Докато правителството не обяви с колко ще поскъпнат винетките догодина, споровете „за" и „против" ще продължат. Привържениците на идеята за повишаване на цената им се аргументират с необходимостта от средства за поддържане на пътищата, а противниците, че първо трябва да се подобрят пътищата, а след това да се мисли за поскъпване.
Бившият вицепремиер и транспортен министър Николай Василев е категоричен, че цената на винетката у нас трябва да бъде вдигната. В сутрешния блок на bTV той пресметна, че 7 години тя не е повишавана, докато през това време минималната работна заплата у нас горе-долу се е удвоила.
Като допълнителен аргумент Василев посочи, че по качество на пътищата България е на последно място в Европа и по-назад от половината развиващи се държави в света.
На противно мнение е председателят на Общото събрание на Български автомобилен съюз Борис Гаврилов. Той не смята, че винетките трябва да поскъпнат, а страната ни трябва да последва примера на Швейцария, където има само годишни винетки, които са задължителни за всички.
„Ако караме с автомобил от България до Загреб например и се върнем, за един ден сигурно ще платим по платените магистрали, колкото ще платим през цялата година за пътуване в България. Това не е справедливо", изтъкна от своя страна Василев. Според него, в момента субсидираме и чуждестранните граждани, които минават през страната ни колкото пъти искат с евтина в международен план транзитна винетка.
Като се позова на експерти изчисления, Василев смята, че цената на винетката трябва да се удвои. „Не очаквам правителството да я вдигне до 145 лева, но докъм стотина лева е едно добро начало за следващата година, при положение че толкова години не беше пипана", изтъкна бившият вицепремиер.
По думите на Гаврилов у нас нещата са изкривени заради пътищата втори и трети клас. „Би трябвало пътищата, които са платени, да бъдат автомагистралите, скоростните пътища, които в България все още не съществуват, и първокласните пътища. Но в България е обратно, излизате от което искате село и виждате табела „Винетка", обясни председателят на Общото събрание на Българския автомобилен съюз.
Според Василев пък точно в малките населени места са най-лошите пътища и ако новите пари бъдат използвани приоритетно за тях, може би там ще има най-голям ефект от увеличението на цената на винетките. „Говорим за 30-ина лева увеличение, а какво мислим за спуканите гуми, автомобилни части, катастрофи", попита Николай Василев.
Колко струват винетките в някои европейски държави?
Този въпрос стана особено важен на фона на разгорелия се дебат дали и с колко ще поскъпне винетката у нас догодина. Проучване на bTV показва, че в Румъния например годишната винетка излиза 55 лв. Нашата е 67 лв. Северната ни съседка е по-голяма по територия, но магистралите приблизително са колкото нашите. Средната нетна заплата в Румъния е малко по-висока отколкото у нас.
В Австрия нещата изглеждат по-различно. Страната е значително по-богата от нашата . Винетката там е 165 лв., но в Австрия има 1720 км магистрали, докато у нас са 760 км. Средната нетна работна заплата в Австрия пък е 4536 лв.
В Унгария годишната винетка е скъпа - 267 лв., но там се плаща само за магистрали и за част от първокласните пътища. Т.е. движението по "селските" пътища е безплатно. Магистралите пък са около 1400 км., при това - с перфектно качество. Средната нетна работна заплата там е над 1000 лв.
В Унгария обаче има и регионални винетки, така че ако не ви се налага да излизате от областта си, може да си купите винетка само за 30 лв.
В Сърбия пък се плаща тол такса - 6 ст. на км е цената. Всички останали пътища са безплатни.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.851760 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.101010 |