, 85 млрд. лв. Редовните заеми са за 119,44 млн. лв., което е 2,56% от общата сума на кредитния портфейл на банката. Непросрочените и необезценени редовни кредити са за под 5 млн. лв. и са с дял 4,13% от всички редовни заеми, показва отчетът.
Квота на парламента във фонда за гарантиране на влоговете в банки
Фондът за гарантиране на влоговете да изпраща всеки месец отчети в бюджетната комисия към парламента, предвиждат промени в закона за банковата несъстоятелност, които бяха гласувани на първо четене в бюджетната комисия.
Друга промяна предвижда да се ограничи едноличната власт на председателя на фонда, като за целта ключовите решения, като избор на квестори, приемане на отчети и др., вече ще се вземат от целия управителен съвет. Предвижда се още парламентът да предложи един от членовете на управителния съвет на фонда, вместо всички предложения да идват от БНБ, както е в момента.
При фалит на банка фондът да може да вземе пари за изплащане на гарантирани депозити със заем от държавния бюджет само с решение на Министерския съвет, гласят пък промени в закона за гарантиране на влоговете. Поправките дават право на фонда да емитира дългови книжа, които да бъдат обезпечавани с държавни гаранции.
Извънредно положение за тока. 45 далекопровода излезоха извън строя заради падналия мокър сняг. Днес към 16 часа не бяха възстановени 19 от тях, каза за "24 часа" Иван Йотов, шеф на Електроенергийния системен оператор (ЕСО). Работещи там казват, че от 20 г. не помнят такава ситуация.
От петък в областите Смолян и Кърджали не спира да вали.
"Стотици тонове лед има върху проводниците.
На много места те са скъсани и от паднали дървета", каза шефът на пожарната главен комисар Николай Николов. Според него 850 населени места са останали без ток. Най-тежка е ситуацията в областите Кърджали, Хасково и Смолян.
В неделя е издадена заповед за ограничаване на електрозахранването, която влезе в сила от 0,00 ч днес, каза в Централното диспечерско управление министърът на енергетиката Теменужка Петкова. Проблемът е, че няма достъп до авариралите райони. "Ограничителният режим може да бъде свален в срок до 48 ч. Режимът представлява въвеждане на ограничение по отношение на подаването на електрическа енергия на захранването, тъй като ситуацията е тежка", обясни Петкова. Тя уточни, че това не означава режим на тока.
"Това е сигнал към електроразпределителните предприятия, че е въведен такъв ограничителен режим", посочи Петкова.
"На места снегът е 1,5 м, което затруднява достъпа и на нашите екипи до авариралите електропроводи", обясни енергийният министър.
Хеликоптери на ВВС ще облетят бедстващите региони и ще направят снимка на далекопроводите.
В област Кърджали най-тежка остана ситуацията в Ардино. Критично е и в община Черноочене. Без вода са 34 общини. Заради тежкия сняг десетки кошари и обори са се срутили, от което са загинали много животни.
4 дни блокирани в хотел в с. Ябълковец остават 5-има съдии и 10 служители от районния съд в Хасково, които трябвало да се приберат в събота. Вчера делата на отсъстващите магистрати бяха разпределени на техни колеги. В хотела са и 35 души от София.
Близо 20 ч нямаше ток в Смолян. Днес по обед общински служители обикаляха с коли и с мегафони из кварталите да съобщават кога ще има ток. Хората търсеха парафинови свещи, газ за лампи, но те се бяха изчерпали. В магазините нямаше и хляб. Мобилните телефони и банкоматите не работеха.
Екипи от дървосекачи помагат за разчистването на пътищата от паднали дървета. 7 роторни снегорина от вътрешността на страната се включиха в почистването на главните пътища през двата входа на областта, каза зам. областният Зарко Маринов.
"Всички рудници на "Горубсо - Мадан", са наводнени, 700 миньори не знаят кога ще започнат отново работа", коментира кметът на Мадан Фахри Молайсенов. Под вода са и рудниците в Златоград и Рудозем.
В Мадан откъснати от света са 12 села. "Не можем да се свържем с хората, за да разберем имат ли нужда от хляб и лекарства, техниката закъсва в снега", допълни Маринов.
Изключително тежко остава положението в родопската част на Пазарджишка област. След Сърница и Велинград днес бедствено положение обяви и Батак. Очаква се това да стори и община Ракитово. Най-тежка е ситуацията в община Велинград, където 4 високопланински села - Бозьова, Цветино, Абланица и Магерово, са откъснати от света и няма информация за случващото се в тях, заяви кметът на Велинград Иван Лебанов.
17 туристи, между които 3 деца и бременна жена, са блокирани в хижа "Христо Смирненски" между Юндола и връх Белмекен.
ЕК е започнала проверка за некачествения ремонт по бул. "България" в София. Европейските институции са започнали проверка по сигнала на неправителствената организация "Спаси София" за некачествения ремонт на трамвайното трасе по бул. "България", което бе реконструирано с 8.4 млн. лв. с ДДС от оперативна програма "Регионално развитие" миналото лято. Това съобщи пред "Нова телевизия" зам.-председателят на Европейската комисия Кристалина Георгиева във връзка с казуса. По думите й тази седмица ще има становище на Европейската комисия. В неделя тя отиде на място и публикува снимки в социалните мрежи. "Проектът за интегриран транспорт в София е пример за това как бюджетът работи за хората. Но трябва да сме още по-взискателни към резултатите и да отстраняваме слабостите без отлагане", написа Георгиева в Twitter.
Оправданията
Столичната община на практика няма адекватно обяснение защо осем месеца след пускането на движението по трамвайния път по бул. "България" дефектите от некачествения ремонт не са отстранени, както и защо е приела обект в подобно състояние. От кметството обясниха, че е наложена рекордна глоба от 620 хил. лв. на изпълнителя "СК13 Трансстрой", но това е новина от юли миналата година. "Вече е възложено на фирмата да ремонтира за своя сметка всички констатирани дефекти", пишат от офиса на кмета Фандъкова, но така и не става ясно защо от юли досега трамвайният път е оставен в този вид.
Обектът пък е приет и одобрен от фирмата за строителен надзор - общинската "Софинвест". От кметството обясниха, че все още не са платили на "Софинвест" и ще ги глобят за "неупражнен контрол".
Целта е добре свършена работа
Кристалина Георгиева отбеляза пред "Нова", че санкциите са само едната страна на въпроса. "Хората не ги интересува това, че сме направили финансова корекция. Това, което те искат, е работата да бъде свършена добре - да имат нормален подлез", добави българският еврокомисар.
След официалната позиция на общината от сдружението "Спаси София" писаха до "Дневник", че получените отговори на въпросите са бюрократични. Затова те поставят и още питания към местната управа: ще се извини ли общината на гражданите; кой в кметството ще поеме лична отговорност; как ще гарантира общината, че в бъдеще е няма да се налагат ремонти на ремонтите; защо дефектите не са били отстранени въпреки удължените срокове; защо некачественото строителство не е било забелязано от официалните лица, а се е коментирало във форумите още по време на изпълнението на проекта.
От сдружението също искат да знаят и дали общината ще предостави на медиите документи, с които да докаже, че глобата е наистина наложена и за какво точно - за забавяне, за некачествено строителство или и двете.
Земеделското министерство пак се бави с одитора на евросубсидиите. Над 1.3 млрд. лева евросубсидии за земеделие, които са платени от държавния бюджет, са под риск и част от тях могат да бъдат загубени. Причината е в земеделското министерство. То за втора поредна година се бави с избора на външна одиторска компания. Без тя да провери плащания по програмата за развитие на селските райони и директните субсидии на фермерите, Европейската комисия е възможно да преведе сумите на България, но ако се открият нередности, част от средствата да трябва да се върнат в Брюксел заради липсата на навременна проверка. Сегашният период, за който няма одитор, е започнал октомври 2014 г. И за тази почти половин година министерството, което много добре знае задължителната процедура, не е провело конкурс. Сега чак планира да го започне.
Проблемът е, че заради бавността и лошото планиране в земеделското министерство данъкоплатецът плаща дори и по неизрядни проекти.
Колко е сметката дотук
В края на миналата година по програмата за развитие на селските райони бяха изплатени ударно над 300 млн. лв. по различни схеми на финансиране, свързани с екологични дейности, общински проекти за ремонт на ВиК и пътна инфраструктура, спортни и културни съоръжения в селата, модернизиране на стопанства и други, като по-голямата част от средствата са европейска субсидия.
Най-голямото плащане беше през януари - тогава бяха преведени директните субсидии на площ за 950 млн. лв. Според плана на фонд "Земеделие" в следващите седмици сумата предстои да се увеличи до общо 1.1 млрд. лв. Причината е, че до края на месеца на фермерите трябва да бъдат преведени и парите по т.нар. схема за преразпределително плащане, осигуряваща добавка към субсидията за първите заявени 300 дка за подпомагане.
Така изплатените средства към земеделците ще бъдат за над 1.3 млрд. лв. с тенденция да нарастват в следващите месеци заради продължаващите плащания по проекти от вече разпределената програма за развитие на селските райони 2007 - 2013 г.
Българският съд стигна дъното на ЕС по независимост. Европейската комисия потвърди очевидното - българският съд е стигнал дъното на европейската класация по независимост. Огласеното вчера в Брюксел трето Информационно табло за правосъдието в ЕС потвърждава отчайващото състояние на българската съдебна система, която дели със Словакия последното място по независимост. Такива сравнителни анализи се правят от 2013 г. и служат на годишния процес на координация на икономическите политики в ЕС, известен като европейски семестър. "Заедно с оценките за отделните държави Информационното табло на ЕС в областта на правосъдието помага да се идентифицират потенциални слабости и да се насърчат държавите членки да провеждат, където е необходимо, структурни реформи в областта на правосъдието", се казва в съобщение на ЕК.
Румъния, с която България се сравнява най-често заради годишните доклади по Механизма за сътрудничество и проверка (МСП), се е откъснала от нея напред благодарение на зачестилите присъди за корупция на високо равнище. През 2012 и 2013 г. двете държави са имали близки показатели по независимост на съдебните системи, но през 2014 г. Румъния е изпреварила Унгария, Испания и Словения, докато България е слязла още по-надолу и се е изравнила с последната - Словакия, която не е променяла показателите си. Тенденцията към влошаване у нас означава, че догодина страната ни еднолично може да заеме последното място, като се представи по-зле и от Словакия.
Таблиците обаче не казват всичко и затова Информационното табло препраща към Работен документ на ЕК за анализ в дълбочина на макроикономическите дисбаланси в 12 държави, включително и България, определени като проблемни. Той е с дата 26 февруари и ще послужи за изготвяне на специфични препоръки за всяка от визираните държави. В тях има раздели за функционирането на съдебните системи, като за България първата констатация е, че "корупцията продължава да представлява траен проблем, който потенциално възпира инвестициите и вреди на качеството на правителствените услуги".
Потвърждават се изводите от последния доклад по МСП от януари 2015 г., че в България се наблюдават "липса на цялостна стратегия и координация, институционални слабости и слаби резултати, що се отнася до постигането на окончателни присъди в съда, особено в случаите на корупция по високите етажи на властта. В случаите на конфликт на интереси все още не се извършват последователни проверки и не се налагат възпиращи санкции."
Държавата затяга контрола върху маркираните горива. Усилията на държавата за повишаване на приходите от акцизи продължават с нови промени в нормативната уредба. Агенция "Митници" ще затегне чувствително контрола върху транспорта на маркирани горива, при които акцизните ставки са по-ниски, за да предотврати ползването им не по предназначение. Ще бъдат въведени и нови изисквания при унищожаване на отпадъците от тютюн, така че да не се допуска повторната им употреба.
Това предвижда проект на правилник за прилагане на Закона за акцизите и данъчните складове, пуснат за обществено обсъждане. С него се урежда прилагането на новоприетите за 2015 г. текстове от закона за акцизите.
И в момента транспортът и съхранението на маркирани горива, при които ставките са по-ниски заради специфичните нужди, за които се ползват, са подложени на контрол. С по-ниски ставки от общите са горивото за отопление, както и горивата, ползвани в сектора на транспорта. От 2011 г. насам маркираните горива се превозват задължително в транспортни средства, снабдени с GPS, и средства за измерване и контрол на количеството, за да няма злоупотреби. Занапред изискванията към GPS-системите допълнително набъбват. Те ще трябва да предават точно посочен обем от данни - място и час на движение на транспортното средство, алармиране за местата на товарене и разтоварване, данни за разтоварените количества, информация за предварително определения маршрут на движение. Тези данни ще се получават от доставчика на GPS-услугата, който на свой ред ще е длъжен да предоставя на агенция "Митници" достъп до системата в реално време.
Наред със завишените изисквания към GPS-контрола всички съдове за транспорт на маркирани горива ще подлежат на задължителна сертификация, така че да са гарантирани наличието и изправността на средствата за автоматично измерване и контрол на количествата. Системите за измерване и контрол, както и GPS-системите ще се тестват на място от митнически служители преди издаване на сертификатите.
Държавна фирма плаща данъци за чужди имоти. Дружеството, което стопанисва дипломатическите имоти - АДИС, години наред е плащало данъци на десетина имота в столицата, които не са негови. Те се водят в активите на дружеството от основаването му през 2001 г., но фактически винаги са били собственост на други физически или юридически лица и дружеството никога не се е възползвало от тях. Това разкрива одит на Сметната палата, с който „Труд" разполага.
Сред имотите има терени в „Бояна" и на „Симеоновско шосе", къща и дворни места в „Студентски град", апартамент в „Овча купел", кооперация на бул. „Джеймс Баучер" и др.
От доклада на Сметната палата не може да се разбере колко е плащал за данъци АДИС. Ясно е само, че това е започнало през 2001 г., когато със заповед на тогавашния външен министър (Соломон Паси - б.р.) тези имоти влизат в капитала на държавното дружество, като преди това са били общински.
Според проверката на Сметната палата обаче Столичната община е заменила или продала тези имоти на частни лица или други фирми, преди да бъдат внесени в капитала на АДИС. Някои от тях, например дворно място от 22 дка в „Студентски град", дори се оказва едновременно в капитала на АДИС и на общинско дружество.
Не е ясно дали имотите вече са извадени от баланса на АДИС. От Сметната палата казаха за „Труд", че още миналата седмица са пратили одита на фирмата и на нейния принципал МвнР, които имат срок от 3 месеца да отстранят тази нередност. От общината вчера не успяха да отговорят защо и кога се е стигнало до тази аномалия и дали реалните собственици на имотите са правили някога опит да си плащат данъците. Деян Кавръков, който бе шеф на АДИС до 2005 г., каза пред „Труд", че по негово време фирмата е проверявана от Сметната палата и тогава такъв проблем не е открит.
Горивата у нас сред най-скъпите в ЕС преди облагане с данъци. Цената на дизеловото гориво в България преди облагане с акциз и ДДС е сред най-високите в Европа, показва справка в Европейския енергиен портал (energy.eu). За България вчера там бе посочено, че цената на дизела преди облагане е 0,646 евро на литър и е четвъртата най-висока след Дания, Гърция и Малта. Заради най-ниската акцизна ставка в ЕС, която е у нас, по крайна цена на горивото по бензиностанциите обаче само 9 държави членки вчера са продавали по-евтин дизел.
При масовия бензин А95 България е на десето място в ЕС по най-висока цена преди облагане - 0,557 евро на литър, но по-евтин бензин от нашия продават само в пет държави.
Бившият министър на икономиката и енергетиката Трайчо Трайков заяви пред Би Ти Ви, че комисията по конкуренция бездейства за горивата. По думите му 80% от складовете за препродажба на горива се държат от един играч. Според енергийния експерт Атанас Тасев обаче в България има силен внос на горива и чрез система от отстъпки и бонуси крайните цени са сред най-ниските в ЕС.
"По-конкурентен пазар от този едва ли има - надпреварата за по-ниски цени е жестока. Основният производител у нас също е подложен на голямо напрежение, защото вносът на гориво е без ограничения", каза пред „Труд" председателят на Българската петролно-газова асоциация Андрей Делчев.
Енергетиката работи в авариен режим. Състоянието на енергийната система в страната е аварийно заради тежките метеорологични условия. Това заяви енергийният министър Теменужка Петкова в Централното диспечерско управление вчера след обяд. Ситуацията е изключително усложнена, но екипи на Електроенергийния системен оператор (ЕСО) работят трето денонощие за възстановяване на електрозахранването в засегнатите райони. Към 13 часа населените места без електрозахранване на територията на "ЧЕЗ България" бяха 86, на "ЕВН България" - 658, а на "Енерго-Про" - само 11. Най-тежка е ситуацията в областите Смолян, Хасково и Кърджали, където снежните покривка на места достига 1,5 метра, което затруднява достъпа и на нашите екипи до авариралите електропроводи и максимално бързото отстраняване на повредите, коментира енергийният министър.
Въпреки това с нечовешките усилия на аварийните екипи на ЕСО от 44-те прекъснати далекопровода към 16.30 бяха останали само 18, съобщиха за "Стандарт" от ЕСО. Ситуацията е динамична, постоянно включваме нови електропроводи, посочиха от ЕСО и към 17 часа съобщиха, че е било възстановено захранването на още два далекопровода. Надяваме се до вечерта да възстановим електроподаването и за Велинград, коментираха от ЕСО, но до редакционното приключване на броя все още нямаше потвърждение за това.
От останалите без захранване на 7 март 15 подстанции без ток бяха само 6, отчете още министър Петкова. Беше възстановено захранването на Смолян, Пампорово, Златоград, Чепеларе, Самоков, Боровец, посочи Петкова.
Днес трябваше да бъде извършено облитане с хеликоптер в районите с прекъснати далекопроводи на ЕСО, но заради ниската облачност то бе отложено за днес, обясниха от ЕСО. Условията, при които се работи, са изключително тежки, коментира още министър Петкова и допълни, че екипите на ЕСО работят в пълен синхрон с тези на ЕРП-тата.
Водите на яз. "Ковачево" се вдигнаха рязко над котата на преливане и заляха рудник "Трояново-1", както и част от жп линията за доставка на въглищата за ТЕЦ "Марица-изток 2". За да не спре ТЕЦ-ът, бе организирана доставката на въглища по алтернативно трасе на НКЖИ.
Амнистират губещите влакове. Спирането на най-неефективните пътнически влакове, планирано да стане с новото разписание за догодина, се отлага и така те ще бъдат амнистирани, научи „Монитор".
Според управителя на „БДЖ - Пътнически превози" Димитър Костадинов засега няма планове за спиране на влакове. „Не мога да говоря какво ще бъде новото разписание за догодина. В момента сме ангажирани до края на седмицата да правим плана за финансово стабилизиране на дружеството", отговори той на въпрос на „Монитор".
Владимир Владимиров, изпълнителен директор на „Холдинг БДЖ", загатна наскоро, че стратегията за оздравяване на БДЖ не предвижда спиране на влакове. Според него то зависи от волята на държавата. „Ние сме изпълнител на услугата и я изпълняваме в обема, в който държавата я иска. Ако иска повече - ще пуснем повече, ако иска по-малко - ще бъдат по-малко. Търсим по-добро решение от това, което е в момента", обясни той. По думите му минималната инвестиция за следващите 7 години в пътническите превози е 210 млн. лв., но се очаква тя да е по-мащабна. Всичко зависи от това дали ще успеем да убедим държавата да поеме дълговете. Така една част от ресурсите за пътническите превози може също да отиде за инвестиции, а не за погасяване на задължения към банките. „Целта ни е високи скорости по южното направление, по-добър подвижен състав, повече собствени приходи и балансирането им със субсидията от хазната", каза още Владимиров.
Той уточни за предстоящите плащания към кредиторите, че те зависят от договорките ни за капиталовия трансфер. „Чакаме нотификацията от Брюксел за старите дългове, за да може държавата да изплати поне 300 млн. лв. към банките", поясни шефът на БДЖ.
Една от идеите в стабилизационния план на БДЖ, чието обнародване ще стане с месец закъснение в средата на март, предвижда общините да субсидират влаковете на къси разстояния. По този повод кметът на Габрово Таня Христова каза за „Монитор", че идеята звучи добре, но реалностите са съвсем различни.
Индустрията изненада със сериозен ръст. Със сериозен ръст през януари изненадаха данните за индустрията. Според тях промишленото производство е нараснало с 2% в сравнение с декември при месечни ръстове под и около 1 на сто през предишните няколко месеца. В сравнение с януари миналата година увеличението е с 1,7 на сто, което също е повишение в сравнение с 1,4% годишен ръст през декември, 0,3% - през ноември и минус 0,5 на сто - през септември.
Заради зимния месец най-сериозното месечно увеличение е при производството и разпределението на електрическа и топлоенергия и газ - с 6.5%. Съпоставено с миналия януари обаче се оказва, че и електрическите, и топлоцентралите са работили по-малко, като са произвели с 2,3% по-малко.
В другите два основни подотрасъла, които НСИ наблюдава, на годишна база ръст на производството е отчетен в преработващата промишленост - с 5.4%, а спад е регистриран в добивната промишленост - с 10.6%. В сравнение с декември 2014 г. и в преработващата, и в добивната промишленост се отчита увеличение и то е съответно с 0.8% и с 0.3%.
Впечатление правят цифрите за производството на превозни средства, без автомобили. На месечна база увеличението там е с 45%, а на годишна - със 76 на сто. Сериозни проценти се отчитат и при ремонта и инсталирането на машини - с 27% месечно и с малко под една пета в сравнение с миналия януари.
Химическата промишленост също може да се похвали с нарастване на производството с над 20% в сравнение с миналия януари.
На годишна база по-сериозни намаления НСИ отчита за производството на дървен материал и изделия от него, без мебели - с 11.3% и производството на облекло - със 7.7%.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.882420 |
GBP | 2.357420 |
CHF | 2.103720 |