Бум на фирми на хора с увреждания заради привилегии в обществените поръчки. В сектора на обществените поръчки се отвори широко нова врата за злоупотреби и изкривяване на конкуренцията. Гласувани при кабинета на Пламен Орешарски промени в закона за обществените поръчки дават прекалено големи привилегии на фирмите, в които работят хора с увреждания. От края на 2014 г. възложителите са длъжни да ползват такива фирми при огромен брой търгове. В същото време законът им забранява да поставят към тях каквито и да е било изисквания за доказване на опит, а офертите на останалите кандидати се отхвърлят служебно. Това е довело до истински бум в регистрирането на нови фирми на хора с увреждания, показа проверка на "Сега".
От влизането на текстовете в сила агенцията е регистрирала 68 нови специализирани фирми, като броят им ежедневно расте. За сравнение - за 10 години, от март 2005 г. до промените в закона, агенцията е регистрирала едва 123 дружества, или около 12 фирми на година. Бумът в регистрацията идва на фона на хронични злоупотреби с издаването на ТЕЛК, формални текстове за контрол от страна на агенцията и ниският й капацитет да извършва проверки. Включването в регистъра на агенцията става на базата на заявление, в което фирмите трябва да докажат, че са наели определен процент хора с увреждания (минимум 30% от служителите при повечето заболявания), като тази информация подлежи на задължителна проверка. Шефът на агенцията Минчо Коралски обаче признава, че последващ контрол дали служителите са останали на работа трудно може да се извършва.
"Наистина имаме бум на тези заявления, на ден се налага да разглеждаме по пет такива искания. В същото време законът не ни дава достатъчно инструменти за ограничаване на евентуални злоупотреби", коментира пред "Сега" Коралски. Той изтъкна, че в част от случаите заявления подават изцяло новорегистрирани фирми без никаква предходна история. При някои от тях за еднолични собственици или управители се посочват много възрастни хора, при други изискването за 30% служители с увреждания се покрива лесно, защото са малобройни с по двама-трима служители. "Специализираните предприятия и кооперации също поставят въпроса за въвеждане в законодателството на допълнителни изисквания, така че да има гаранции, че специалната защита наистина се ползва от хора в затруднено положение", изтъкна още Коралски. Според него е необходимо да се въведе последващ контрол, за да е сигурно, че хората с увреждания остават на работа във въпросните фирми, като една от възможностите е агенцията да получи достъп до базите данни с регистрирани договори в НАП. Коралски призна, че с хората, с които разполага, няма как да прави проверки на място. Общата численост на персонала на агенцията е 24 души. "Въпреки проблемите не бива с мръсната вода да изхвърляме и бебето и механично да се връщаме към стария режим", призова той.
Кабинетът се разцепи за извънредния гръцки данък за наши фирми. Въпреки сериозния залог правителството няма единна позиция за въведения от Гърция превантивен данък върху всички плащания от гръцки към български фирми. Между становищата на ресорните вицепремиери и министри има разнобой дали България трябва да разчита на подкрепа от Европейската комисия (ЕК) и да действа по-остро, или да заложи на двустранни преговори и разбирателство по "съседски". Заради лутането за подхода заетата от финансовото министерство официална позиция по новото гръцко законодателство има статут на най-обикновено писмо и не е заведено като официална жалба в Брюксел.
Това стана ясно на проведено вчера извънредно заседание на парламентарната комисия по бюджет и финанси, което трябваше да обсъди реакцията на България. Както "Сега" писа, Гърция реши да облага с превантивен данък от 26% всички плащания от гръцки към български фирми с мотива, че сделките могат да са фиктивни. Данъкът ще може да се възстановява след проверка в тримесечен срок. При този режим България и още две европейски страни с нисък корпоративен данък - Ирландия и Кипър, са приравнени с офшорните. Миналата седмица финансовото министерство обяви, че счита това законодателство за дискриминационно и е сезирало ЕК.
Липсата на съгласие какви мерки да се приемат лъсна още с първото изказване по темата на вицепремиера по координация на европейските политики Меглена Кунева. Тя се опита да внуши, че България не трябва да се надява толкова на подкрепа от Брюксел, а да действа повече на двустранно ниво. Кунева изтъкна, че Кипър вече е започнал такива разговори, а Ирландия била заела изчаквателна позиция и нямало сигнали, че ще подкрепи България. След това вицепремиерът отвори темата и за ниската данъчна ставка у нас, която не се харесвала от отделни страни в Европа. "ЕК винаги застава на страната на хармонизацията, не иска да има големи разлики между страните и предпочита данъчните ставки да са близки", обясни тя в опит да убеди депутатите, че страната ни няма големи шансове да бъде чута в Брюксел. "Тъй като законът в момента не се прилага, няма от какви действия да се оплакваме", заключи Кунева.
Кой иска да строи "Хемус" и "Струма". Поръчките за четирите нови отсечки от магистралите "Хемус" и "Струма" влязоха във фази на оферти. Изграждането им е на огромната за българските размери стойност от 800 млн. лв. и затова са ключови за много български строителни компании, но интерес има и от чужбина.
Тази седмица станаха ясни желаещите да строят пътя до разклона за Плевен и Ловеч. За двете отсечки има по осем кандидата - в тази до Угърчин преобладават консорциумите с българско участие, а в следващата офертите са основно от чужди компании. Планът е северната магистрала да порасне до 2018 г. с още почти 60 км срещу над 400 млн. лв., засега за сметка на бюджета.
При "Струма" офертите дойдоха миналия ноември, а сега отсетите кандидати внесоха и оферти. Проблемът тук е, че при първоначалния подбор държавната компания НКСИП с малки изключения остави в състезанието само големите български компании, които традиционно взимат поръчките за магистрално строителство през последните години. Сред допуснатите участници са "Трейс груп холд", "Главболгарстрой", свързваната с ПИБ и Делян Пеевски "ПСТ груп" и "Агромах".
И при двете магистрали бързането е очевидно. При "Хемус" се обжалват условията на търга, а при "Струма" чуждите кандидати оспорват отстраняването си. И двата случая са висящи за решаване от Върховния административен съд. Въпреки това държавната компания поръчител напредва с гледането на офертите.
Осмици за "Хемус"
По осем кандидата събраха поръчките за двете отсечки на "Хемус", които са с прогнозна стойност от 434 млн. лева без ДДС. Както и при търговете за "Струма", желаещите да строят трасето ще се пресяват чрез двустепенни процедури: първо се прави подбор, след който допуснатите компании и консорциуми се канят да подадат оферти. Участниците имаха ограничение - да кандидатстват само за един от двата лота на магистралата. Австрийската "Щрабаг" обжалва условията на търга заради ограничителни текстове и неосигурено финансиране, но след като Комисията за защита на конкуренцията допусна предварително изпълнение, НКСИП реши да продължи с прием на оферти. Случаят се разглежда от Върховния административен съд. "Щрабаг" кандидатства за първия лот на "Хемус".
За първата отсечка наддават предимно български компании в обединения (виж инфографиката). Местното участие в другата процедурата за лот 2 е от две сдружения: "ПСТ Хемус 2", включващо "ПСТ груп", "Хидрострой", "Пътстрой Бургас" и "Евро алианс тунели" (в почти същия състав е сдружението, което строи Северната тангента, но вместо ПСТ участва другата свързвана с Пеевски компания - "Водстрой 98") и консорциум "Хемус 1 - 2015", обединяващо "ГБС Инфраструктурно строителство", "Пътстрой-92" и "Геострой" ("ГБС", "Пътстрой" и италианската "Импреса" строят отсечката на "Струма" от Дупница до Благоевград).
Международният интерес към двата лота на "Хемус" идва от строителни фирми с позиции на българския пазар - австрийската "Щрабаг" и италианската "Чи Ем Чи ди Равена" например.
Този път сериозно представени са турски фирми, при това едни от най-големите в страната - "Гюлермак" например. Тя се появи за първи път в търга за третия метродиаметър, където играе самостоятелно. Сега е в съдружие с друга турска фирма - "Йсе Япъ". В процедурата са се включили и голям брой испански и италиански компании.
И Горанов е с резерви към предложението да може да блокира сделки. Министърът на финансите Владислав Горанов смята, че да му се даде възможност да разваля сделки, сключени в ущърб на държавата, няма да е работещ механизъм. Това коментира той самият, след като ГЕРБ се отказаха от идеята да дадат това правомощие на главния прокурор, а впоследствие обявиха, подкрепени и от Реформаторският блок, че е по-добре то да бъде вменено на финансовия министър.
"Ако се възложи на финансовия министър да разваля сделки от търговския оборот с неясна подсъдност и предмет, подобен текст ще бъде неработещ", обяви Горанов, цитиран от "Фокус". Той определи въпроса като сложен и отбеляза, че по принцип министерството разполага със сериозен апарат, но "въпреки това оставам с резерви", тъй като има неизчистени въпроси.
Въпросите
Сред тях са как той ще разваля сделки, които са извън юрисдикцията на България, както и какви ще са правните последствия от евентуални действия на министъра на финансите, възползвайки се от дадени му нови права. Горанов уточни, че не е готов с директния отговор на въпроса как би прилагал като държавен орган евентуални възложени му нови функции.
"Доколко и един подобен текст ще може да контролира временни обществени отношения, при положение че сме страна членка на Европейския съюз, а това предвижда свободно движение на стоки, капитали и хора. Една подобна мярка не може да изпълни ролята, която обществото й възлага, а именно да предпази извършването на кражби в рамките на търговски сделки на публично или частно имущество", коментира още министърът.
Все пак "не бягам от отговорност"
Министърът уточни обаче, че "ако това е решението на Народното събрание по целесъобразност, ще положа всички усилия да го прилагам." И припомни: "Отдавна по Гражданския процесуален кодекс министърът на финансите е този, който защитава държавата при финансови претенции към нея."
По думите му големите проблеми, възникнали от кражбите в КТБ, са заредили обществото с огромни очаквания, че държавата ще възстанови максимално бързо справедливостта и всичко откраднато ще се върне на хората. "Ще направим всичко възможно, но тази мярка едва ли ще даде очаквания от хората резултат. Не бягам от отговорност", каза още Горанов.
Пътят за летище София пропадна. Пропадна част от пътното платно на бул. „Брюксел", съобщи кметът на София Йорданка Фандъкова в туитър. Това е основният път към летището.
Екипи на Столична община и Софийска вода работят за отстраняване на пропадане в участък под пътното платно на бул. „Христофор Колумб" при разклона на бул. „Брюксел", съобщиха от пресцентъра на Столична община.
Столичната община препоръчва да се използва като връзка бул. „Цариградско шосе" - „Копенхаген".
В мината край Оброчище работили за 25 стотинки на час. В зловещата мина край Оброчище работили за 25 стотинки на час, пише "Петел". Социалният министър Ивайло Калфин беше казал през ноември, че ще разпореди да се направи допълнителна проверка на трудовите условия в мина "Оброчище", в която днес загина мъж на 35 години, смазан от скална маса.
Други трима са ранени и са в болница.
Фирмата е собственост на "Евроманган", закупена през 2001 г. от швейцарски холдинг.
Калфин бе направил обещаннието по време на парламентарния контрол, в отговор на питане от депутата от "Атака" Калина Балабанова, която съобщи, че продължава да се оказва натиск върху кандидатите за работа в мината да отказват да бъдат представлявани от синдикат. Според данните на Балабанова заплатите на работниците, които полагат първа екстра категория труд, са между 360 и 660 лева, а нощният им труд се оценява на 25 стотинки на час. Депутатът предупреди министъра, че има опасност от протест.
"Политиката, прилагана от правителства години наред, за налагане на административни глоби при откриване на нарушения, не дава резултат", каза Балабанова и поиска отнемане на концесията, тъй като концесионерът е злоупотребявал през годините и с държавната част от мината.
В отговор министър Калфин се ангажира с проверка на мината през следващия месец. Той заяви, че при предишни инспекции са установени седем нарушения, пет касаят трудовите отношения, а две - безопасните условия на труд. За отстраняването им са приложени административни мерки и работодателят е санкциониран. Според Калфин в дружеството заплатите се изплащат редовно, нощният труд е 25 ст./час, а работниците получават бонуси върху възнаграждението си и ваучери за храна. Той нямал информация за протест на миньорите. В мината има технология за пречистване на въздуха и се извършват медицински прегледи.
Българският бандит - безработен, осъждан, между 18 и 30 години. Българският бандит най-често е безработен, осъждан и на възраст от 18 до 30 години. Това сочи полицейската статистика за 2014 г., публикувана на сайта на МВР. „Недоимъкът и нежеланието за работа са основна причина младите да изкарват бързи пари от престъпления", коментираха криминалните психолози.
Общо в страната през миналата година били извършени 114 004 бандитски прояви. През 2013 г. те били 122 080. Разкриваемостта е близо 40 процента. Най-много са престъпленията срещу собствеността - обири, грабежи, измами и др. Те са близо 70 000.
От разкритите близо 50 000 злодеяния през миналата година близо 20 хиляди били извършени от бандити между 18 и 30 години. От тях 1917 са дело на жени в тази възраст. На второ място по брой са над 40-годишните престъпници с малко над 13 000 закононарушения. 5055 са бандитските прояви на непълнолетни.
Статистиката сочи, че от разкритите престъпления близо 18 000 са извършени от хора със стари присъди, а малко над 10 000 - от безработни. Те най-често грабят, крадат и мамят.
По данните на МВР малко над 18 000 неграмотни лица са извършили престъпления през миналата година. Бандитите със средно образование са близо 6000 души, а висшистите са 665.
Статистиката сочи, че най-много престъпления срещу личността и собствеността се извършват в София, Варна и Бургас.
Има ръст на убийствата през 2014 г.
От статистиката става ясно, че има увеличение на умишлените убийства в страната. През миналата година екзекуциите били 112, а през преходната година били 105. Криминалисти успели да разкрият 99 от убийствата, което е над 62 процента. През 2013 г. разкриваемостта е била малко над 50%. Установено е, че кръвопролитията през миналата година са дело на 109 души, от които 11 жени, 5 непълнолетни и четирима чужденци. Нито едно от убийствата през миналата година не е отбелязано в статистиката като поръчково. От данните става ясно, че през 2014 г. има и 4 умъртвявания на новородени, от които три са разкрити.
Зелените престъпници мачкат бизнеса с хиляди дела. Националната асоциация Българско Черноморие (НАБЧ) обяви вчера, че разкрива „гореща поща", на която ще приема сигнали за всякакви форми на рекет, упражняван от псевдоеколози. За всеки получен сигнал НАБЧ ще сезира от свое име прокуратурата и отговорните институции.
„Всички засегнати частни лица, фирми, институции, общини или политически партии могат да изпращат сигналите си на електронен адрес ecoreket@gmail.com", посочиха от НАБЧ.
Асоциацията припомня неотдавнашното разследване на Нова тв, от което стана ясно, че екоорганизации са рекетирали бизнесмен за 200 хил. евро, а прокуратурата се самосезира по случая. „Но това е само един случай, а подобни безчинства са стотици", коментираха от организацията.
От НАБЧ са си направили труда да преброят всички висящи и приключени дела, заведени от зелени екосдружения, публукувани на сайта на Върховния административен съд. Оказва се, че само във ВАС съществуват 1111 документа по съдебни производства, свързани с жалби на екоорганизации (виж таблицата).
„Това са само исковете, стигнали до върховен съд, а колко са приключили или текат в районните и окръжни инстанции може само да се гадае", обобщиха от НАБЧ.
Прави впечатление, че всички жалващи се организации, с изключение на една, участват в коалиция „За да остане природа в България". Между някои организации съществуват и роднински връзки. Например шампионът по дела „Зелени Балкани" до 2 септември 2014 беше с председател на УС Тома Белев. Същият е начело на "Асоциация на парковете в България", също сред най-активните организации в съда.
Само срещу първия лифт на Банско тази организация е подала 50 жалби, независимо че още първата е била отхвърлена от съда. Съпругата на Тома Белев - Весела Кавръкова, ръководи „WWF Дунавско-карпатска програма", а организацията, която представлява, също е сред най-активните жалбоподатели.
Извън коалицията е само „Сдружение за жива природа", което е регистрирано в Пловдив. На негова сметка от сайта на ВАС излизат 186 документа по различни дела. Това сдружение активно води дела срещу бутилиращи компании, срещу лифт оператори, срещу пътно строителство и др.
По-евтин ток за бизнеса. По-евтин ток за бизнеса. Това обеща Бойко Борисов по време на националната дискусия "Да! На българската икономика", организирана от в. "Стандарт" и КРИБ. Премиерът нареди на министрите на енергетиката и икономиката - Теменужка Петкова и Божидар Лукарски, по-бързо да възстановят т.нар. добавка "задължения към обществото" върху цената на тока за износ. Така ще се създадат еднакви условия за българските компании с тези на конкурентните фирми от съседните страни, които купуват по-евтин БГ ток. Днес ще се направи още една важна стъпка за поевтиняване на тока. В присъствието на премиера Борисов и на министър Петкова ще бъдат подписани споразумения за промяна на дългосрочните договори с ТЕЦ "ЕЙ И ЕС Марица-изток 1" и ТЕЦ "Контур Глобал Марица-изток 3". До момента държавата изкупуваше тяхната електроенергия на прекалено високи цени.
Родните фирми няма да бъдат ощетявани да плащат по-скъп ток от конкурентите си в Гърция и Турция. Това стана ясно по време на националната дискусия "Да! На българската икономика", организирана от в. "Стандарт" и КРИБ. "Няма никаква логика токът за износ да е по-евтин от този за индустрията. Къде е логиката да продаваме евтиния си ток на конкурентите, а скъпия - на нашите фирми", заяви премиерът Бойко Борисов.
"Има 5-10 търговци на ток, които генерират печалби с по един работник, който само пише фактурите", коментира още министър-председателят. Той призова енергийния министър Теменужка Петкова с думите: "Съберете се веднага с Лукарски и решете въпроса в полза на бизнеса!"
На практика това означава да се възстанови т.нар. добавка "задължения към обществото" върху цената на тока за износ, които бяха премахнати от кабинета "Орешарски", за да се отпуши експортът.
В тази добавка влизат т. нар. "цветни" такси за "зелена" и "кафява" енергия и за компенсиране на високите изкупни цени по дългосрочните договори с известните като "американски" топлоцентрали.
Реакцията на премиера дойде в отговор на въпрос на проф. д-р Лъчезар Цоцорков, шеф на "Асарел медет" АД и председател на Българската минно-геоложка камара.
"Защо българските производители плащат най-високите цени на ток и газ в Европа", попита Цоцорков, подкрепен и от Антон Петров, представител у нас на гръцката компания "Виохалко", собственик на "Стомана" (Перник) и още няколко металургични предприятия в България.
"Именно заради високите цени на тока и газа у нас пернишкият завод изнесе част от производството си в Гърция", припомни Кирил Домусчиев.
Полскитe туристи спасяват сезона. Записванията за почивка по родното Черноморие на полския пазар върви добре и това е един доста сериозен резерв да посрещнем още повече туристи, в сравнение с миналата година, заяви експертът в туризма доц. Стоян Маринов от УС на Варненска туристическа камара. Според него отливът на руски и украински туристи може да бъде компенсиран от бившия източен пазар, като се привлекат за почивка гости от Чехия, Словакия и Унгария. Подобно на Полша, записванията в Чехия и Словакия вървят добре, коментира още Маринов.
Ранните записвания на немския пазар са както миналата година и дори има лек ръст при някои туроператори. Според информация от големите туроператори за записванията след началото на март, когато бе туристическата борса в Берлин, ранните заявки са се случили и ако в България се посрещат средно за едно лято към 500 000 немски туристи, около 60% от тях се записват предварително. Очаква се още около 200 000 да се запишат в последния момент, в разгара на сезона, смятат специалистите, според които те ще очакват нови намаления или записвания в т.нар. last minute.
Притеснителното обаче е, че през това лято Гърция, Турция, Египет и Тунис, които също имат слаби записвания на руски туристи, започват да свалят цените и на западните пазари. По този начин тези немски туристи, които очакваме, трудно ще успеем да ги привлечем, ако стоим, без да направим нищо. Затова трябват сериозни маркетингови мероприятия, за да се пребори и конкуренцията. По отношение на румънския пазар Маринов припомни, че на борсата в Букурещ, където България е присъствала с доста изгодни оферти, е имало и голяма конкуренция от Гърция и Турция. Тези държави предлагат чартъри на изключително ниски цени и по-заможните туристи ще прелетят над България, коментира той. „Все пак близостта със Северното Черноморие ни спасява, а така също и това, че много румънци предпочитат да пътуват за почивката си у нас с автомобили. Заради доста сериозно присъствие на страната ни на борсата в Букурещ аз се надявам, че няма да има спад на румънския пазар и отлив към конкурентите, защото и това би могло да стане", добави още експертът.
Два варианта за оздравяване на БДЖ. В следващите 7 години БДЖ ще бъде спасявана от фалит със средносрочна стратегия за развитие на железниците и план за оздравяване, разработен в 2 варианта. Това стана ясно вчера по време на представянето му.
Реалистичният предвижда инвестиции от 210 млн. лв., а оптимистичният - над 2 пъти повече - 430 млн. лв. Според шефа на БДЖ Владимир Владимиров с по-голямата сума ще могат да се вземат 30 електромотрисни влака и това ще подобри качеството на превозите не само по направлението София-Пловдив-Бургас, но и по подбалканската линия.
Планът предвижда закупуването на поне 15 нови влака и 30 шинобуса през следващите 7 години, предвиждат проектопредложенията на БДЖ. Друга важна точка в плана е оптимизиране на всички разходи в компанията.
Предстои програмата и планът да бъдат публикувани в Интернет за обсъждане.
Транспортният министър Ивайло Московски припомни, че най-важното е стратегията да бъде приета от НС и всички правителства да я изпълняват в следващите 7 години. „Трудното е, че паралелно и едновременно се правят много неща", смята той.
По думите му трябва да се водят преговори с кредиторите на БДЖ, като за тях има 3 варианта. Според шефа на БДЖ Владимир Владимиров при най-оскъдния вариант на плана държавата ще трябва да подпомогне БДЖ с около 300 млн. лв., за да може превозвачът да си върне дълговете „При продажба на „БДЖ-Товарни превози" тази сума може да падне до 134 милиона", уточни той. „Имаме излишни активи - неизползваеми сгради и терени за около 69 млн. лв. и търсим начин те да се превърнат в средства за инвестиции или за погасяване на борчовете", добави Владимиров. При провал на приватизацията на товарната железница общо в БДЖ ще бъдат съкратени 1200 души.
Милчо Ламбрев, шеф на НКЖИ, каза, че най-рентабилни са направленията от София към Бургас и Варна. „Първото вече се модернизира усилено. Затова в следващите 7 години по възможност държавата трябва да отдели 1,4 млрд. лв. за обновяване на трасето София-Варна (през Горна Оряховица). По този начин ще намалим времето за пътуване до 5 часа и 50 минути", поясни той. Транспортният министър Ивайло Московски обаче е песимист за осигуряването на тази сума от хазната. Ламбрев каза още, че за да се намалят загубите, определени дейности като поддръжката на железния път и новите системи за сигурност ще бъдат аутсорсвани.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.882420 |
GBP | 2.357420 |
CHF | 2.103720 |